| کد خبر: 229477 |

طرح «ضمانت اجرای مصوبات شورا» به تصویب نرسید

طرح «ضمانت اجرای مصوبات شورا» با وجود اینکه اعضای شورای پنجم همیشه به عدم اجرای مصوبات شورای شهر از سوی شهرداری معترضند رای نیاورد.

تین نیوز

طرح «ضمانت اجرای مصوبات شورا» با وجود اینکه اعضای شورای پنجم همیشه به عدم اجرای مصوبات شورای شهر از سوی شهرداری معترضند رای نیاورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، بررسی طرح «ضمانت اجرای مصوبات شورا» امروز در جلسه امروز شورای شهر صورت گرفت و حجت نظری به عنوان پیشنهاد دهنده با اشاره به اینکه به دلیل یک خلا قانونی در قانون شوراها راهی جز تذکر، طرح سوال و استیضاح شورا ابزار نظارتی در دست ندارد و به همین دلیل بسیاری از مصوبات اجرایی نمی‌شود. گفت: براساس این طرح معاونت اجرایی شورا مصوبات شورا را پایش می‌کنند و می بیند که کدام مرجع مصوبه را اجرا نکرده است و از انجام آن استنکاف کرده است و این امکان را ایجاد می‌کند که مقصران عدم اجرای مصوبات شورا را دنبال کند تا از سیستم انضباطی شهرداری با آنها برخورد شود.

وی ادامه داد: این طرح براساس قوانین مجلس و بالادستی این پیش بینی شده و براساس قانون تخلفات اجرایی و دیگر قوانین اقدام کرده‌ایم.

نظری این طرح را یک اهرم نظارتی کاملاً قانونی دانست که برای شورا این امکان را به وجود می‌آورد که اجرای مصوبات را پیگیری کند.

شورا حق مداخله در امور اجرایی را ندارند

میرلوحی گفت: در جایی از قانون گفته است که شورا حق مداخله در امور اجرایی را ندارند یا براساس اصل ۷۵ قانون اساسی به نظر می‌آید اعضای شورا و شوراها اگر خودشان بخواهند تصمیم بگیرند و بگویند علاوه بر اختیارات شوراها، راه دیگری هست درست است اما وقتی شورا بگوید قانون و روش موجود کفایت نمی‌کند به نظرم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما حدود ۳ هزار تذکر به شهرداری داده‌ایم و اگر از این روش نتیجه نگرفته‌ایم شاید به دلیل زیادی تذکرات آن باشد که موجب کم اثری آن شده است.

میرلوحی تاکید کرد: در چارچوب قوانین موجود این امر میسر نیست و باعث بهبود و کارآمدی نمی‌شود.

آروین با اشاره به اینکه در این طرح اختلاف است، و وقتی در کمیسیون رای نیاورد در صحن هم رای نمی‌آورد و پیشنهاد کرد که یک کمیسیون دیگر هم بررسی تعیین شود.

تا به حال یکبار هم درباره دلیل عدم اجرای مصوبات از شهردار سوال نشده است

اعطا در موافقت با این طرح گفت: به نظرم اگر بر روی مواد و تبصره‌های این پیشنهاد کار شود می‌تواند طرح خوب و نتیجه بخشی باشد.

وی اظهار داشت: اما چالشی که با شورا و شهرداری مواجهیم دوگانه نظارت و حمایت است و وقتی شورای شهر با اکثریت فردی را به عنوان شهردار انتخاب می‌کند همواره با این دوگانه دچار چالش می‌شود و برای حل این مساله تنها ابزار پیش بینی شده مسیر تذکر و استیضاح است، طبیعی است که برای هر موضوعی سوال و استیضاح کرد و ما حتی یک مورد طرح سوال از شهردار در صحن نداشته‌ایم با وجود اینکه بسیاری از طرح‌ها اجرا نشده است.

وی افزود: آیا شورای پنجم هزینه سیاسی سوال و استیضاح در صحن را می‌پذیرد این موضوع البته دور از ذهن است. پس چه ابزاری است که مصوبه مورد نظر شورا به اجرا برسد؟ بنابراین گمان می‌کنم این پیشنهاد در کلیت پیشنهاد خوبی است اما در جزئیات بحث داریم. اما بهتر است به کلیات طرح رای بدهیم تا شان نظارتی شورا تقویت شود.

نظری نسبت به مخالفت برخی اعضا با این طرح واکنش نشان داد و گفت: تعجب می‌کنم که اعضا برای ایجاد ابزار نظرات جدی تر مخالفت دارند. اگر دوست ندارید امکان نظارت بیشتر فراهم شود حرفی نیست، اما دیگر اعتراضی نسبت به عدم اجرای مصوبات نداشته باشید.

در نهایت این طرح با ۷ موافق به تصویب نرسید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.