| کد خبر: 229464 |

احداث برج های تخلیه گاز برای جلوگیری از انفجار در زمان زلزله

با تصویب اعضای شورای شهر تهران، برج های تخلیه اضطراری گاز برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی و انفجار در هنگام زلزله و بحران ها، احداث می شود.

تین نیوز

با تصویب اعضای شورای شهر تهران، برج های تخلیه اضطراری گاز برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی و انفجار در هنگام زلزله و بحران ها، احداث می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر،  یک فوریت لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت واگذاری حق انتفاع به صورت رقبی اراضی و املاک خود به شرکت گاز استان تهران جهت احداث برج های تخلیه اضطراری گاز در مواقع بحران (زلزله)» در جلسه امروز شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.  

محمد نادر محمدزاده رئیس سازمان املاک شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت: یکی از نگرانی های تهران زلزله است و در هنگام زلزله تلاقی برق و گاز نیز منجر به آتش سوزی های بزرگ و انفجارات سهمگین می شود. بر اساس مصوبه دولت برای شریان های حیاتی، مطالعاتی برای تخلیه فوری لوله ها و خطوط تهران انجام شده است.

وی افزود: اغلب این اماکن که حدود ۲۳ نقطه شناسایی شده است، حدود ۱۸ مورد آن مربوط به شهرداری است. به عنوان مثال برخی پارک ها و مجاورت بزرگراه ها برای احداث این برج های تخلیه در نظر گرفته شده است.  مکاتبات زیادی نیز با نهادهای مختلف برای این موضوع انجام شده است.  

در ادامه مجید فراهانی در موافقت و توضیح این لایحه گفت: موضوع مربوط به طراحی و احداث ۱۷ دکل اضطراری گاز است که وجود آن ها هنگام زلزله و مواقع ایمنی بسیار لازم است. در این مصوبه الزام کردیم که اگر شهرداری بخواهد حق املاک خود را به دیگران واگذار کند، باید به تصویب شورا برسد.

عضو شورای شهر تهران افزود: موضوع زلزله برای تهران بسیار اهمیت دارد.  بیش از ۱۶۰ سال است که در تهران زلزله بزرگی به وقوع نپیوسته و وقوع یک زلزله بزرگ در آینده نه چندان دور برای تهران اجتناب ناپذیر است.  بر اساس بررسی های انجام شده، یکی از مهم ترین خطرات و آسیب های زلزله احتمالی تهران، انفجارات ناشی از انشعابات گاز است. چون شریان های حیاتی تهران در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر است لذا اولویت ایمنی باید به شبکه گازی داده شود.  

ابراهیم امینی نایب رئیس شورا درباره این طرح گفت: حق انتفاع چندین مدل دارد. واژه «رقبا» در  این جا حق انتفاعی است که مدت دارد لذا شهرداری اگر به دنبال آن است که با این لایحه مجموعه ای از اراضی را به شرکت گاز واگذار کند، با این واژه نمی تواند.  چرا که رقبا مدت دارد و چون معمولا مجانی هم هست، چندان به آن معنایی که آقایان می گویند، قابل اجرا نیست.  

در ادامه بهاره آروین عضو شورای شهر با طرح سوالی گفت: نمی شود که به موجب اهمیت داشتن یک طرح، آن را بدون در نظر گرفتن جزئیات تصویب کرد و باید جزئیات این لایحه نیز مشخص باشد. در این لایحه شهرداری در حال اجازه گرفتن از شورا برای واگذاری تعدادی املاک است که نمی دانیم چه اتفاقی قرار است برای آن ها رخ دهد.  اما متاسفانه اسامی این املاک و جا نمایی آن ها در طرح مذکور وجود ندارد. نمی شود که ما اجازه این امر را بدهیم اما مشخص نباشد که کجا قرار است این اتفاق و این املاک واگذاری شوند.

یک فوریت این لایحه با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.