| کد خبر: 229415 |

دبیر انجمن صنفی دریانوردان:

جهش قیمت خودروهای دوگانه سوز/تولید سواری گازسوز افت کرد

وضعیت تولید سواری های دوگانه سوز چندان مساعد نیست و این مساله روی قیمت این خودروها در بازار تاثیر منفی گذاشتهاست. بررسی قیمت ها نشان می دهد طی مدتی که از سال جاری می گذرد قیمت این محصولات به طور متوسط حدود 24 درصد رشد را به خود دیده اند.

تین نیوز

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادنیوز، آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت تا پایان مرداد ماه سال جاری نشان می دهد تولید سواری های دوگانه سوز به نسبت مدت مشابه سال گذشته افت بیش از 4 درصدی را تجربه کرده است. اما تولید دوگانه سوزها در یک ماهه مرداد افت بیش از 76 درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش وزارت صمت در بازه زمانی یاد شده در سال جاری در مجموع تولید 7 هزار و 180 دستگاه سواری دو گانه سوز در خطوط تولید خودروسازان نهایی شده است این در حالیست که سال گذشته در پایان دومین ماه از فصل تابستان 99 خودروسازان توانستند در مجموع بیش از 7 هزار 500 دستگاه خودروی سواری دوگانه سوز تولید کردند.

 

بررسی محصولات دوگانه سوز صفر در بازار گویای این نکته است که بازار دوگانه سوزها در اختیار ایران خودرو است و دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا هیچ محصولی در این بازار ندارد.

پیش تر خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص با محصولاتی مانند پراید و تیبا در بازار دوگانه سوزها حضور داشت و سهمی از این بازار را به خود اختصاص داده بود. تولید پراید دوگانه سوز به دلیل پاس نکردن استانداردهای لازم و با حکم سازمان ملی استاندارد متوقف شد. اما تولید تیبا دو گانه سوز به دلایل نامشخص و از سوی مدیران ارشد این خودروساز از دستور کار خارج شد. 

تولید ۳ خودرو با ۵ ستاره کامل کیفی در تیرماه ۱۴۰۰

فعال بازار خودرو: آزادشدن واردات، قیمت خودروها را در بازار کاهش می‌دهد

خبر مهم درباره فروش فوق العاده خودرو

سایپایی ها این محصول دوگانه سوز خود را در سایت کاشان تولید می کردند.در حالیکه بازار دوگانه سوزها به نوعی در قرق محصولات ایران خودرو است اما بررسی وضعیت تولید این خودروساز نشان می دهد از هفت سایت خودرویی که امکان تولید محصولات دو گانه سوز را دارند، تنها دو سایت ایران خودرو تا پایان دومین ماه از فصل تابستان همچنان در این زمینه فعال بودند.

به عبارت دیگر بیش از 70 درصد ظرفیت تولید آبی های جاده مخصوص در این بخش غیر فعال بوده است.در حال حاضر دو سایت خراسان و تبریز ایران خودرو در زمینه تولید سواری های دوگانه سوز فعال هستند.

سایت این خودروساز در شمال شرق کشور تولید دو محصول پژو 405 دوگانه سوز و پژو پارس دوگانه سوز را در دستورکار دارد. بررسی آمارهای تولید نشان می دهد این سایت در پایان مرداد ماه امسال رشد بیش از 16 درصدی را در این زمینه در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

آبی های خراسان در پایان دومین ماه از فصل تابستان موفق شدند در مجموع تولید بیش از دو هزار و 400 دستگاه پژو 405 دوگانه سوز و پژو پارس دوگانه سوز را در خطوط تولید خود نهایی کنند. این در شرایطی است که سال گذشته تا پایان مرداد ماه 99 در مجموع تولید  بیش از دو هزار و 50 دستگاه از دو محصول یاد شده در خطوط تولید این سایت خودرویی نهایی شده بود.

بررسی تولید ایران خودروی خراسان در بازه زمانی یاد شده در سال جاری نشان می دهد تمرکز این سایت خودرویی روی تولید پژو 405 دوگانه سوز بوده است. پژو 405 نزدیک به 93 درصد تولید این سایت خودرویی در بخش محصولات دوگانه سوز را به خود اختصاص داده است.

از خراسان به تبریز می رویم تا وضعیت سایت ایران خودرو در تبریز را بررسی کنیم. آبی های تبریزی تنها تولید سمند دوگانه سوز را در برنامه دارند.این سایت خودرویی تا پایان مرداد ماه سال جاری توانسته تولید بیش از چهار هزار و 750 دستگاه سمند دوگانه سوز را در خطوط تولید خود نهایی کند.

این میزان تولید در حالی محقق شده که طی مدت مشابه در سال گذشته بیش از سه هزار و 900 دستگاه از این محصول دوگانه سوز تکمیل شد. بنابراین شاهد هستیم تولید سمند دوگانه سوز در سایت شمال غربی ایران خودرو از یک رشد حدود 22 درصدی برخوردار بوده است.

حال سری به بازار خودروی دوگانه سوز بزنیم و ببنیم قیمت این خودروها چه وضعیتی دارد.در حال حاضر تنها سه محصول دوگانه سوز صفر در بازار حضور دارد.

پژو 405، پژو پارس و سمند تنها محصولاتی هستند که طرفداران محصولات دوگانه سوز از بین آنها می توانند خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

از بین سه محصول ذکر شده دو محصول پژو پارس و سمند دوگانه سوز با مدل 1400 در بازار حضور دارند ولی به رغم تولید پژو 405 دوگانه سوز در سال جاری این محصول در بازار دیده نمی شود و آخرین مدل این خودرو که در بازار حضور دارد همان مدل 99 است.

در ابتدای سال جاری پژو 405 دوگانه سوز با پرداخت 185 میلیون تومان قابل خریداری بود اما قیمت این محصول این روزها حول و حوش 230 تا 232 میلیون تومان دور می زند. مقایسه این دو قیمت نشان می دهد که پژو 405 دوگانه سوز رشدی حدود 26 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

قیمت پارس دوگانه سوز نیز در بازه زمانی یاد شده ( فروردین تا 8 شهریور) نیز رشد 28 درصدی را نشان می دهد.

در نیمه فروردین ماه این محصول با قیمت 230 میلیون تومان در بازار حضور داشت. اما قیمت پارس دو گانه سوز با رشد 28 درصدی به حدود 295 میلیون تومان رسیده است.

فروشندگان سمند دوگانه سوز نیز این خودرو را با قیمت 287 میلیون تومان عرضه می کنند اما ابتدای فروردین قیمت آن حول و حوش 240 میلیون تومان بود.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری اقتصاد نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.