| کد خبر: 229272 |

آمادگی مرکز تحقیقات برای ارایه الگوهای مناسب ایمن‌سازی ساختمان‌ها

معاون پژوهشی و تحقیقات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آمادگی مرکز تحقیقات برای ارایه الگوهای مناسب ایمن‌سازی ساختمان‌های مهم در زمان مخاطرات خبر داد و گفت: ضوابط و راهکارهای کاهش خطر فرونشست در مدهای حمل و نقلی تدوین می‌شود.

تین نیوز

معاون پژوهشی و تحقیقات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آمادگی مرکز تحقیقات برای ارایه الگوهای مناسب ایمن‌سازی ساختمان‌های مهم در زمان مخاطرات خبر داد و گفت: ضوابط و راهکارهای کاهش خطر فرونشست در مدهای حمل و نقلی تدوین می‌شود.

به گزارش تین نیوز، سعید بختیاری معاون پژوهشی و تحقیقات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌های آن معاونت در مرکز تحقیقات برای سال ۱۴۰۰ به ارایه توضیح پرداخت.

معاون پژوهشی و تحقیقات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از پیگیری و عملیاتی کردن مفاد قانون جدید مدیریت بحران که در تیرماه ۹۸ ابلاغ شد و وظایفی را برعهده مرکز تحقیقات نهاده است خبر داد و گفت: اجرای قانون مدیریت بحران نیازمند حمایت دستگاه‌های مسئول مانند سازمان برنامه‌و‌بودجه و همچنین سازمان مدیریت بحران و همکاری نزدیک با معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

بختیاری قانون جدید مدیریت بحران را که در نیمه سال ۹۸ ابلاغ شد را قانونی متحول برشمرد که رویکردی پیشگیرانه دارد و خاطرنشان کرد: یک تغییر اساسی در قانون جدید مدیریت بحران، تبیین نگاه و رویکرد پیشگیرانه در قانون جدید است در حالی که در قانون قبلی، عمدتاً به وظایف و مأموریت‌های سازمان‌ها پس از وقوع بحران پرداخته شده بود. اما در قانون جدید رویکرد پیشگیرانه است و این موضوع در کشوری مانند ایران که مستعد بحران‌هایی همچون سیل، زلزله و حریق هستند، بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد صحیح، انجام اقدامات پیشگیرانه و بالابردن مقاومت ساختمان‌ها با موضوع پایداری است، یادآور شد: تعداد فراوانی ساختمان و ابنیه در کشور وجود دارد که نیاز به مقاو‌م‌سازی دارند. شاهد هستیم که ساختمان‌های مهم که باید در شرایط بحران کمک‌رسان باشند، برخی مشکلاتی دارند و خود در مواقع بحران به کانون بحران تبدیل می‌شوند.

به گفته معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در دهه‌های قبل که مقررات ساختمانی به صورت کامل تدوین نشده و یا اصولاً وجود نداشت، با ساخت‌و‌سازهایی مواجه هستیم که ضوابط و مقررات مرتبط با زلزله، حریق و سایر موارد مرتبط با ایمنی در آنها به خوبی رعایت نشده است و اکنون این موضوع نیاز به توجه ویژه دارد. لذا از مسائل مهم پیش رو، بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود است. به عبارت دیگر، علاوه بر نیاز به توجه جدی به کیفیت و ایمنی ساختمان های جدید و نوساز، باید ایمنی ساختمان های موجود را نیز ارتقا دهیم.

بختیاری تصریح کرد: در قانون مدیریت بحران جدید، ایمنی ساختمان‌های بلند و ایمنی بیمارستان‌های موجود به طور خاص مورد تاکید قرار گرفته و نسبت به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی آنها تاکید فراوان شده است. این موضوع مهمی است که بخشی از آن مشخصا برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و بخش دیگری نیز برعهده وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داده شده است.

معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: مرکز تحقیقات در موضوع ایمنی ساختمان‌های بلند، ایمنی بیمارستان‌ها و مقاوم‌سازی ساختمان‌های پراهمیت، مطالعاتی گسترده را در سال گذشته انجام داد و در سال جاری نیز پیگیری این موضوع جزو برنامه‌های مرکز تحقیقات است.

معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های موجود، آیین‌نامه‌های مناسبی تدوین شد، توضیح داد: تدوین مقررات ارزیابی و بهسازی ساختمان‌ها از دو جنبه سازه و ایمنی در برابر آتش در سال ۹۹ در مرکز به انجام رسید و به وزیر راه و شهرسازی ارایه شد. مقرر است تا این مباحث به عنوان دستورکار اجرایی در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

بختیاری تاکید کرد: ضوابط ارزیابی و بهسازی سازه‌ای ساختمان‌ها کمک خواهد کرد تا از نظر اجرایی در موضوع مرتبط با مهندسی ساختمان هم در رابطه با ساختمان‌های بلند و هم بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌های مهم کار را با ضوابط مشخصی پیش ببریم.

وی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آمادگی دارد تا الگوهای مناسبی را در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های مهم با ضوابط ارزیابی و بهسازی سازه‌ای ساختمان‌ها ارایه دهد.

شناسایی حرایم گسلی ۶ کلانشهر توسط مرکز تحقیقات

بختیاری از دیگر برنامه‌های پیش‌روی مرکز را برای امسال، شناسایی و تعیین حریم گسل‌ها و ضوابط ساخت‌و‌ساز در حریم گسل‌ها برشمرد و گفت: مرکز در سال ۹۹، حرایم گسل‌های ۶ کلانشهر را در همکاری با معاونت شهرسازی و معماری، شناسایی و تبیین کرد. همچنین ضوابط ساخت‌وساز در حرایم گسلی در بخش‌های تحقیقاتی مرکز و در کمیته‌های تخصصی آیین‌نامه ۲۸۰۰ بررسی و ضوابط خوبی تدوین شد که این موارد در سال جدید پیگیری می‌شود.

وی همچنین شناسایی حرایم گسلی و خطرپذیری ناشی از فرونشست‌ها را نه فقط برای شهرها که برای سامانه‌های حمل و نقل نیز مهم و حیاتی عنوان کرد.

به گفته بختیاری، فرونشست‌ها می‌توانند خسارت‌های فراوانی را در شهرها و زیربناهای حمل‌و‌نقل ایجاد کنند. کمااینکه در سال‌های گذشته نیز روی این موضوع بررسی‌های فراوانی شد. امید است با تعیین ضوابط و راهکارها کمک کنیم تا نوسازی انجام شود.

گفتنی است بند ض ماده ۱۴ قانون جدید مدیریت بحران وظایف زیر  را برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نهاده است:

-۱با رعایت ضوابط شورای‌عالی معماری و شهرسازی، نقشه حریم گسل‌ها را با اولویت کلانشهرها به همراه دستورالعمل‌های فنی نحوه ساخت و ساز در حریم گسل‌ها تهیه کند.

۲- نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زلزله، خطرپذیری (ریسک لرزه‌ای) در سطوح ملی، استانی و شهری را تهیه و تصویب کند و نقشه‌های طرح‌های تفصیلی شهری را بر آن اساس مورد بازبینی قرار دهد.

۳- سامانه‌های پاسخ سریع زلزله را از طریق توسعه شبکه ملی شتاب‌نگاری کشور در کلانشهرها راه‌اندازی کند.

۴- مناطق (زون‌های) با خطر فروریزش و فرونشست را با در نظرگرفتن اثرات قنوات، گودبرداری، حفاری‌های زیرسطحی و مواردی از این قبیل در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و در فرودگاهها و بنادر تعیین و تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش‌های شهری و فرونشست زمین را با هدف تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌های مرتبط فراهم کند.

۵ - ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند‌مرتبه با کاربری‌های مختلف را با اولویت‌بندی‌ کلانشهرها در برابر آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین انجام دهد.

۶ - ارزیابی آسیب‌پذیری و اولویت‌بندی نشان‌های (المانهای) حمل‌و‌نقل هوایی، دریایی،‌ ریلی‌ و جاده‌ای را از‌ دیدگاه خطر زلزله، فرونشست، فروریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرائی و ارتقای تاب‌آوری آنها انجام دهد.

۷ - با همکاری وزارتخانه‌های نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرارگیری شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های مرتبط با سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها را در حریم گسل‌ها و مناطق (زون‌های) با خطر بالای زلزله، فرونشست و فروریزش زمین ارزیابی کرده و موارد را جهت شروع اقدامات اجرائی ارائه دهد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.