| کد خبر: 229107 |

نصف خانه مال من است چگونه در سامانه ثبت کنم؟

یکی از ابهاماتی که بسیاری از هموطنان در ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه املاک و اسکان با آن مواجه شده اند خانه‌های شریکی است که در این خصوص هریک از شرکا باید جداگانه مقدار دانگی که به نامشان است را ثبت کنند.

تین نیوز

یکی از ابهاماتی که بسیاری از هموطنان در ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه املاک و اسکان با آن مواجه شده اند خانه‌های شریکی است که در این خصوص هریک از شرکا باید جداگانه مقدار دانگی که به نامشان است را ثبت کنند.

به گزارش  تین نیوز به نقل از ایسنا، یکی از سوالات پرتکرار افرادی که قصد ثبت اطلاعات ملکی خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir  دارند این است که چند دانگ از یک خانه در مالکیت یک فرد و چند دانگ دیگر در اختیار فرد یا افرادی دیگر است. مخاطبان می گویند زمانی که اطلاعات فرد اول ثبت می شود، اطلاعات سایر اشخاص حذف می شود. در این زمینه هر نفر باید جداگانه اطلاعاتش را درج و در بخش میزان مالکیت مقدار دانگی که به نامش است را قید کند.

همچنین پاسخ بسیاری از سوالات، نحوه ثبت نام و شرایط خانه‌هایی که مشمول مالیات می شوند را می‌توانید اینجا مشاهده کنید. ضمن آنکه سیستم پاسخگویی آنلاین در سامانه وجود دارد. مواردی هم با اخذ توضیح، بررسی و اعلام نتیجه می شود. یکی دیگر از موضوعات این است که امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد؛ بنابراین لازم است در وارد کردن اطلاعات خود دقت لازم را به عمل آورید. آنچه مشخص است سامانه املاک و اسکان در ابتدای راه قرار دارد و به تدریج ابهامات موجود حل خواهد شد.

هفت نکته کلیدی در ثبت نام

توجه به هفت نکته کلیدی توسط سرپرستان خانوار که به سامانه ملی املاک و اسکان مراجعه می‌کنند، ضرورت دارد:

- برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوید.

- برای ثبت واگذاری ملک در سامانه املاک و اسکان ضرورت دارد در کنار اطلاعات ملک در لیست املاک تحت مالکیت، گزینه ثبت واگذاری ملک انتخاب شود.

- موجران باید واحدهای مسکونی خود را که در اختیار مستاجر است در قسمت افزودن ملک بعد از ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه "شخص دیگری ساکن است. " را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر  را در آن وارد نمایند.

- چنانچه واحد مسکونی خالی نباشد و خالی نمایش داده شود وضعیت اقامت ملک خود را با انتخاب گزینه ثبت یا تغییر ساکن مشخص کنید.

- وارد نمودن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.

- امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد. لازم است در وارد نمودن اطلاعات خود دقت لازم را به عمل آورید.

- اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می‌کنید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شماست

پرداخت یارانه مشروط به ثبت اطلاعات ملکی

یکی از مواردی که بارها به آن اشاره شده، مشروط شدن خدمات دولتی از جمله یارانه، کمک معیشتی، گواهینامه، انشعابات خانگی و غیره به ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان است. در بند ۷ از تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب پنجم آذرماه ۱۳۹۹ مجلس آمده است «پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب باکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارایه کنند. همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، کلیه ارایه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر نمایند».

به عبارت ساده‌تر، مفهوم این بند از قانون این است که در صورت عدم ثبت اطلاعات ملکی خود از یارانه، پلاک خودرو، خدمات بانکی، انشعابات خانگی، گذرنامه و ... محروم خواهید شد. در واقع کسی که اطلاعات ملکی خود را ثبت می کند یک کد یکتا دریافت می کند که مبنای ارایه خدمات دولتی، این کد یکتا خواهد بود.

بنابراین گزارش، ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir از روز پنجشنبه ۱۹ فروردین آغاز شده است. کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی،   مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت دو ماه از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان درج کنند.

در مرحله اول زمان بندی مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس آخرین رقم کد ملی سرپرست خانوار است اما از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد تمامی کدهای ملی قابلیت ثبت نام دارد. از روز ۱۹ فروردین تا ۹ اردیبهشت افرادی که آخرین رقم کد ملی آنها به ترتیب ۹، ۸، ۷، ۶، ۵، ۴، ۳، ۲، ۱ و صفر است به ترتیب هرکدام دو روز فرصت نام نویسی دارند. سپس همانطور که گفته شد از روز ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خردادماه تمامی افراد می توانند اطلاعات ملکی خود را ثبت کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.