| کد خبر: 228919 |

بخشنامه حاجی‌فیروز حذف می شود؟

برخی اعضای شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تصمیمات اتخاذ شده درباره حاجی‌فیروز باید اصلاح شود اعلام کردند: شهرداری حق سیاست‌گذاری ندارد و بخشنامه حاجی‌فیروز باید لغو شود.

تین نیوز

برخی اعضای شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تصمیمات اتخاذ شده درباره حاجی‌فیروز باید اصلاح شود اعلام کردند: شهرداری حق سیاست‌گذاری ندارد و بخشنامه حاجی‌فیروز باید لغو شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، بحث شورای شهری ها با جوادی یگانه، معاون شهردار تهران امروز در صحن شورا  طولانی شد و محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران درباره اقدامات نوروزی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: شهرداری حق سیاست‌گذاری ندارد و به نظرم بخشنامه حاجی‌فیروز باید لغو شود. شأن سیاست‌گذاری، شأن شورا و شأن اجرا برای شهرداری است.

وی تأکید کرد: به نظرم موضوع سفید کردن حاجی‌نوروز نباید رخ می‌داد شهرداری باید بداند که کجا قرار گرفته و نباید سیاست‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه این مسأله موجب سوء استفاده رسانه‌های خارجی شد، گفت:‌این مسأله نابجا بود و نژادپرستی هیچ موضوعیتی در کشور نداشت و به نظرم این مسأله به هیچ عنوان بخشنامه نیاز نداشت البته شاید شأن دانشگاهی جوادی یگانه سبب شده که سیاه بودن چهره حاجی‌فیروز جنبه جامعه‌شناسی دارد اما نباید این مسأله مورد اشتباه یا پژوهش و دخیل با نگاه غرب قرار گیرد.

شهرداری باید در قالب یک بیانیه این تصمیم را اصلاح کند

حسن رسولی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز درباره موضوع حاجی‌فیروز گفت: با توجه به آثار و پیامدهای تصمیم اتخاذ شده درباره حاجی‌فیروز شهرداری باید در قالب یک بیانیه این تصمیم را اصلاح کند به نظرم در ایران اساسا گسلی به نام سفیدپوستی و رنگین‌پوستی نداریم و ورود به این مسأله صحیح نیست.

وی تأکید کرد: ورود به حوزه فرهنگی به ویژه سیاست‌گذاری فرهنگی ارتباطی به شهرداری ندارد و بخشنامه‌پذیر نیست. بنابر این باید به پیامدها و آثار این بخشنامه پایان داده شود.

حدف چهره سیاه حاجی فیروز ضرورت نداشت

زهرا نژاد بهرام، عضو دیگر شورای شهر تهران نیز درباره توپ درکردن در میدان آزادی گفت: ابتدای سال گفته شد که شهر تهران کرونا زده است و لازم است آثار نوروزی برای بهبود فضای شهر به آن وارد شود اما متأسفانه این اقدامات صورت نگرفت.

وی گفت:  بازگشت به متن جامعه و توجه به مناطق حاشیه نشین و برگزاری برنامه های موسیقی به زبان ها و گویش های مختلف، نشان دادن این که تهران مرکز ایران است و نماد سازی از برج آزادی که در این دوره به وقوع پیوست نیز ازجمله مهم‌ترین اقداماتی است که در نوروز امسال انجام شد.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: برج آزادی نماد و دروازه  تهران است و این شهر را بدون برج آزادی نمی‌توان معرفی کرد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر ابراز داشت: سنت شلیک توپ در تهران سابقه داشته و بازگشت به این سنت با رعایت اصول ایمنی یک ضرورت است اما درباره حاجی فیروز باید توجه کنیم که آیا اساساً حاجی فیروز مسئله امروز تهران بوده است یا خیر؟ و موضوع دیگر اینکه آیا ضرورت داشته که بدون هیچ گونه پیشینه و آموزش، این اقدام انجام شود؟

محمد رضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به انتقادات شورای شهری ها درباره سفید شدن روی حاجی فیروز و ابلاغیه شهرداری در نوروز اظهارداشت:مساله حاجی فیروز موضوعی است که از ۲۰ اسفندماه و با شروع کارناوال‌های نوروزی به دلیل صورت سیاه حاجی فیروز مورد انتقاد واقع شد. این مساله چند بعد متفاوت دارد که در این بخشنامه به آن اشاره شد.

وی افزود: یک بعد آن اساطیری است، بعد دوم هنری و بخش سوم موضوع تاریخی و بازگشت به برده داری در ایران به ویژه در دوره قاجار است که کمتر به آن اشاره شده است.

معاون شهردار تهران بیان داشت: بعد چهارم آن اجتماعی است و اینکه بخشی از مردم ایران که پوست تیره‌تری دارند از این موضوع ناراحت و آن را توهین به خود تلقی می‌کنند. ما در برنامه خود کاری به حاجی فیروز شهر تهران نداریم اما آنچه که شهرداری تهران اجرا می‌کند و با پول مردم تهران اجرا می‌شود نباید واجد توهین به بخشی از مردم ایران و موضوع غیراخلاقی باشد.

جوادی یگانه گفت: منحصرا برای صورت سیاه حاجی فیروزهایی که توسط کارناوال‌های شهرداری تهران اجرا می‌شده این بخشنامه را دادیم و در روزهای بعدی صورت سفید از حاجی فیروز استفاده شد. این موضوعی نیست که یکباره انجام شده باشد.

معاون شهردار تهران اعلام کرد: اصرار دارم که موضوع نژادپرستی است و باید بدانیم که رفتار مطلوبی نیست. می‌دانستیم که مورد انتقاد واقع می‌شویم و جالب است بسیاری می‌گویند اقدامی نمایشی بوده اما معتقدم یکی از مثبت‌ترین اقدامات در شهر تهران است.

وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم که در تهران لباس و لهجه دیگران مسخره نشود، مهاجرین مورد تمسخر واقع نشوند و آنچه که به ما باز می‌گردد و در سطح قانونی است را اجرا کردیم. اگر دستورالعمل نبود این اقدام نمی‌شد و تلنگری زدیم که حساسیت و حساس شدن به این موضوع توسط مدیریت شهری انجام شد.

جوادی یگانه درباره شلیک توپ در میدان آزادی گفت: شلیک توپ یک سنت خوب تهرانی است که باید احیا شود البته مساله شلیک توپ در میدان آزادی در صلاحیت و تخصص ما نیست.

وی بیان داشت: از ارتش درخواست کردیم و با استانداری و نهادهای نظامی نیز مکاتبه داشتیم. شب قبل از اجرا این نگرانی‌ها بود و این نگرانی را اعلام کردیم و جواب گرفتیم. شلیک توپ در میدان آزادی نه آنقدر صدای بلندی داشت که بخواهدگوشمان را بگیریم و نه موج آنچنانی داشت که سبب آسیب شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.