| کد خبر: 228735 |

بیش از ۱۲ هزار دهیاری در سال ۹۹ درجه‌بندی شدند

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در سال ۱۳۹۹، طی برگزاری ۲۱ جلسه کمیسیون ملی تعیین درجه‌ دهیاری‌ها درجه ۱۲ هزار و ۱۳۵ دهیاری تعیین شد.

تین نیوز

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در سال ۱۳۹۹، طی برگزاری ۲۱ جلسه کمیسیون ملی تعیین درجه‌ دهیاری‌ها درجه ۱۲ هزار و ۱۳۵ دهیاری تعیین شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، علی قربانی افزود: درجه‌بندی دهیاری‌ها از سال ۱۳۸۶ بر اساس دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها آغاز و تاکنون ۳۳ هزار و ۵۹۶  دهیاری از مجموع ۳۵ هزار و ۴۵۸ دهیاری فعال در کشور، درجه‌بندی شده‌اند که نزدیک به ۹۵درصد از دهیاری‌های کل کشور را شامل می‌شود.

 وی با بیان اینکه هر دهیاری از درجه یک تا ۶ درجه‌بندی می‌شود، ادامه داد: ۲۹.۵درصد از دهیاری‌های کشور دارای درجه یک، ۳۸.۵ درصد دارای درجه ۲ و ۱۵ درصد دارای درجه ۳ هستند و همچنین ۹ درصد دارای درجه ۴، ۶ درصد دارای درجه ۵ و ۲درصد داری درجه ۶ است.

 قربانی افزود: در سال ۱۳۹۸، در مجموع ۱۱ جلسه کمیسیون ملی تعیین درجه دهیاری‌ها تشکیل که درمجموع چهار هزارو  ۱۴۶ دهیاری درجه‌بندی شد و این تعداد در سال ۱۳۹۹، طی برگزاری ۲۱ جلسه به ۱۲ هزارو  ۱۳۵ دهیاری افزایش یافته که نسبت به سال ۱۳۹۸ از رشد ۱۹۳درصدی برخوردار بوده است.

 

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: با توجه به اینکه ساختار سازمانی دهیاری‌ها متناسب با درجه هر دهیاری ابلاغ می‌شود، لازم است استانداری‌ها فهرست دهیاری‌های واجد شرایط خود را برای تعیین و یا ارتقاء درجه بر اساس دستورالعمل ابلاغی، هرچه سریعتر احصاء و به معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال کنند.

۲هزارو ۷۹۴دهیاری در استان سیستان و بلوچستان فعال است

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان دارای  ۲هزارو ۷۹۴ دهیاری فعال است که از این تعداد تا پیش از این ۳۲۲ دهیاری دارای درجه مصوب از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بودند و در حال حاضر هم ۲۲۹۰ دهیاری استان سیستان و بلوچستان  تعیین درجه شدند که بیش از ۹۳درصد از دهیاری‌های استان تعیین درجه شدند.

 

وی اضافه کرد: از این تعداد ۸۳.۵ درصد از دهیاری‌های استان سیستان و بلوچستان دارای درجات یک و ۲ هستند و ۱۶ درصد درجه ۳ و ۴ و نیم درصد نیز درجه ۵ و ۶ دارند.  

با توجه به وجود تفاوت‌های بسیار از لحاظ جمعیت، وسعت و درآمد روستاها، درجه‌بندی دهیاری‌ها که پس از استقرار نهاد دهیاری در روستاها و فعالیت آن حداقل برای مدت ۲سال انجام می‌گیرد، می‌تواند نقش بسزایی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها داشته باشد و نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات را نظام بخشد.

به استناد ماده ۳ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری ها وزرات کشور موظف است هر دهیاری را بر اساس سه شاخص جمعیت، وسعت و درآمد از درجه یک تا شش، درجه‌بندی کند و در واقع این شاخص‌ها، در ۵ طبقه دسته‌بندی و به ترتیب از کوچک به بزرگ امتیاز دریافت خواهند کرد و مجموع کل امتیازات هر دهیاری، تعیین‌کننده درجه آن دهیاری خواهد بود.

همزمان با صدور مجوز تاسیس دهیاری، درجه آن دهیاری به صورت موقت و با تشخیص و تایید استانداری ذیربط یک یا ۲ تعیین می‌شود و ۲سال پس از آغاز به کار دهیاری و ارایه تفریغ بودجه، درجه آن دهیاری تعیین خواهد شد.

 در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار، با پیگیری از استان‌های مختلف، اطلاعات مربوط به درجه‌بندی دهیاری‌های استان‌های مختلف کشور جمع‌آوری و پس از بررسی‌های کارشناسی و رفع نواقص مربوطه، درجه‌های مربوط به دهیاری‌های ۱۳ استان کشور در کمیته ملی تعیین درجه دهیاری‌ها، تعیین و نهایی شد و به این ترتیب، در سال اول درجه‌بندی دهیاری‌ها ۴ هزار و ۸۱۳ دهیاری درجه‌بندی شدند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.