| کد خبر: 228661 |

چه تعداد بانوی تاکسیران داریم؟

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت : در حوزه تاکسیرانی شهری ۴۸۳۰ بانوی تاکسیران فعالیت دارند که حدود ۲۹۰۰ نفر آنها در تهران فعالیت می کنند، در این بخش این آمادگی وجود دارد تا با همکاری علاقمندان سهم زنان را حوزه تاکسیرانی افزایش دهیم.

تین نیوز

اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور درسال ۱۳۹۹ فعالیت های چشمگیری، بخصوص در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی، اعطای تسهیلات کرونایی به رانندگان تاکسی و همچنین راه اندازی سامانه های مختلف برای ارائه خدمت به مسافران و رانندگان داشت.

 

به گزارش تین نیوز، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در تشریح اهم وضعیت حمل ونقل درون شهری در حوزه تاکسیرانی در سال ۱۳۹۹، به ایرنا گفت: ناوگان فعال تاکسیرانی با ۳۱۸ هزار خودرو تاکسی در سطح کشور مشغول ارائه خدمت است که از این تعداد در شهر تهران ۷۶ هزار خودرو تاکسی فعال هستند .
وی ادامه داد: طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی هستند و در حال حاضر ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده است و به رغم طرح خوبی که در حوزه نوسازی تاکسی‌های فرسوده از ابتدای سال ۹۵ آغاز  شد و موفق به نوسازی ۷۵ هزارو ۶۷۰ دستگاه تاکسی فرسوده شدیم.

پیش‌روی تاکسی‌داران در حوزه نوسازی چیست؟
ضامنی ادامه داد: در روند نوسازی تاکسی های فرسوده، با مشکلاتی مثل افزایش بی رویه قیمت خودرو و از طرفی بحث عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک ها مواجه شدیم که فرآیند نوسازی را با مشکل مواجه کرد.
وی خاطر نشان کرد: به رغم تمام این مشکلات در سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم فرآیند نوسازی را دوباره فعال کنیم که در ادامه در ابتدای سال ۹۹ به مشکل الزام مندرج در آئین نامه قانون هوای پاک مبنی بر ارتقای سطح آلایندگی خودروهای تولیدی از استاندارد "یورو "۴ به" یورو ۵ "برخوردیم که خودرو ساز، آمادگی اجرای آن را نداشت، با انعکاس موضوع به دولت و همچنین موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز نوسازی ۵ هزار دستگاه تاکسی با استاندارد " یورو ۴ صادر شد و با توجه به پیگیری های صورت گرفته خوشبختانه تا مهر ماه سال جاری تعداد ۴۹۳۵ دستگاه تاکسی نوسازی و تحویل متقاضیان شد.
ضامنی افزود: فرآیند تحویل خودرو با استاندارد" یورو ۵" طبق اعلام آمادگی شرکت خودروساز، از ۱۵ آبان ماه با هدف تداوم نوسازی تاکسی‌های فرسوده دوباره از سر گرفته شد.
وی تاکید کرد: در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی  در سال ۹۹، از تعداد  ۲۴هزارو ۷۳۳ متقاضیان ثبت نام شده ۹۱۸۰ پیش فاکتور صادر و خودروی جایگزین تعداد ۷۶۵۹ دستگاه تحویل مالکان داده شد و تعداد ۱۱۸۰ دستگاه در روند شماره گذاری و تحویل خودرو است.

 دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌ها 
ضامنی گفت :  در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد خودروهای فعال با کاربری تاکسی شهری دوگانه سوز هستند، برای گاز سوز کردن خودروهای حمل و نقل عمومی با کاربری تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌های تاکسی تلفنی و سرویس‌های مدارس، در راستای مصوبه دولت و هماهنگی های صورت گرفته این امکان فراهم شده است تا مالکان این ناوگان بتوانند با نام نویسی در سامانه وزارت نفت به صورت رایگان نسبت به دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام کنند.

آمار بانوان تاکسی‌دار 
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت : در حوزه تاکسیرانی شهری ۴۸۳۰ بانوی تاکسیران فعالیت دارند که حدود ۲۹۰۰ نفر آنها در تهران فعالیت می کنند، در این بخش این آمادگی وجود دارد تا با همکاری علاقمندان سهم زنان را حوزه تاکسیرانی افزایش دهیم.

کرونا و حمایت‌هایی که صورت گرفته است
ضامنی خاطرنشان کرد: با شیوع ویروس کرونا، کارکردن در حوزه های کاری مختلف از جمله در بخش تاکسیرانی با شرایط جدیدی مواجه شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت یکی از گروه های آسیب پذیر از کرونا رانندگان فعال در حمل و نقل عمومی است و در این خصوص به منظور رعایت اصول بهداشتی در این حوزه پروتکل های مورد نیاز با همکاری وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ شد.
وی افزود:  بر اساس پروتکل های اعلامی تعداد مسافرین تاکسی از ۴ نفر به ۳ نفر کاهش یافت، رانندگان موظف شدند به صورت مستمر از ماسک استفاده کنند و خودروی خود را ضد عفونی کنند و همچنین مسافرین نیز باید از ماسک استفاده  کنند در این بخش درخواست داریم شهروندان همکاری بیشتری را داشته باشند. براساس مصوبات مربوطه افراد خاطی در این بخش نیز مشمول جریمه خواهند شد.
ضامنی تصریح کرد: دو نوع تسهیلات در حوزه رانندگان تاکسی به آنها اعطا شده که نخستین آن تسهیلات مشاغل آسیب دیده توسط وزارت رفاه به مبلغ ۶میلیون تومان به تمامی رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری از جمله تاکسی، سرویس مدارس و اتوبوس  که در سامانه کارا ثبت نام کرده اند که بیمه ویژه رانندگی تامین اجتماعی دارند و یا فاقد بیمه هستند پرداخت شد. 
وی افزود: فهرست ۶۴۸ هزار نفر از رانندگانی که می‌توانستند از این تسهیلات استفاده کنند را از طریق وزارت کشور در اختیار وزارت رفاه قرار دادیم که در مجموع از این تعداد ۱۹۸هزارو ۲۶ راننده در بخش‌های ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی درون شهری فرایند ثبت نام خود را تکمیل کردند و ۱۲۲هزارو ۸۸۲ راننده وام خود را دریافت که از این تعداد ۱۰۴هزارو ۲۵۰ تاکسیران موفق به دریافت وام شدند و ۷۵هزارو ۱۴۴ نفر هم در مرحله دریافت وام طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشورگفت : در نوعی دیگر با همکاری بنیاد علوی تسهیلات قرض الحسنه را برای افراد آسیب دیده ناشی از کرونا در نظر گرفتیم که مبلغ ۲میلیون تومان به افراد آسیب دیده ناشی از کرونا پرداخت شود که ۱۵هزارو ۱۲۵ نفر از رانندگان تاکسی این تسهیلات را دریافت کردند و متناسب با هر شهر یک سهمیه را مشخص و در اختیار شهرها قرار دادیم و خود شهرها به افراد آسیب دیده و یا خانواده افرادی که در اثر کرونا فوت شده‌اند به روش‌های مختلفی که به تناسب هر شهری متفاوت بود، پرداخت شد.
وی تصریح کرد: تا کنون ۱۳۸۳ نفر از رانندگان تاکسی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد متاسفانه ۱۵۲نفر فوت کردند.

 تاکسی ها مشمول منع تردد ها نمی شوند 
ضامنی گفت:  با اعمال محدودیت تردد، یکی از گروه های شغلی که از این موضوع معاف شدند خودروهای فعال در حوزه حمل و نقل عمومی هستند و با هماهنگی که با پلیس راهور به عمل آمده است ، فهرست ناوگان فعال در این بخش به عنوان فهرست مجاز در اختیار پلیس قرار گرفته است و این ناوگان مشمول جریمه نمی شوند ، لذا با برنامه ریزی های انجام شده در سازمان های تاکسیرانی شهروندان می توانند برای سفرهای ضروری خود از این ناوگان استفاده کنند.

وضعیت بیمه رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری
ضامنی خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۸۶ و در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دولت ۵۰درصد از حق بیمه رانندگان را در قالب یارانه دولتی پرداخت می کند و مشکلی که در این بخش با آن مواجه هستیم این است که اطلاعات رانندگان ارسال ۱۳۹۲ به بعد توسط سازمان تامین اجتماعی به روز نشده است و این سازمان از امسال از قبول فهرست های جدید و به روز شده خودداری می کرد.
وی افزود:  از سوی دیگر به علت جمع آوری دستی اطلاعات در سنوات گذشته احتمال وجود خطا در آمارهای در اختیار آن سازمان بالا بود و در این خصوص پس از چندین سال پیگیری، با حمایت های مجموعه وزارت کشور تامین اجتماعی پذیرفت تا فرایند به روز رسانی اطلاعات آغاز شود و برای اجرایی شدن این موضوع از طریق سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام آمادگی لازم به منظور برقراری برخط ارتباط فی مابین سامانه های مرکزی اطلاعات رانندگان در آن سازمان با سامانه بیمه سازمان تامین اجتماعی اعلام شد تا از این طریق افرادی که در فهرست بیمه قرار دارند و راننده نیستند یا از حوزه حمل و نقل شهری خارج شده اند، حذف تا امکان برقراری بیمه برای رانندگان فعال فراهم شود. 
وی اضافه کرد: در بخش بیمه اقدامات مورد نیاز در حوزه وزارت کشور به عمل آمده است و فهرست افرادی که باید حذف شوند و رانندگان مشمول دریافت بیمه به تامین اجتماعی ارسال شده است. امیدواریم با همکاری سازمان تامین اجتماعی و حل این مشکل در راستای کمک به رانندگان اقدام لازم به عمل آید.

مشکلات تاکسی دارها با فعال شدن تاکسی‌های اینترنتی 
ضامنی تصریح کرد: به نظر من استفاده از تکنولوژی های نوین در همه کسب و کارها امری لازم و اجتناب ناپذیر است و در بلند مدت باعث به روز بودن آن حرفه و تداوم آن خواهد شد، ورود تاکسی های اینترنتی در عرصه حمل و نقل عمومی شهری کشور در ماه های آغازین فعالیت این ناوگان با مقاومت ها و اعتراض هایی مواجه بود ،زیرا فعالیت آنها در سال های نخست در چارچوب ضوابط تعریف شده ای نبود. 
وی ادامه داد: دو نکته در این نوع فعالیت وجود داشت، یکی قوانین و مقرراتی که هر گونه فعالیت در حوزه حمل و نقل عمومی را نیازمند اخذ مجوز از شهرداری ها می دانست و نکته دوم یکسان نبودن شرایط برای رانندگان و ناوگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی رسمی و تاکسی های اینترنتی بود، با برگزاری جلسات متعدد و در راستای مصوبه هیات وزیران در همکاری مشترک وزرای  کشور و صنعت با معاونت علمی ریاست جمهوری چارچوب فعالیت تاکسی های اینترنتی در قالب دستور العملی تهیه و ابلاغ شد و این امر تا حدودی مشکلات را در این بخش مرتفع کرد، اما لازم است در حوزه تاکسی های رسمی نیز با اصلاح مقررات موجود و حذف برخی قیدهای مازاد بستر فعالیت را برای هر دو گروه عادلانه کرد.

راه اندازی سامانه سماس 
وی اعلام کرد: به استناد ماده ۲ دستورالعمل "نظارت بر فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موضوع مصوبه مورخ ۹۵/۰۲/۲۲ هیات  وزیران  به منظور ساماندهی، نظارت و پایش برخط اطلاعات و عملکرد تاکسی های اینترنتی و سایر ارائه دهنگان خدمات هوشمند سفر، سامانه سماس( سامانه مشترک اطلاعات سفر) با رویکرد افزایش ایمنی سفر توسط وزارت کشور(اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور) در سال ۱۳۹۹ در سطح ملی ایجاد و فعالیت خود را آغاز و در ۱۴ اسفند با فرمان رئیس جمهور عملیاتی شد.
ضامنی  خاطر نشان کرد: ساماندهی و دریافت اطلاعات مربوط به فعالان تاکسی های اینترنتی در بخش های مختلف به صورت برخط، فراهم شدن امکان پایش و ثبت داده های بیش از ۲ میلیون سفر در روز با رویکرد نظارت شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل شهری، صحت سنجی کلیه اطلاعات مربوط به بیش از یک میلیون راننده، خودرو در هرماه به صورت سیستمی با استعلام برخط از بانک های مرجع هویتی، بیمه، معاینه فنی و پلیس برای افزایش ایمنی سفر، تحلیل هوشمند داده‌های سفر توسط سامانه به منظور دستیابی به تحلیل های ترافیکی برای استفاده در مهندسی حمل و نقل شهری، نظارت کامل سیستمی و هوشمند بر عملکرد شرکت ها و ناوگان فعال در این حوزه توسط دستگاه های متولی برای نخستین بار در کشور از جمله اهداف راه اندازی سامانه سماس است. 

 سهمیه اعتباری سوخت ناوگان مشمول در حوزه حمل و نقل عمومی 
ضامنی تصریح کرد:  با راه اندازی سامانه سماس، یکی از کاربردهای این سامانه در حال حاضر با توجه به مسئولیت محاسبه پیمایش و اعتبارسوخت (مابه التفاوت نرخ بنزین آزاد و سهمیه ای) قابل تخصیص به فعالان حوزه حمل نقل درون شهری با کاربری‌های مختلف از جمله آژانس تاکسی تلفنی(زیر نظر شهرداری‌ها و صنفی)، تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های فرودگاهی و ویژه، تاکسی‌های شهرهای بدون جایگاه CNG ، تاکسی‌های برون شهری، ناوگان تحت پوشش آرامستان‌ها، راهبران آموزش و پرورش، سرویس مدارس و پیک موتوری است که از شروع سهمیه بندی بنزین تاکنون طی  ۱۵ مرحله  و در هر محله برای بیش از  ۵۵۰ هزار نفر از فعالان حوزه حمل و نقل مطابق با مصوبات کارگروه سوخت،  سهمیه اعتباری تخصیص داده شده است.

سامانه سپند، سرویس دانش آموزی 
وی گفت : سامانه سپند( سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) در اجرای ماده ۵ دستورالعمل اجرایی آیین نامه حمل و نقل دانش آموزی مصوب هیات وزیران به منظور ساماندهی، مدیریت و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه های متولی، استفاده والدین و همچنین امکان پایش برخط اطلاعات، در سال ۱۳۹۷ توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور( اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور) با پیش بینی فعالیت بیش از ۵ میلیون دانش آموز، ۵۰۰هزار خودرو، ۳۵هزار مدرسه، ۵هزار شرکت و ۱۲۵۰ شهرداری و دهیاری های متقاضی سرویس مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و لزوم تعطیلی مدارس عملا امسال فعالیت این سامانه که قرار بود به صورت فراگیر در سطح کشور انجام شود امکان پذیرنشد ، اما فرصتی شد تا با به روز رسانی و تکمیل زیر ساخت‌های مورد نیاز برای سال تحصیلی آتی در صورت فراهم شدن بازگشایی مدارس ارائه خدمت و سرویس دهی مناسب  صورت گیرد.
ضامنی ادامه داد: ساماندهی و نظام‌مند کردن فرایند جابه‌جایی دانش‌آموزان و ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات حمل و نقل  دانش آموزی در سراسر کشور، افزایش امنیت و اطمینان والدین با امکان رصد و پایش لحظه ای  مسیر تردد دانش آموزان و نظارت بر عملکرد رانندگان از منزل به مدرسه و برعکس، امکان شناسایی خودروهای متفرقه و فاقد مجوز با نصب علائم ممیزه سرویس مدارس، برای  نظارت و برخورد پلیس و بازرسان و همچنین نظارت برخط از اهداف شکل گیری سامانه سپند است.
وی افزود: معرفی رانندگان، ناوگان و شرکت‌های دارای مجوز از شهرداری به آموزش و پرورش، مدارس و والدین به صورت برخط، اعلام ناوگان مورد نیاز مدارس به شهرداری و مدیریت شهرداری برای تامین نیاز مدارس، استعلام سیستمی رانندگان و خودروها در بخش های مختلف هویتی، بیمه، معاینه فنی و اصالت خودرو، افزایش ایمنی سفر با امکان نظارت برخط بر عملکرد رانندگان با مشارکت والدین و سایر عوامل مرتبط، امکان بررسی داده های ثبت شده در سپند و در نتیجه آسیب شناسی و رفع نیازها برای بهبود وضع کمی و کیفی  این حوزه، ارایه خدمات مبتنی بر تلفن همراه به والدین برای رصد برخط فرزندان از منزل به مدرسه و برعکس و محاسبه کرایه مصوب از امکانات این سامانه است.

اقداماتی برای دسترسی آسان شهروندان به تاکسی 
ضامنی گفت: در سال های قبل از ۱۳۸۵ به علت کم بودن تعداد ناوگان تاکسیرانی همواره با مشکل بالابودن تقاضا نسبت به ناوگان موجود مواجه بودیم. از آن سال به بعد با برنامه ریزی هایی که انجام شد تعداد تاکسی در شهرهای کشور به میزان مناسب افزایش یافت، در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سهم در نظر گرفته شده برای حوزه تاکسیرانی در بین سایر مدهای حمل و نقل عمومی ۲۵ درصد تعیین شده است. 
وی تاکید کرد: در حال حاظر تنها مدل حمل و نقلی که سهم خود را از سفرهای شهری به طور کامل انجام می دهد ناوگان تاکسیرانی شهری است. 
ضامنی تصریح کرد:در خصوص مدیریت توزیع ناوگان در معابر شهری نیز بر اساس مطالعاتی که در حوزه حمل و نقل در هر شهر انجام می شود تعداد ناوگان مناسب با هر خط متناسب با نیاز موجود آن اعلام و تخصیص می یابد و از طرف دیگر در خصوص نیازهای سفارشی شهروندان نیز سرویس هایی همچون تاکسی های بی سیم و  به تازگی هم  ناوگان مجهز به نرم افزارهای موبایلی نیز وجود دارد که شهروندان می توانند از آنها استفاده کنند.

 اقداماتی در راستای ارتقا علمی و تخصصی کارشناسان حوزه تاکسیرانی 
وی اعلام کرد: در اجرای بند ۲ از ماده ۷ اساسنامه اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور بمنظور ارتقاء علمی و تخصصی مدیران و کارشناسان این حوزه با همکاری و راهبری مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اقدام به برگزاری سه دوره آموزشی ویژه مدیران عامل، روابط عمومی و کارشناسان فنی و اجرایی با عناوین حمل و نقل هوشمند بر بستر سامانه‌های برخط، رویکردهای نوین روابط عمومی و برنامه ریزی سیستم های حمل ونقل شهری کردیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.