| کد خبر: 228649 |

◄ نقش مهم سیگنالینگ در حرکت ایمن ریلی/ حمل و نقل ریلی بدون علائم، ناقص است

دنیای حمل و نقل ریلی، بدون علائم، عملا ناقص است، نقصی بزرگ در ایمنی.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است امروز در جهان، سیگنالینگ را، تنها عامل و مهمترین عامل برای حرکت ایمن ریلی در هر سرعتی، بعد از وجود خط و کوپلاژ می دانند.

به گزارش تین نیوز، احمد خوشنودی در مورد دلیل اهمیت سیگنالینگ گفت: اگر  سیگنالینگ نباشد، ریسک سیر و حرکت بی نهایت خواهد بود.

وی برای نمونه به مسیر ریلی رشت اشاره کرد و افزود: مسیر رشت با داشتن ده ها دهانه پل و قوس و...سراسر ریسک، مهمترین قطعه از کریدور ترانزیت شمال جنوب ایران است. می توانستیم به جای افزایش تعداد پروژه ها، کیفیت قبلی ها را در حد ایمنی حداقلی، بالا ببریم.

بیشتر بخوانید: نقش سیستم علائم الکتریکی در ایمنی سیر و حرکت قطارها

خوشنودی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز همچنین عنوان کرد: سیگنالینگ، چشم ِ بینای ایمنی ریلی است، وقتی قطاری بدون آن اقدام به سیر کند، یعنی حرکتی کور و پناه بر خدایی را حتی در سرعت های پایین آغاز کرده است چون در اندازه گیری ضربه فقط یک عامل سرعت در برخوردها متحرک است.

این کارشناس گفت: مسئله مهم دیگر اینکه قبل از آغاز اعزام قطار مسافری، روی خط باید علایم آن نصب و با داشتن گواهینامه های جامع ایمنی یاSIL تست شده باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه ایمنی و کارایی راه‌ آهن های جدید را بالا ببریم؟

وی با تاکید بر این که هر سیستم ایمنی، نیازمند بر آوردن شرایط یکی از این سطوح ایمنی است، افزود: این گواهینامه ها، به تدریج دریافت نخواهند شد‌، ایمنی علائمی هم تدریجی نیست، سازه کنار خط نیست که امروز آجرش را بریزیم و فردا سیمانش را و مهم هم نباشد!

خوشنودی تاکید کرد: سیگنالینگ یا هست ( تماما هست) یا نیست (حتی اگر یک بلاک میانی اش درست کار نکند، و این را در هفتخوان دیدیم) ، علائم تنها عامل اجتناب از تلاقی است و همه این را می دانیم که تا یک بلاک کلی_یِر نباشد،اجازه اعزام نمی دهد.

بیشتر بخوانید: افزایش سرعت یا ایمنی قطار؛ کدام در جذب مسافر موثرتر است؟

وی عنوان کرد: سیستم های سی تی سی و روند احضار و موافقت، سیستم های روتینگ، قفل داخلی سراسری یا اینترلاکینگ،...اینها را چرا درست کرده اند؟ منطق حاکم بر سیگنالینگ، منطق اصیل ایمنی ریلی است، نمی شود علائم و علائمی نداشت و سیر و حرکت منطقی مبتنی بر اصول علائمی داشت، اینها را زیمنس می گوید، آلستوم می گوید.

این کارشناس خاطرنشان کرد: دنیای حمل و نقل ریلی، بدون علائم، عملا ناقص است، نقصی بزرگ در ایمنی.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 5 0

    سلام.به کسی که خط آهن را بدون سیگنالینگ میسازد و تحویل میدهد چه میگویند ؟
    به کسی که خط آهن را بدون سیگنالینگ تحویل میگیرد و زیر ترافیک میبرد چه میگویند ؟

    • احمد خوشنودی 9 0

      مولانا علیه الرحمه به کسی که خط آهن بدون سیگنالینگ می سازد می فرماید :" شیر ِ بی یال و دُم و اشکم که دید ؟؟ اینچُنین شیری ، خدا ، کی آفرید ؟"