| کد خبر: 228592 |

◄ قسم حقوق بشر و دم خروس واکسن

ساکنان قاره سبز حداقل از بعد از انقلاب فرانسه خود را پرچم دار حقوق بشر نمایانده اند و عبارت های قشنگ شان الهام بخش قوانین اساسی بسیاری از کشورها از جمله قانون اساسی مشروطه خودمان بوده است. این جماعت در مورد توزیع واکسن نیز ژست حقوق بشری را رها نکردند و با دیگران هم آواز شدند که بنی آدم اعضای یک پیکرند(1) و همه مردم جهان اعم از فقیر و غنی حق دارند واکسن بگیرند.

تین نیوز

ساکنان قاره سبز حداقل از بعد از انقلاب فرانسه خود را پرچم دار حقوق بشر نمایانده اند و عبارت های قشنگ شان الهام بخش قوانین اساسی بسیاری از کشورها از جمله قانون اساسی مشروطه خودمان بوده است. این جماعت در مورد توزیع واکسن نیز ژست حقوق بشری را رها نکردند و با دیگران هم آواز شدند که بنی آدم اعضای یک پیکرند(1) و همه مردم جهان اعم از فقیر و غنی حق دارند واکسن بگیرند.

دم خروس اما در زمانی که شرکت استرازِنِکا در دادن واکسن تعلل کرد و تولیدش از برنامه زمان بندی عقب افتاد، بیرون زد. استرازِنِکا قبل از اتحادیه اروپا با انگلستان (که حالا از اتحادیه اروپا خارج شده بود) قرارداد داشت و به اروپا اعلام کرد که اول سفارش انگلستان را انجام می دهد و سپس نوبت به اتحادیه اروپا می رسد. آسیاب به نوبت. خانم رئیس کمیسیون اروپا(2)  شاکی شد که مگر قصابی است که هر کسی زود تر آمد زودتر گوشت بگیرد. الا و بالله استرازنکا باید سر موعد واکسن ما را بدهد و سفارش انگلستان به ما مربوط نیست.سمبه آقای جانسون اما پر زورتر بود چون ظاهراً این کار نقض برگزیت محسوب می شد. لذا اتحادیه اروپا کاری از پیش نبرد و عقب نشینی کرد.

در تلاش بعدی مدعی شدند که واکسن های تولید شده در اتحادیه اروپا نباید به بیرون صادر شود.اول خودمان واکسن می زنیم اگر چیزی ماند اجازه صدور می دهیم.این بار دبیر سازمان بهداشت جهانی عکس العمل نشان داد و هشدار داد که دست از زیاده خواهی بردارید و اجازه بدهید همه کشورها از واکسن سهم ببرند و الا ایجاد « کواکس»(3) موضوعیت خود را از دست خواهد داد. دبیر کل سازمان‌ملل هم همین موضع را گرفت که واکسن باید به همه برسد. اروپا یک بار دیگر مجبور به عقب نشینی شد.

حدود یک ماه بعد از این تحرکات، حالا بار دیگر اروپا برگشته سر خانه اول و تحت فشار فزاینده افکار عمومی که از تاخیر در واکسیناسیون شاکی شده اند و سران را به عجز و بی عرضگی متهم می کنند، تهدید کرده که از صدور واکسن استرازنکا از لابراتوارهای اتحادیه اروپا به داخل انگلستان جلوگیری می کند(4) و(5): راهزنی.

حالا دوباره قرار شده است نخست وزیر انگلستان با سران اروپایی رایزنی کند. صرف نظر از اینکه چند روز بعد ( 6 فروردین) کمیسیون اروپا باز هم عقب نشینی کرد و حرفش را پس گرفت، مرور این وقایع می تواند فاصله چند فرسنگی بین ادعا و عمل سران اروپا در خصوص حقوق بشر را نشان دهد.این ها وقتی پای منافع در میان باشد به شریک دیروزی هم رحم نمی کنند چه رسد به منتظران واکسن در افریقا. خشم اتحادیه را می توان در اظهار نظر وزیر خارجه فرانسه به روشنی دید(6).

این مشاهدات باید بیننده را به نیاتی که در پَسِ پرده نمایش حقوق بشر از سوی مدعیان اروپایی وجود دارد آگاه کند.

پی نوشت:

1- بین فارسی دانان در مورد اینکه بنی آدم اعضای یک پیکرند و یا اعضای یکدیگرند مناقشه ی جدی وجود دارد.

2- خانم اورسولا فون درلاین.

3- نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی. هدف از این برنامه ممانعت از این است که کشورهای فقیرتر در دریافت واکسن به ته صف رانده شوند.

4- گرچه این واکسن یک محصول انگلیسی - سوئدی با همکاری دانشگاه اکسفورد است اما تعدادی از مراکز تولید آن در خارج از خاک انگلستان قرار دارند.

5-پیش از این با مخالفت ایتالیا، صدور واکسن استرازنکا به استرلیا متوقف شده است.

6- ژان ایو لودرین وزیر خارجه فرانسه بریتانیا را به باج خواهی بر سر صادرات واکسن متهم کرد: بی بی سی (7 فروردین)   

* کارشناس حمل و نقل

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.