| کد خبر: 228537 |

وضعیت سفر در روزهای اول سال ۱۴۰۰/ مخالفت وزارت میراث با تغییر رنگ

در روزهای آغاز سال 1400 با وجود اینکه بیشتر شهرها در وضعیت آبی و زرد قرار داشتند اما تغییر وضعیت رنگ شهرها موجب شده تا از مسافران درخواست شود و به شهرشان برگردند.

تین نیوز

در روزهای آغاز سال 1400 با وجود اینکه بیشتر شهرها در وضعیت آبی و زرد قرار داشتند اما تغییر وضعیت رنگ شهرها موجب شده تا از مسافران درخواست شود و به شهرشان برگردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در هفته اول نوروز ۱۴۰۰ مردم به سفر رفتند. با وجود اینکه تا قبل از تحویل سال نو اعلام می‌شد سفر نروید و شهرهای قرمز و نارنجی زیادی در سطح کشور به دلیل شیوع ویروس وجود داشت، اما وزیر بهداشت اعلام کرد که از رنگ‌های شاد برای انتخاب شهرها استفاده شده و بیشتر شهرهای کشور به رنگ آبی و زرد درآمدند و تردد و سفر به آنها مجاز شد حتی استان مازندران که همیشه جزو استان‌های نارنجی یا قرمز بود! هر چند وزیر بهداشت بارها اعلام کرد که این وزارتخانه با سفرهای نوروزی مخالف است.

با اعلام مجاز شدن سفر به شهرهای مختلف کشور، تردد در جاده‌ها نیز در روزهای پایانی سال و اوایل سال زیاد شد. اما هنوز استان خوزستان در رده استان‌هایی بود که به راحتی نمی‌شد به آن سفر کرد. با این وجود برخی از استان‌های دیگر نیز بودند که اعلام می‌کردند سفر به آنها با محدودیت‌هایی مواجه است مانند استاندار هرمزگان که اعلام کرد ورود به این استان منوط به داشتن تست منفی کروناست.

قبل از آغاز سال نیز گفته شده بود که این شهرها اگرچه زرد و آبی هستند اما ممکن است در طول سفر هموطنان، تغییر رنگ دهند پس مسافران باید در مدت ۷۲ ساعت آن شهر را ترک کنند.

تا کنون اعلام شده که ۱۱ شهرستان قرمز و ۳۸ شهرستان نیز نارنجی، ۲۹۴ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر نیز در وضعیت آبی قرار دارند و مسافران شهرهای قرمز و نارنجی باید به سرعت برگردند.

جریمه مسافران در شهرهایی که رنگ عوض کردند

در روز چهارم فروردین احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راه از اتمام مهلت سه روز خروج خودروهای با پلاک غیربومی از شهرهای جدید قرمز و نارنجی خبر داد و گفت: با توجه به اطلاعیه قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اضافه شدن تعدادی از شهرهای جدید به گروه قرمز و نارنجی و اتمام مهلت ۳ روزه برای خروج خودروها با پلاک غیر بومی از این شهرها، از امروز برابر مقررات در صورت مشاهده تردد خودرو با پلاک غیربومی در این شهرها اعمال جریمه یک میلیون تومانی در شهرهای قرمز و پانصد هزارتومانی در شهرهای نارنجی صورت می‌گیرد.

این اقدام انجام شد و در استانی مانند اصفهان طی سه روز از ورود ۸۷۷ خودرو به شهرهای وضعیت قرمز و نارنجی کرونا جلوگیری شد. همچنین در این استان به دو هزار و ۵۰۰ خودرو نیز برای ورود به شهرهای وضعیت قرمز و نارنجی کرونا تذکر داده شد و برای ۳۴۷ خودرو نیز جریمه ۵۰۰ هزار تومانی صادر شد. برای یک هزار و ۱۰۰ خودرو نیز در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی استان اصفهان جریمه ۲۰۰ هزار تومانی صادر شده است.

مخالفت با دستورالعمل وزارت بهداشت

در پی جریمه شدن افراد و تغییر رنگ شهرها و مهلت ۷۲ ساعته به مسافران، ولی تیموری معاون وزیر گردشگری در جریان سفرش به کرمان نسبت به این دستورالعمل واکنش نشان داد و گفت: این دستورالعمل، مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را ندارد چون در ابتدای سال مقرر شد تا انتهای ایام نوروز ۱۴۰۰ به تعداد شهرهای قرمز و نارنجی اضافه نشود. ما دغدغه‌های وزارت بهداشت را درک می‌کنیم و همکاری لازم را با آنها داریم. مقرر بود دستورالعمل‌ها و پیشنهادات در جلسات ستاد ملی کرونا تصویب شود اما اخیراً شاهد برخی تغییرات در تصمیمات وزارت بهداشت هستیم ولی این دستورالعمل بی برنامگی و سردرگمی برای مردم به وجود آورده است.

همچنین هر از گاهی خبر می‌رسد که یکی از جاده‌های پر تردد در کشور مسدود می‌شود مانند جاده چالوس که طبق اعلام رئیس مرکز اطلاعات پلیس راهور ناجا، با توجه به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی درباره وزش باد شدید و احتمال ریزش سنگ، این جاده روز گذشته برای ساعاتی مسدود شد.

این خبرها نشان می‌دهد که اگر مسافری هم به سفر در استانی برود ممکن است یا در میانه راه با مسدود شدن جاده مواجه شود و یا اینکه آن شهر یا استان با تغییر وضعیت رو به رو باشد در آن صورت برای جلوگیری از جریمه شدن، می‌بایست به مبدا برگردد بنابراین سفر خوشایندی برای مسافر نوروزی نخواهد بود.

تشدید نظارت‌ها مجازی است یا واقعی؟

مشکل دیگر آنجاست که اگرچه وزارت میراث فرهنگی اعلام می‌کند، در ایام نوروز بازرسی‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تأسیسات گردشگری تشدید می‌شود، اما در واقع این طور نیست و بازدید سرزده از مراکز اقامتی مانند همین مسافرخانه‌های تهران نشان می‌دهد که کمترین رعایت بهداشت در آنها نیز انجام نمی‌شود ضمن اینکه نرخ اعلامی آنها به مسافر با خدماتی که ارائه می‌دهند اصلاً همخوان نیست!

بنابراین اگر نظارتی بود، قطعاً باید به این موارد رسیدگی می‌شد یا با آنها برخوردی صورت می‌گرفت در حالی که چنین اتفاقی به طور مثال از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تا کنون و با گذشت چهار روز از ایام عید رخ نداده است.

با وجود اینکه در شهرهای گردشگری کشور سفر مجاز شده بود و مسئولان کشوری نیز در عین حال از مردم می‌خواستند تا به سفر نروند و از طرف دیگر اقامت در اماکن غیرمجاز را ممنوع کرده بودند اما برخی از متولیان در جامعه هتلداران کشور اعلام می‌کردند که به رغم جاده‌های شلوغ، پروازهای تکمیل و واگن‌های پر قطار، هتل‌ها و مراکز اقامتی مجاز با درصد اشغال بسیار پایین رو به رو هستند!

قرنطینه ۳۰ مسافر نوروزی در مرز

در بخش مرزهای کشور و ورود گردشگران خارجی به ایران نیز اعلام شد که تا روز سوم عید نوروز بیش از ۷۷۰۰ تست فوری از ۳۳ هزار و ۷۸۵ مسافر نوروزی در مرزهای رسمی کشور گرفته شده است که از این تعداد ۳۰ نفر مشکوک به بیماری کرونا به قرنطینه منتقل شده‌اند.

با نظر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، کنترل بهداشتی مسافران ورودی به کشور از مرزهای رسمی در ۱۶ استان و ۳۳ مرز زمینی، هوایی و دریایی بر عهده هلال احمر قرار گرفته و این طرح از روز ۲۰ اسفند ۹۹ در حال اجراست.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.