| کد خبر: 228519 |

طی ۴ سال اخیر

تولید کولر آبی ۲ برابر شد، اتوبوس نصف!

تین نیوز

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹، از بین ۲۹ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۹ کالا نسبت به مدت مشابه سال قبلش بین ۰.۰۳ تا ۲۹۳.۲ درصد افزایش یافته و در آخرین سال دولت دوازدهم نسبت به سال ۱۳۹۶ یعنی سال اول آن، تولید ۲۳ کالا رشد داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس این آمار در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ تولید یک کالا بیش از ۱۰۰ درصد، پنج کالا بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد ۱۳ کالا کمتر از ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبلش افزایش داشته است. از بین ۲۹ کالای منتخب صنعتی تولید ۱۰ کالا نیز کاهش یافته است.

در این میان بیشترین افزایش تولید، مربوط به الیاف اکریلیک است که با ۲۹۳.۲ درصد رشد، تولید آن به ۵۰۰۰ تن رسیده است. الیاف اکریلیک از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین الیاف مصنوعی که در تهیه فرش ماشینی، پتو، لباس‌های زمستانی و کشباف های ضخیم استفاده می‌شود.

کمترین افزایش تولید نیز مربوط به داروی انسانی با ۰.۰۳ درصد افزایش تولید بوده که تولید آن نسبت به سال ۱۳۹۸ تقریبا ثابت و معادل ۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون عدد بوده است. این در حالی است که تولید داروی انسانی که در بیشتر ماه‌های سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید لوازم خانگی

بعد از الیاف اکریلیک، بیشترین افزایش تولید مربوط به ماشین لباسشویی است که تولید آن با ۴۹.۹ درصد در ۱۱ ماهه سال گذشته به بیش از یک میلیون دستگاه رسیده است. تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته ۶۷۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است.

تولید انواع تلویزیون و یخچال و فریزر هم در این مدت با افزایش ۴۰ و ۳۲.۲ درصدی از حدود  ۸۰۸ هزار دستگاه و یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۸ به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ و یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه در مدت مشابه ۱۳۹۹ رسیده است.

اما با وجود افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم و اواخر شهریور ماه مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پاسخ به چرایی این روند گفته بود که برخی آمارها نشان می‌دهد میزان تولید با میزان نصب در منازل تطابق ندارد و وقتی میزان نصب کمتر است، یعنی یا کالا در انبارها مانده یا افرادی لوازم خانگی را خریده اند و در گوشه ای احتکار کرده‌اند.

با این حال اخیرا مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی وعده داده که با عرضه اختصاصی ورق‌های فولادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور، قیمت لوازم خانگی در بازار کاهش می‌یابد.

تولید کمباین نیز در این مدت با ۴۸.۹ درصد افزایش تولید به ۵۹۱ دستگاه رسیده است.علاوه بر کالاهای یاد شده تولید لاستیک خودرو نیز بیش از ۲۰ درصد افزایش (۲۰.۴ درصد) داشته و تولید آن در ۱۱ ماهه پارسال به ۲۵۴ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.

از جمله مهم‌ترین کالاهایی که کمتر از ۳۰ درصد افزایش تولید داشته‌اند نیز می‌توان به انواع سواری با ۱۸.۴ درصد و تراکتور با ۱۵ درصد افزایش تولید اشاره کرد.

تولید کدام کالاها کاهش یافت؟

تولید ۱۰ کالا نیز در مدت یاد شده کاهشی و همانند سه ماه گذشته بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده که با ۱۶.۲ درصد کاهش از حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته رسیده است. کمترین کاهش تولید در مدت یاد شده نیز مربوط به پودر شوینده بوده که تولید آن یک درصد کمتر شده است.

اواخر شهریور پارسال بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛ به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد. اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از اوایل دی ماه روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود، اما به نظر می رسد این وعده در بخش روغن جامد هنوز  عملیاتی نشده است؛ به طوری که اوایل اسفند فروش روغن جامد با کارت ملی خبرساز شد. اما معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت فروش روغن با کارت ملی را تکذیب کرد و از افزایش ۲۵ درصدی تولید روغن خبر داد. نهایتا اواخر اسفند پارسال قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی به وجود مشکلاتی در بازار روغن جامد اذعان کرد و وعده داد که این مشکلات در فروردین ۱۴۰۰ برطرف شود.

از جمله کالای مهم دیگری که تولید آن‌ها در این مدت کاهش داشته می‌توان به تولید چرم، کولر آبی، الکتروموتور، اتوبوس - مینی بوس - ون و انواع کاغذ با کاهش ۱۱.۶، ۱۱.۳، ، ۷.۵ و ۳.۲ درصدی اشاره کرد.

تولید کالاهای مهم نسبت به سال اول دولت چقدر تغییر کرد؟

سال ۱۳۹۹ آخرین سال دولت دوازدهم است و مقایسه تولید کالاهای مهم با سال اول دولت یعنی سال ۱۳۹۶ خالی از لطف نیست. مقایسه آمارهای ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ با سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که از بین ۲۹ کالای منتخب صنعت، تولید ۲۳ کالا طی مدت یادشده افزایش داشته و بیشترین افزایش تولید مربوط به کولر آبی است که تولید آن طی چهار سال با ۱۴۲.۵ درصد افزایش بیش از دو برابر شده است. تولید شش کالای چرم، سواری، اتوبوس - مینی بوس - ون، کمباین، پودر شوینده، سموم دفع آفات نباتی و الکتروموتور نیز کاهش یافته و بیشترین کاهش تولید مربوط به اتوبوس، مینی‌بوس و ون است که تولید آن‌ها با ۵۳.۸ درصد کاهش کمتر از نصف شده است.

در این میان تولید لوازم خانگی در این چهار سال رشد متوسطه را تجربه کرده است. به طوری که تولید یخچال و فریزر نزدیک به ۸۰ درصد، تلویزیون ۱.۹ درصد و ماشین لباسشویی حدود ۲۴ درصد رشد داشته است.

از جمله دیگر کالاهای مهم می‌توان به کاغذ، دارو و روغن اشاره کرد که تولید آن‌ها در آخرین سال دولت دوازدهم به ترتیب حدود ۳۲.۵، ۳۰ و  ۱.۳۱ درصد نسبت به اولین سال دولت افزایش یافته است. در این میان تولید چرم با کاهش حدود ۱۰ درصدی مواجه شده است.

تولید انواع سواری نیز از یک میلیون و ۳۱۴ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۶ به ۸۲۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه در سال ۱۳۹۹ رسیده که حدود ۴۰ درصد افت داشته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.