| کد خبر: 228453 |

◄ مسئولیت پرداخت کرایه و حق توقف تحمیلی کامیون به عهده چه کسی است؟

از مفاد مواد 384 و 385 قانون تجارت این گونه برداشت می شود که صاحب کالا جهت ارسال محموله خویش موظف است با یک شرکت حمل، قرارداد تنظیم کرده و شرایط، نحوه حمل و خواسته های خویش را اعلام نماید و شرکت حمل مسئول کلیه امور حمل و پرداخت کرایه و حق توقف است.

تین نیوز

از مفاد مواد 384 و 385 قانون تجارت این گونه برداشت می شود که صاحب کالا جهت ارسال محموله خویش موظف است با یک شرکت حمل، قرارداد تنظیم کرده و شرایط، نحوه حمل و خواسته های خویش را اعلام نماید و شرکت حمل مسئول کلیه امور حمل و پرداخت کرایه و حق توقف است.

در حمل و نقل بین المللی اصطلاحا 2 نوع شرکت حمل وجود دارد: 1 _ شرکت فورواردر 2 _ شرکت کریر؛ که هر یک از این 2 می تواند همزمان هم فورواردر باشد و هم کریر، که فعلا پرداختن به آنها مورد نظر نیست.

ولی در حمل و نقل داخلی فارغ از حوزه جغرافیایی فعالیت، شهرستانی، استانی و سراسری، باوجود اینکه هیچ ناوگان ملکی ندارند، اکثر شرکت های حمل و نقلی معمولا نقش کریر را ایفا می کنند. طبق قانون، صاحب کالا برای حمل محمولات خویش موظف است با یک شرکت حمل داخلی قراردادی تنظیم نماید که در آن کلیه شرایط درج شده باشد، متقابلا شرکت حمل هم اگر خودش کامیونی ندارد و از کامیون دیگران برای حمل محموله استفاده می کند موظف است قراردادی با شرکتی که کامیون تحت پوشش آن است یا راننده تنظیم نماید که کلیه شرایط حمل، مبلغ و نحوه پرداخت کرایه و در صورت توقف مازاد قانونی بر قرارداد وسیله نقلیه در مبدا بارگیری یا در مقصد تخلیه به وضوح درج شده باشد، یعنی شرکت حمل طبق قانون باید  با صاحب کالا قراردادی منعقد کند که در آن مسئولیت حمل کالا را در قبال صاحب کالا پذیرفته باشد و قراردادی هم با راننده که مسئولیت حمل را به ایشان واگذار می کند داشته باشد که در صورت بروز مشکل مسئولیت هر بخش مشخص باشد.

متاسفانه در حمل و نقل ایران، حداقل در بخش حمل مواد غذایی و فاسد شدنی هرگز چنین اتفاقی نمی افتد، یا حداقل در بخش شرکت حمل و راننده هیچ قراردادی توسط شرکت بابت حمل با راننده نوشته نمی شود،       بدین معنا که رانندگان ناوگان یخچالدار به دلیل نداشتن پایانه، سالن اعلان بار و اخیرا هم بازارگاه، معمولا بارهای خود را مستقیما از صاحبان کالا یا از طریق دلالان تهیه می کنند،  روال کار در بخش حمل و نقل مواد غذایی به این 2 شکل است، شکل اول اینکه صاحبان کالا باری را به راننده پیشنهاد می دهند و ارزش محموله را هم اعلام و یک کرایه ای هم به صورت کلی با راننده طی می کنند و می گویند ما این مبلغ را پرداخت می کنیم و دیگر با هیچ چیزی (بارنامه و بیمه) کاری نداریم.

بیشتر بخوانید: یک راهکار برای رفع مشکلات ناوگان یخچالدار

شکل دوم اینکه دلالان باری را به راننده یخچالی پیشنهاد می دهند و مبلغی را هم پس از کسر حق کمیسیون خودشان، به عنوان کل کرایه حمل اعلام می کنند و دیگر هیچ کاری به هزینه گرفتن بارنامه و بیمه محموله ندارند.

مشکل و تخلف دقیقاَ از همینجا شروع می شود، راننده هم پس از بارگیری در مسیر خود از یکی از دفاتر باربری اقدام به دریافت بارنامه می نماید، از آنجا که راننده می بیند کرایه دریافتی بسیار کمتر از نرخ واقعی است، به خیال خود برای جلوگیری از ضرر و زیان با همکاری شرکت حمل سر راهی اولین تخلف خود را مرتکب می شود.  یعنی راننده از شرکت حمل درخواست صدور بارنامه صوری یا اصطلاحا پلیس راهی یا حداقل فیمت (کف کرایه) را می نماید،  یعنی پروسه ای طی شده است که در آن موازین قانونی رعایت نشده و اصلا قانونی نبوده، قراردادی بین صاحب کالا با شرکت حمل وجود ندارد، قراردادی بین صاحب کالا با راننده وجود ندارد، قراردادی هم بین شرکت حمل با راننده وجود ندارد ولی بارنامه یا سند حمل توسط شرکتی که مجوز فعالیت خودش را از مراجع قانونی گرفته بر خلاف قانون صادر شده است.

نکته قابل توجه اینکه، سازمان راهداری طی بخشنامه  1/ 74 / 107287  مورخ  17/ 09 / 1394 صراحتا اعلام نموده است با عنایت به بند ( 5 ) فصل سوم دستورالعمل شماره 71 / 104979  مورخ  14/ 09 / 1394 ریاست محترم سازمان در خصوص ضوابط تهیه، تنظیم و استفاده از بارنامه جاده ای، شرکت های حمل و نقل صادر کننده بارنامه را مسئول پرداخت کرایه حمل در صورت عدم پرداخت آن در مقصد توسط گیرنده کالا به راننده و حق توقف راننده و کامیون در مقصد دانسته است، (بخشنامه پیوست).

حال پرسش های اساسی مطرح می شود؟ برای نظم بخشیدن، ساماندهی و جلوگیری از تخلفات راننده و شرکت حمل چه باید کرد؟ در کشوری که دیگران قانون را رعایت نمی کنند، تکلیف رانندگان ناوگان یخچالدار چیست؟ آیا چون روال کار غیر قانونی است رانندگان ناوگان یخچالدار نباید کار کنند؟ یا اگر کار می کنند، اگر حق و حقوقشان را ندادند حق هیچ اعتراضی ندارند؟ آیا نباید سازمان راهداری خطاب به شرکت های حمل و نقل داخلی بخشنامه ای صریح و شفاف صادر نماید که در آن شرکت های حمل و نقلی داخلی را از حق صدور بارنامه برای محمولاتی که خودشان با صاحب کالا قرارداد حمل تنظیم و امضاء نکرده اند، منع نماید؟

به اعتقاد نگارنده، باید زیر ساخت ها را قانونی و اصلاح کرد، اگر سازمان راهداری و سایر نهاد های قانونی مرتبط خصوصا قوه قضاییه، شرکت های حمل و نقلی چه بین المللی و چه داخلی را ملزم به تنظیم قرارداد با صاحب کالا و راننده نمایند، به نحوی که این قراردادها برای هر 2 طرف صاحب کالا و راننده قابل رویت و راستی آزمایی باشد، حتی در صورت نیاز امکان رویت آن برای سازمان راهداری نیز وجود داشته باشد،  درصد بسیار بالایی از مشکلات حمل و نقل ایران بر طرف خواهد شد، زیرا مشکل اصلی در حمل و نقل ایران خصوصا در بخش بین المللی این است که بر خلاف سایر کشورها حتی بر خلاف قوانین داخلی هیچ قراردادی بین شرکت های حمل و نقلی با راننده وجود ندارد، شفافیتی در دریافتی شرکت ها چه بین المللی چه داخلی از صاحبان کالا و پرداختی آنها به رانندگان وجود ندارد،  از همه مهمتر این شرکت ها به دلیل ننوشتن و نداشتن قرارداد، در چنین شرایط بحرانی و تحریم، فرار مالیاتی عظیمی هم دارند.

در پایان سوال اکثر رانندگان، حداقل رانندگان ناوگان یخچالدار که به دلیل نبود سالن اعلان بار و بازارگاه،  علیرغم میل باطنی مجبور به فعالیت به این شکل غیر قانونی هستند، این است که اگر راننده ای محموله ای را که خودش از صاحب کالا یا دلال گرفته و شرکت حمل یا دفتر باربری در آن هیچ نقشی نداشته و از دفتر باربری تنها یک بارنامه گرفته است، به مقصد رسانید، ولی در مقصد گیرنده کالا از تحویل گرفتن یا پرداخت کرایه و حق توقف احتمالی  امتناع ورزید، یا در اثر توقف طولانی جهت تخلیه، محموله فاسد و تخریب شد تکلیف چیست؟ آیا باید به بخشنامه فوق استناد کرده و از شرکت حمل صادر کننده بارنامه شکایت کند؟ آیا قاضی دادگاه پس از اطلاع از پروسه حمل و بی خبری شرکت حمل، باز هم شرکت حمل را مقصر تشخیص و مکلف به پرداخت کرایه حمل و حق توقف خواهد کرد؟  آیا قاضی پرونده شکایت را مختومه نخواهد کرد؟ آیا به جز دوندگی و از کار افتادن برای راننده نتیجه دیگری هم خواهد داشت؟

در پایان ازآنجا که راننده از ابتدای پروسه حمل تا پایان پروسه به عنوان وکیل یا نماینده صاحب کالا یا فرستنده، خریدار یا گیرنده متعهد و قبول مسئولیت می نماید، از مسئولان سازمان راهداری مصرانه خواهش می کنیم نقطه پایان تعهدات راننده و انتقال مالکیت محموله را مشخص نمایند. به عنوان مثال در کشتیرانی نقطه پایان تعهدات و انتقال مالکیت اصطلاحا فوب (F O B)  نامیده می شود،  یعنی تحویل کالا بر روی عرشه کشتی در بندر مقصد تعیین شده است، بدین معنا که اگر هنگام بلند کردن اتفاقی برای کالا و محموله بیفتد هیچ ربطی به فرستنده ندارد. در حمل و نقل جاده ای خصوصا بین المللی هم اصطلاح فوت ( F O T ) نامیده می شود یعنی تحویل کالا یا محموله داخل تراک (کامیون) در مقصد می باشد.

متاسفانه در قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل های موجود حمل و نقل در داخل ایران، نقطه پایان تعهدات راننده و انتقال مالکیت در حمل و نقل جاده ای روشن و شفاف نیست. از آنجا که به دلیل سوء مدیریت های مدیران پیشین، در پایانه های مرزی و گمرکات ایران امکانات، انبار و سردخانه جهت تخلیه محمولات وجود ندارد، گیرنده هم نمی خواهد هزینه کرده و کامیون دیگری بگیرد، بهانه خوبی به دست دلالان، شرکت ها و صاحبان کالا داده است تا از کامیون بعنوان انبار سیار و ارزان قیمت استفاده کنند، در صورت فساد و تخریب محموله هم از تحویل گرفتن خودداری کرده علاوه بر اینکه حق و حقوق راننده را نمی دهند بابت فساد و تخریب نا خواسته محموله از راننده شکایت هم می کنند و ادعای خسارات هم دارند که این امر در بخش حمل مواد غذایی و فاسد شدنی برای رانندگان و ناوگان یخچالدار موجبات مشکلات، معضلات و ضرر و زیان مادی و سوء استفاده های فراوانی از طرف دلالان را فراهم آورده است.

در پایان از مسئولان کلیه ارگان ها و سازمان ها و ادارات دولتی مرتبط با حمل و نقل خصوصا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خواهشمندیم در راستای حاکمیت و اجرای قانون، نظم بخشیدن، منافع ملی و حمایت از حمل و نقل و صیانت از حقوق و سرمایه گذاری رانندگان و کامیونداران هر طور که صلاح می دانند با صدور دستورالعملی شفاف و روشن این تضاد و مشکل را بر طرف نمایند.

نامه مربوط به بارنامه پلیس راهی

* رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌ های یخچال‌ دار استان تهران

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 0 0

    باسلام
    نتایج حاصل از پیگیری های انجمن صنفی رانندگان یخچالدار استان تهران امروز ۸/ ۱/ ۱۴۰۰ منجر به صدور نامه ۱۳۴۶۰/ ۱/ ۱۸۰ از طرف انجمن سراسری شرکتهای حمل ونقل بین المللی ایران شده است که به شرکتهای عضو وغیر عضو تاکید نموده است دربخش حمل ونقل بین المللی با صاحبان کالا قرار داد منعقد کنند واز سوی دیگر با رانندگان تحت پوشش نیز قرار داد ببندند .
    که. البته امیدواریم مفادهمین دستورالعمل از طرف دفتر کالای سازمان راهداری نیز برای شرکتهای حمل کالای داخلی تحقق یابد .

    وصد البته باز هم تعریف نقطه پایان تعهدات حمل ونقل کالا همچنان یک موضوع با اهمیت قلمداد میشود.
    واین بار البته سوال باید از طرف شرکتهای حمل ونقل بین المللی از انجمن صنفی خودشان باشد .
    اینکه سوال کنند وقتی شرکت حمل ونقل با صاحب کالا قرار داد می‌بندد وکالای فاسد شدنی به مقصد می‌رسد و تاخیر در تخلیه کالا از طرف صاحب کالا حتی خارج از اراده وی اتفاق میافتد واین تاخیر موجبات افت کیفیت کالای رسیده به مقصد میگردد .مسئولیت جبران خسارت ناشی از کاهش کیفیت کالای رسیده به مقصد بعهده چه کسی است ؟!

    آیا وقتی عملیات تحویل کالا و تخلیه بار را بخشی از پروسه حمل میدانیم صاحب کالا پس از تخلیه با تاخیر کالای خود میتواند تقاضای خسارت کاهش کیفیت کالایی از قبیل میوه و تره بار را از شرکت حمل ونقل بنماید؟!

    به هر حال می‌بینید که وقتی راننده وکامیوندار تقاضای تعریف نقطه پایان تعهدات ومسئولیت های حمل کالا را مینماید نمیشود پاسخ او را اینگونه داد که مسئولیت با شرکت حمل است .
    این یعنی مشکل رفع نشده و همچنان آثار حقوقی اش پا بر جاست .

  • حسن شیبک خالقداد 0 0

    موافق هستم

  • سجا دنظامیوند چگینی 0 3

    باسلام الان ۸۰درصد بار بین راننده و صاحب بار ووافق شده باربری فقط طبق مقررات کمترین نرخ و ارزش بار رو بارنامه میکنه میده دست راننده کرایه نگیره به باربری چه ربطی داره تازه در توصیحات قید میشه که تمام موارد اعم بیمه بار کرایه حمل بصورت توافق بین راننده و صاحب کالا بوده و باربری نقشی ندارد چاپشده

  • وحید 0 0

    با سلام خدمت شما استاد عزیز
    چنانچه محموله در مسیر حمل دچار خسارت شود و صاحب کالا از دریافت محموله انضارف بدهد کرایه حمل و عودت آن به مبدا به عهده کیست ؟
    در حمل داخلی

  • کریم عباسپور خلیلی 0 0

    سلام، به می‌رسانم در استان مازندران شهرستان بهشهر سودجویان با ایجاد شبکه فساد و تغلب و اخلالگری در عرضه و توزیع گوشت قرمز و مرغ، خودرو یخچالدار شهرداری شهرستان بهشهر را غیرفعال کرده با خودرو یخچالدار شخصی با کد رهگیری دامپزشکی در دامداری‌ها و کشتارگاه صنعتی دامی و مرغ جولان می‌دهند.
    آیا دادرسی هست؟ مرجع رسیدگی کجاست؟

  • ناشناس 1 0

    سلام‌من پیرانشهر بار خالی کردم الان صاحب بار جواب نمیده الان من از کی شکایت کنم