| کد خبر: 228435 |

◄ تشکیل شرکت‌های تعاونی؛ نیاز مبرم صنعت حمل و نقل جاده ای کالا

در بخش حمل و نقل جاده ای در حال حاضر بیش از چهل تا پنجاه درصد مازاد ناوگان وجود دارد، این ناوگان متعلق به مردم است. چگونه می توان شرکت ها را از خود مالکی به سمت شرکت مالکی سوق داد؟!

تین نیوز

در حالی که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس چندی پیش بر لزوم توانمندسازی شرکت های حمل و نقل تاکید کرد و گفت که لازم است این حمل و نقل جاده ای از خودمالکی به سمت شرکت‌مالکی تغییر یابد،  یک کاربر تین نیوز معتقد است: تنها راهکار، تشکیل شرکت های تعاونی حمل و نقل فراگیر و سازماندهی خودمالکی در قالب تعاونی ها و انحلال سایر شرکت ها به دلیل نداشتن خودرو، است.

به گزارش تین نیوز، البرز حسینی نماینده مجلس این مطلب را آبان ماه امسال در گفت‌ و گو با خبرگزاری «خانه ملت»بیان کرده و گفته بود: رویکرد مجلس و اعضای کمیسیون عمران مجلس به حوزه حمل و نقل جاده ای بسیار مثبت است و یکی دیگر از اهداف، توانمندسازی شرکت های حمل و نقل است تا صنعت حمل و نقل از خودمالکی به سمت شرکت‌مالکی تغییر یابد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که خداداد بکرانی راننده کامیون و فعال حمل و نقلی معتقد است: مشکلات بسیاری در حمل و نقل جاده ای وجود دارد که با شرکت محوری شدن بخش حمل و نقل، نه تنها مرتفع نمی شود بلکه به مشکلات دامن نیز می زند.

وی افزود:  حتی در آن زمان که کشور ما در وضعیت مناسب تری قرار داشت هیچ گاه شرکت های حمل و نقل زیر بار هزینه های تحمیلی ناوگان نرفتند و همیشه از مالک بودن و در اختیار داشتن کامیون ملکی فرار کردند، بنابراین اکنون که هزینه های تعمیر و نگهداری ناوگان چندین برابر بیشتر از چند سال قبل شده و نگهداری ناوگان هیچ صرفه اقتصادی برای شرکت و مالک و سرمایه گذار ندارد و کشور نیز با تحریم های عمده حمل و نقلی از جانب غرب روبرو است، به هیج وجه زیر بار این مسئله نمی روند.

سید دلاور موسوی راننده کامیون و یکی دیگر از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای نیز در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، تاکید کرد: در بخش حمل و نقل جاده ای در حال حاضر بیش از چهل تا پنجاه درصد مازاد ناوگان وجود دارد، این ناوگان متعلق به مردم است. چگونه می توان شرکت ها را از خود مالکی به سمت شرکت مالکی سوق داد؟!

وی عنوان کرد: 4200 شرکت و موسسه حمل و نقل کالا باید سرمایه ای بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه از بخش خصوصی را به خود منتقل کنند. یعنی یا باید این شرکت ها را با همین وضعیت حفظ کرد و کامیوندار بخش خصوصی را به زور وادار کرد کامیونش را به شرکت منتقل نماید که این امر امکان پذیر نیست و یا باید شرکت های حمل و نقل این سرمایه را با کمک دولت تهیه کنند یعنی هر شرکت باید به طور متوسط ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای تملک کامیون آورده داشته باشد.

وی افزود: اما تشکیل شرکت های تعاونی حمل ونقل فراگیر و سازماندهی خودمالکی در قالب تعاونی ها و انحلال دیگر شرکت ها، به دلیل نداشتن خودرو، می تواند اجرایی گردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 1 0

    باسلام
    البته امیدواریم نمایندگان مجلس و اعضای محترم کمیسیون عمران مجلس وخصوصا نماینده محترمی که در آبان 99درخصوص شرکت محوری در حمل و نقل کالای جاده ای اظهارنظر فرمودند این نکات مهم را از زبان فعالان صنفی بشنوند وحداقل اطلاعات اولیه خود را درخصوص ساختار وضعیت خودمالکی در ایران ارتقاء دهند تا اظهارات آنها که بعنوان سند فعالیت ونقطه نظراتشان در رسانه ها باقی میماند موجبات حفظ آبرو واعتبارشان باشد.

    نکته دوم اینکه شرکتهای تعاونی حمل ونقل کالا که براساس موازین قانون تعاون تشکیل میگردد تاکنون متاسفانه تمامی ضوابط مندرج در مصوبه شماره 93شورای هماهنگی ترابری کشور را رسما زیر پا گذاشته اند وتبدیل به شرکتهای خانوادگی شده آند که نه تنها موجب کاهش ظرفیت های دیده شده درقانون تعاون شده اند بلکه موجب از بین رفتن اعتماد عمومی رانندگان این بخش از تعاونی ها شده اند .
    این امر تا آنجا ادامه یافته است که اتحادیه های شرکتهای تعاونی حمل ونقل دراستانها ودر کشور بصورت موروثی دراختیار یک گروه وباند خاص قرار گرفته است وبرای خود ظاهراسد نفوذ ناپذیری نیز ایجاد کرده اند .
    برای اثبات این موضوع رجوع کنید به هیات مدیره فعلی اتحادیه بار کشور و مدیرعاملی فعلی آن که در گذشته ریاست ایشان درکانون سراسری انجمن های صنفی کارگری رانندگان حمل ونقل جاده ای کشور و سیاست های اجرایی دوران ریاست ایشان جنجال برانگیز بوده است.

  • ناشناس 0 0

    چطورمازادکامیون ؟!ترانزیت ۵میلیون تن چابهاربه سرخس باکدام کامیون ؟!وجاده ؟!!!راه اهن؟!!

  • ناشناس 0 0

    چرارانندگان خودبه تاسیس تعاونی رانندگان تک خودرواقدام نمیکنند ؟!
    تهیه لاستیک ولوازم یدکی وبیمه های باروکامیون افساطی و...بیکاری رانندگان بدون کامیون شراکت باکامیون معرفی بهم ازمزایای این طرح است