| کد خبر: 228158 |

◄ تواصی و نیاز ویژه سازمان‌ها به ساختاری برای جمع سپاری

اتحادیه جهانی راه آهن ها (UIC) و نیز راه آهن ها (در کنار گسترش تحقیقات RICG) از این رویکرد نوین با فراخوان عمومی برای سودآوری، اندازه گیری کیفیت سیر واگن ها، برنامه ریزی بهینه قطارها، بهبود ایستگاه ها و ... بهره می برند.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید سعید مبعث در روز پنج شنبه 21 اسفندماه همزمان با تبریک و تشریح اهمیت این روز نکاتی برای ملت شریف ایران بیان داشتند که در اینجا به بخشی از آن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایشان می پردازیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به استمرار دشمنی‌ها با نظام اسلامی، تأکید کردند: برای مواجهه با دشمنِ فعال به 2 عنصر مهم «بصیرت» و «صبر و استقامت» نیاز است. ایشان افزودند: بصیرت به معنای آن است که انسان در شناخت راه درست دچار اشتباه نشود و صبر هم یعنی استقامت و پافشاری در پیمودن صراط مستقیم که اگر این 2 عنصر وجود داشته باشد، دشمن نمی‌تواند به اهداف خود برسد. ایشان لازمه حفظ این 2 خصوصیت مهم را، وجود «جریان تواصی» در جامعه برشمردند و گفتند: اگر زنجیره توصیه به صبر و حق در میان مردم برقرار باشد، احساس ناامیدی، تنهایی و ضعفِ اراده در جامعه به‌وجود نمی‌آید و جرئت اقدام نیز از بین نخواهد رفت.

اما تواصی (وصیت به یکدیگر) که چهارده قرن قبل در سوره والعصر قرآن کریم به عنوان شرط تکمیلی ایمان و عمل صالح برای جوامع ایمانی اعلام شده و رهبری به عنوان لازمه حفظ 2 خصوصیت مهم بصیرت و استقامت تاکید فرمودند، یکی از روش های مورد توجه جهان امروز با فناوری ارتباطات بسیار پیشرفته است (جمع سپاری که در سال 2005 پیشنهاد شد). 

بنا به تعریف سایت مدیران ایران، جمع‌ سپاری یا انبوه‌ سپاری (Crowdsourcing) ترکیبی از 2 کلمه و به معنای برون‌ سپاری به انبوه مردم است. جمع‌ سپاری نوعی برون‌ سپاری است ولی نه به شرکت ها بلکه به گروه فراوانی از افراد، این جمعیت هم شامل افراد کارآمد می‌شود و هم بی تجربه، این کار معمولا با فراخوان عمومی در اینترنت انجام می‌شود.

یکی از مهم ترین دلایل به وجود آمدن تجارت اینترنتی جمع سپاری ایجاد نرم‌ افزارهای منبع باز می‌باشد و روند رو به رشد بازار این نرم‌افزارها باعث شد که بسیاری از کارآفرینان از این مدل برای کسب و کار خویش الهام بگیرند.

در عصر حاضر دسترسی آسان به اطلاعات، به راحتی امکانپذیر است و علاوه برآن هزینه ابزار لازم برای تولید این اطلاعات نیز رو به کاهش است. ظهور جوامع آنلاین نیز از دلایل مهم شکل گیری تجارت اینترنتی برون سپاری می باشد.

فواید جمع سپاری برای کارفرمایان: کارفرمایان می توانند با استفاده از دانش و خلاقیت خود و همچنین مشورت با متخصصین، روش های زیادی را برای انجام پروژه های موردنظر خود که با خواسته های آنان هماهنگ باشد، انتخاب کنند. کارفرمایان که می توانند فعالان شبکه های اجتماعی، متخصصان و … باشند به راحتی می توانند پروژه های خود را تشکیل و خود تبلیغات، بازاریابی و جذب مخاطب و دیگر موارد را با هزینه بسیار پایین و به صرفه مدیریت کنند.

اهمیت این رویکرد در سازمان های بزرگ خدماتی پروژه های بسیار پرهزینه را برای خدمات خود نیاز دارند بیشتر می شود که می توان در بخش راه و ترابری شرکت های راه آهن، شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل، سازمان پایانه ها و ... و در بخش نهادهای عمومی به شهرداری ها و ... اشاره نمود که سالانه علاوه بر هزینه خدماتی سرمایه گذاری هنگفتی انجام می دهند. 

این رویکرد یعنی فراخوان عمومی برای هم اندیشی پروژه ها پس از مطالعات نهایی (به گونه ای که کارشناسان و خبرگان بتوانند اهداف، برنامه ها و گام ها را به خوبی متوجه شوند) و پیش از تصمیم اجرا (روشی که در آمریکا برای پروژه های بزرگ استفاده می گردد)، سبب کاهش احتمال خطا در تصمیمات پرهزینه می گردد. در بهره برداری نیز این رویکرد سبب شناخت بهتر و سریعتر راهکارهای بهینه و رشد بهره وری در سازمان های پیچیده مانند راه آهن خواهد شد.

اتحادیه جهانی راه آهن ها (UIC) و نیز راه آهن ها (در کنار گسترش تحقیقات RICG) از این رویکرد نوین با فراخوان عمومی برای سودآوری، اندازه گیری کیفیت سیر واگن ها، برنامه ریزی بهینه قطارها، بهبود ایستگاه ها و ... بهره می برند. 

امید است مدیریت راه آهن که اخیرا رتبه نخست مدیریت جهادی کشور را کسب کرده در این رویکرد هم پیشگام شود.  

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.