| کد خبر: 228030 |

◄ وعده توخالی پرداخت اقساط هواپیماهای برجامی با اتکا به درآمد پروازها

اخیرا مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از سررسید اولین قسط هواپیماهای برجامی ایران‌ایر به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان خبر داده و گفته است که توان پرداخت اقساط را نداریم و باید حاکمیت و دولت چاره‌ای بیندیشند.

تین نیوز

اخیرا مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از  سررسید اولین قسط هواپیماهای برجامی ایران‌ایر به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان خبر داده و گفته است که توان پرداخت اقساط را نداریم و باید حاکمیت و دولت چاره‌ای بیندیشند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، این موضوع در حالی مطرح شده که قرار بود تمام اقساط این هواپیماها از محل درآمد هواپیماها پرداخت شود و هزینه ای را به دوش دولت و در نهایت ملت تحمیل نکند.

برای روشن شدن این موضوع صحبت های اصغر فخریه کاشان مرد شماره یک تیم مذاکره کننده خرید هواپیماهای برجامی را در مراسم ورود هواپیماهای ATR نقل می کنیم که گفته بود: « مدت‌زمان پرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده هر ۳ ماه یکبار است که طبق این قراردادها هواپیماها خود وسیله وام‌های اخذ شده بوده و دولت تضمینی برای آن نمی‌دهد، چراکه تمامی اقساط به اتکای درآمد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از خود هواپیماها پرداخت خواهد شد.»

او تاکید داشت: «قطعا در صورت عدم پرداخت اقساط مالکیت هواپیما به بانک وام‌دهنده واگذار خواهد شد اما باتوجه به برنامه‌ریزی هما جهت بازسازی ساختار مالی تلاش است تا تمامی اقساط به موقع پرداخت شده و مشکلی در این زمینه به وجود نیاید و برای پرداخت اقساط در این حوزه نیز یک سال تنفس به شرکت هواپیمایی هما داده شده است.»

بیشتر بخوانید:
اولین قسط ۳۳۰ میلیارد تومانی هواپیماها سررسید شد

با این حال خبر می رسد تعداد از هواپیماهای برجامی در نبود قطعه زمینگیر شده اند. حتی حسین علایی یک هفته پس از استعفا از مدیرعاملی آسمان، در گفتگویی که با خبرگزاری دولت داشت (مردادماه ۹۷) نسبت به خرید هواپیماهای ATR انتقاد کرده و این خرید را اشتباه بزرگ خوانده بود.

به‌تازگی نیز تورج دهقان‌زنگنه، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اظهارنظری بحث‌برانگیز، فروش هواپیماهای ATR های برجامی به ایران را برنامه‌ریزی‌شده از سوی غربی‌ها قلمداد کرده و گفته است: «غربی‌ها هواپیمای پهن‌پیکر به ما ندادند و هواپیماهای کوچک را، برنامه‌ریزی‌شده به ما دادند.»

«هما» در شرایط بسیار سخت مالی و از سوی دیگر کاهش درآمدها مواجه شده است که بازنشستگان این شرکت نیز مدتی است دست به اعتراض زده اند و روز گذشته نیز مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده بودند.

به گزارش تین نیوز، پروسه مذاکره و خرید هواپیماهای برجامی ATR هم‌زمان با ایرباس و بوئینگ در زمان عباس آخوندی، وزیر پیشین راه‌وشهرسازی صورت گرفت. او تأکید جدی به روی ایجاد شبکه پروازی بین‌شهری برای رونق گرفتن فرودگاه‌های کوچک داشت از همین رو مذاکرات خرید هواپیمای ATR در زمان برجام و سفر او به فرانسه و ایتالیا آغاز شد. در همین راستا با ایتالیا مذاکراتی را برای خرید هواپیمای کوچک و استفاده از آنها در فرودگاه‌های منطقه‌ای داخل کشور در راستای ایجاد خطوط پروازی جدید برای مسیرهای کوتاه انجام شد.

درنهایت در فروردین‌ماه سال ۹۵ قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR با ظرفیت ۷۰ نفرِ بین ایران‌ایر و این شرکت هواپیماسازی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به امضا رسید

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی وامق 0 0

    چشم سایت تین نیوز روشن. فکر کنم کمکهای آخوندی وزیر تموم شد دیگه گزارشات آنچنانی از فجایع دوره .وزارت ایشون نمیرید.