| کد خبر: 227998 |

راه‌سازی، عزم جزم دولت برای توسعه سیستان و بلوچستان

هر چند سیستان و بلوچستان در کنار سایر عوامل عقب‌برنده از نبود راه‌ها و مسیرهای ارتباطی استاندارد در گذشته رنج می‌برد اما دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای پروژه‌های مهم و کلان راه‌سازی گام‌های بزرگی در مسیر اصلی توسعه این استان برداشته است.

تین نیوز

هر چند سیستان و بلوچستان در کنار سایر عوامل عقب‌برنده از نبود راه‌ها و مسیرهای ارتباطی استاندارد در گذشته رنج می‌برد اما دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای پروژه‌های مهم و کلان راه‌سازی گام‌های بزرگی در مسیر اصلی توسعه این استان برداشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی‌ و قرار گرفتن در شاهراه اقتصاد بین‌المللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و همجواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و آبهای آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حمل و نقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراه‌ها، راه آهن و بندر تامین و ۹۰ درصد از جابجایی کالاها از این استان را تاکنون بر عهده داشته است.

 پایین بودن استانداردهای حوزه حمل و نقل در گذشته‌های نه چندان دورِ سیستان و بلوچستان خاری در چشم مزیت حمل و نقلی این استان شده بود به گونه‌ایی که دولت تدبیر و امید در ۲ دوره فعالیت خود برای حذف کلیشه‌های نادرست و استخوان لای زخم‌های وضعیت جاده‌ها و بزرگراها و توسعه مسیرهای ارتباطی این استان عزم خود را جزم کرد.

 مرور گوشه ای از این عزم و تلاش را از سال گذشته شروع کردیم همان زمان که مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی در آیینی که برای انتصاب مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان برگزار شده بود گفت: در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اتفاقات بزرگی در زمینه توسعه این استان خواهیم بود.

 امسال اقدامات وزارت راه و شهرسازی در سیستان و بلوچستان به ویژه در حوزه راه‌ها قوت گرفت و سفر آبان ماه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از اهتمام دولت برای بهبود وضعیت راه‌ها به عنوان بستر اصلی حمل و نقل این استان خبر داد.

در آن سفر وزیر راه و شهرسازی ۵۴ کیلومتر از سه بزرگراه جدید در محور ایرانشهر - خاش، زاهدان - بم و زاهدان - زابل را بطور همزمان افتتاح کرد و از اراده قاطع وزارت راه و شهرسازی  برای تکمیل کریدور شمال به جنوب سیستان وبلوچستان خبر داد و در سخنانش به این اشاره کرد که بخش‌هایی از این پروژه در حال ساخت و بخش‌های دیگر آن در حال مطالعات فنی است.

وزیر راه و شهرسازی در سفر دی ماه امسال نیز به سیستان و بلوچستان از حاشیه زابل و مراحل ساخت بزرگراه‌های حوزه سیستان بازدید کرد، او در این سفر با رضایت از سرعت کار قول مساعد نسبت به تامین اعتبار برای ادامه فرایند بزرگراه زاهدان- زابل داد و در جریان بازدید از بزرگراه محمدآباد،-زهک تاکید کرد: باید تا اسفند ماه سالجاری این پروژه به اتمام برسد و جاده ترانزیت محمد آباد به زهک برای عبور تا پایان سال آماده شود.

هم‌اینک به ماه اسفند رسیدیم و روابط عمومی راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از تحقق وعده وزیر راه و شهرسازی خبر داده و اعلام کرد که بهره‌برداری از ۵۰ کیلومتر بزرگراه  و راه اصلی با اعتبار ۲ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان در هفته آینده همزمان با آخرین روزهای  این ماه در سفر وزیر راه و شهرسازی محقق می‌شود.

در این گزارش در گفت وگو با مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان جزییات اقدامات انجام شده در حوزه راه و بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان را بررسی کردیم.

افزایش ۶ برابری اعتبارات جاده‌ای سیستان و بلوچستان

انجام پروژه‌های زیرساختی همچون ارتقا وضعیت راه‌ها و بزرگراه‌ها در جنوب شرق کشور از اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم برای بهبود جایگاه استراتژیک سیستان و بلوچستان در منطقه بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در نشست با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اعتبارات جاده‌ای استان افزایش ۶ برابری داشته است گفت: امسال ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای جاده‌های این استان اختصاص یافته است.

عطاالله اکبری افزود: برنامه‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اتفاقات بزرگی در زمینه توسعه این استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این اداره سعی دارد با جذب منابع مالی مطمئن به ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان سرعت بخشد ادامه داد: با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها تا ۲ سال آینده بخش عظیمی از عقب ماندگی این استان در حوزه بزرگراهی برطرف خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان کرد: هم‌اینک شبکه جاده‌ای بم - زاهدان، زاهدان- بیرجند، زاهدان - زابل، زاهدان- خاش و جاده ترانزیتی محمد آباد - زهک با تمام ظرفیت در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات جاده‌ای انجام شده ۱۲۰ کیلومتر مسیر اصلی و اتوبان در پنج محور آماده بهره‌برداری می‌شود.

اکبری بیان کرد: هم اینک ساخت هر کیلومتر بزرگراه بین ۴.۵  تا ۵.۵  میلیارد تومان هزینه دارد و تا پایان سال ۱۰ کیلومتر دیگر از بزرگراه زابل – زاهدان حدفاصل دو راهی دشتک تا ۵ کیلومتری شیله به بزرگراه تبدیل می شود.

وی ادامه داد: مجموعه اعتبار بزرگراه زابل – زاهدان در سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان بوده است که امسال به ۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از تکمیل خط ترانزیت محمدآباد – میلک در شمال استان خبر داد و گفت: این جاده به طول ۴۱ کیلومتر تاکنون ۳۱ کیلومتر آن تکمیل شده است و تا پایان دولت، باقی مانده آن به اتمام می رسد.

وی یکی از پروژه های مهم را بهسازی معابر پنج محله حاشیه شهر زابل عنوان کرد و گفت: این پروژه با حمایت و همکاری نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان وبلوچستان و اداره کل راه و شهرسازی استان در محلات حاشیه شهر هیرمند، اسلام آباد، معصوم آباد، حسین آباد و رسالت با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان در حال اجرا است.

اکبری تصریح کرد: با اجرای این پروژه ۱۸۰ هزار متر معابر حاشیه شهر آسفالت می شود و از جمعیت ۱۴۰ هزار نفری شهر زابل ۵۰ هزار نفر از آن در پنج محله نفع می برند.

ساخت ۳۳۴ کیلومتر بزرگراه  در سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در ۲ سال اخیر با وجود تحمیل شرایط بد اقتصادی به کشور اقدامات چشمگیری در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده که نتیجه‌اش این است که استان در همه حوزه ها و بخش‌ها به کارگاه فعال عمرانی تبدیل شده است.

منصور بیجار بیان کرد: در بخش بزرگراه‌های استان تا قبل از این دولت ۱۷۷ کیلومتر بزرگراه وجود داشت که هم‌اینک ۱۵۷ کیلومتر به آن اضافه شده و مجموعا به ۳۳۴ کیلومتر در حوزه بزرگراه‌های این استان رسیده است.

وی افزود: ۶۵ درصد این بزرگراه‌ها در  ۲ سال اخیر انجام شده است، همچنن براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان امسال ۶۰ کیلومتر و تا پایان دولت ۵۵ کیلومتر دیگر در ۱۶ قطعه فعال کریدورهای سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ادامه داد: از سال گذشته تاکنون در حوزه بزرگراه‌ها به طور متوسط اعتبارات ۶ برابر شده و برخی از این پروژه‌ها مانند (زاهدان- بیرجند) که پارسال تنها ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار داشت در سالجاری به ۳۷ میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: در موضوع راه روستایی تاکنون یکهزار و ۱۵۰ کیلومتر راه جدید ساخته شده که ۳۶۰ کیلومتر یعنی حدود ۳۵ درصد آن در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام شده است.

راه‌ها پتانسیلی در خدمت توسعه

وجود راه‌های متعدد، مسیرهای تاریخی باستانی مانند جاده مشهور ابریشم و وجود صدها کاروانسرا و اقامتگاه گواه بر این موضوع است که این سرزمین به دلیل برخوداری ذاتی‌اش از جایگاه استراتژیک در عرصه بین‌المللی همواره به راه و زیر ساخت‌های ارتباطی به عنوان پتانسیلی برای توسعه نیاز داشته و دارد.

آغاز طرح راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد، توسعه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از ۲.۵ میلیون به هشت و نیم میلیون تن در سال و توسعه فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم و دوازدهم نشان از عزم جدی دولت تدبیر و امید برای توسعه این استان است که تاکنون زمینه ساز جذب بخش خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه استان سیستان و بلوچستان شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.