| کد خبر: 227994 |

یک کارشناس در واکنش به مزایده خودروهای ناقص؛

◄ هر تصمیمی که مقابل دونرخی بودن باشد قابل دفاع است

چرا عرضه خودرو از سوی شرکت های خودروساز با عنوان مزایده خودروهای ناقص با واکنش های متفاوتی مواجه شده است؟

تین نیوز

در روزهای اخیر بحث حراج خودروهای ناقص از سوی خودروسازان، با واکنش های زیادی در جامعه و رسانه ها مواجه شده است. ماجرا به مزایده خودروهای ناقص آن هم با قیمت‌هایی که با بهای کارخانه فاصله زیادی دارد، برمی گردد. مشتریان این خودروها گفته اند که قبل از خرید گفته شده که خودرو دچار نقص قطعه است اما هنگامی که خریداری شده درواقع فقط دارای یک ایراد جزئی بوده. حال سوال اینجاست که چرا این نوع عرضه از خودرو از سوی شرکت های خودروساز با واکنش های تند مواجه شده است.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با تین نیوز ضمن دفاع از چنین طرح و تصمیمی می گوید هر رویکردی که در مقابل دونرخی بودن قیمت خودرو قرار بگیرد قابل دفاع و عقلانی است.

این کارشناس خودرو می گوید: اینکه یک نفر در شرکت ایران‌خودرو در تلاش است که رانت قیمت کارخانه را دور بزند و درآمد آن به شرکت برگردد نه تنها نباید مواخذه شود بلکه باید از او تقدیر به عمل آید. چرا باید از عدم توزیع رانت در بازار خودرو ناراحت شویم. من سوال می کنم که چه تعداد از مردم توانستند با قیمت دستوری، خودرو مورد نیاز خود را تحویل بگیرند؟ تقریبا 900هزار خودرو در دو سال گذشته توزیع شده است که از این تعداد بیشتر آنها به دست دلالان و رانت خواران رسیده تا مصرف کننده واقعی. بنابراین قیمت گذاری دستوری یک روش غلط است چون کالایی که 200 میلیون تومان هزینه تولید آن می شود باید 100 میلیون عرضه شود.

زاوه می افزاید: به عقیده من این مدیر یا فرد درواقع تلاش کرده با این روش بیشتر از این به ایران خودرو ضرر وارد نشود آن هم در شرایطی که خودروسازان با زیان زیادی مواجه هستند. درواقع در این روش از ارائه خودرو در بازار مابه تفاوت به جیب ایران خودرو وارد می شود نه اشخاصی که تاکنون از این طریق مبالغ زیادی را به جیب زده اند. پس هر تصمیمی که دو نرخی بودن خودرو را حذف کند تصمیمی درست است. برعکس اگر فردی از دونرخی بودن کالاها دفاع کند به فکر منافع مردم نیست.

وی با اشاره به زیان های دونرخی بودن برخی کالاها در کشور، تصریح می کند: سیاستگذاران نزدیک به 11 هزارمیلیارد ارز 4200 به بازار وارد کردند اما قیمت همه کالاهایی که مشمول این ارز 4200 بودند چندین برابر شد. پس می بینیم که این تصمیم در نهایت منجر به شکست و ایجاد رانت در کشور شد. در رابطه با خودرو دست است که قیمت بازار با قیمت کارخانه فاصله زیادی دارد اما این نتیجه رویکرد شورای رقابت است. این شورا حاضر نیست قبول کند که کشور دچار تورم شده، بنابراین با تصمیمات غلطی همچون دونرخی کردن قیمت کالاها زمینه ایجاد رانت، فساد و دلالی را در بازار خودرو فراهم کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    این بی احترامی به شعور مشتری نیست که یک مرجعی در دولت بیاد و قیمت رو ( با هر توجیهی) دستوری اعلام بکنه و یک خودرو ساز از مجموعه ی همون دولت بیاد و سر خود قانون وزارت خانه متبوعش رو دور بزنه و با این روشهای تهوع آور قیمت رو به عدد بازار برسونه؟ شتر سواری که دولا دولا نمیشه. اگه تک نرخی خوبه چرا وزارت خونه خودش راسا اقدام نمیکنه؟ در چنین وزارت خونه ای رو باید گل گرفت
    توهین به شعور مشتری اصلا قابل دفاع و عقلانی نیست.