| کد خبر: 227737 |

هشدار کولاک، یخبندان و کاهش دما از روز پنجشنبه

سازمان هواشناسی با صدور هشداری نسبت به مخاطرات ناشی از فعالیت سامانه بارشی و تغییر توده هوا و به دنبال آن وزش باد شدید و کولاک برف و یخبندان در مناطقی از کشور هشدار داد.

تین نیوز

سازمان هواشناسی با صدور هشداری نسبت به مخاطرات ناشی از فعالیت سامانه بارشی و تغییر توده هوا و به دنبال آن وزش باد شدید و کولاک برف و یخبندان در مناطقی از کشور هشدار داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی اوایل وقت پنجشنبه تا اواخر وقت جمعه بارش برف، کاهش دما و یخبندان، مه‌گرفتگی، کاهش دید و در مناطق کوهستانی کولاک برف پیش‌بینی می‌شود.

بر این اساس، روز پنجشنبه جنوب آذربایجان غربی و روز جمعه جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، شمال و غرب کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات شرقی خوزستان درگیر نفوذ هوای سرد خواهند بود.

اثرات مخاطره اختلال در تردد، کاهش دید، تاخیر یا لغو پروازها، کولاک در گردنه‌های برف‌گیر و کوهستانی، احتمال رخ‌داد بهمن در مناطق مستعد، لغزندگی و کولاک برف در جاده‌ها به‌ویژه جاده‌های روستایی است.

این سازمان توصیه کرد تا افراد از سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در مناطق کوهستانی پرهیز کنند، همچنین آمادگی ماشین‌آلات برف‌روبی و نمک‌پاشی، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، پرهیز از صعود کوهنوردان، پرهیز از انجام پروازهای هواپیماهای سبک و هلیکوپتر را خواستار شد.

برپایه این گزارش، سامانه دوم که افزایش باد خیلی شدید را در پی دارد از روز جمعه شروع شده و تا پایان اواخر وقت جمعه ادامه خواهد داشت که وزش باد شدید تا خیلی شدید (سرعت متوسط بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت)، وزش باد لحظه‌ای شدید موقت با سرعت بیش ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به صورت نقطه‌ای و محلی را به دنبال خواهد داشت.

این پدیده در اصفهان، یزد، کرمان، شمال شرق و شمال فارس، خراسان جنوبی، قم، جنوب سمنان و جنوب تهران رخ خواهد داد.

اثر مخاطره خیزش و توفان گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده‌ای به سبب کاهش دید، احتمال بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و گلخانه‌ها، تابلوها، بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به‌ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده، کولاک برف در گردنه‌های برف‌گیر و کوهستان است.

سازمان هواشناسی، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از وزش باد شدید، لغو فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها، انجام اقدام‌های مقتضی برای حفاظت از محصولات کشاورزی در جنوب و سایر اقدام‌های پیشگیرانه را توصیه کرده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.