| کد خبر: 227443 |

بررسی اقدامات استانهای موفق در کاهش تلفات حوادث رانندگی در شورای عالی ترافیک کشور

یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ۲۹ بهمن ماه به ریاست مهدی جمالی نژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی و رئیس این شورا برگزار شد.

تین نیوز

یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ۲۹ بهمن ماه به ریاست مهدی جمالی نژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی و رئیس این شورا برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ در یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور یکی از تجربه های موفق در بخش کاهش تلفات حوادث رانندگی درون شهری در شهرهای استان قزوین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدیان یزدی دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در این خصوص با بیان اینکه استان قزوین در کاهش آمار تلفات حوادث درون شهری بسیار موفق عمل کرده است، گفت: این نتایج در یک دوره سه ساله و پنج ساله عملکرد استان بررسی و حاصل شده است.

وی افزود: در رتبه بندی هرساله استانهای کشور، شاخص های اعلامی از سوی قانون احکام دائمی مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی سالانه تلفات حوادث رانندگی درون شهری است، ملاک عمل است و براین اساس عملکرد سنوات مختلف استانها بررسی می شود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه با اشاره به اینکه کاهش تلفات حوادث رانندگی در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید بوده است، اظهار کرد: عملکرد استانها در این حوزه در سالهای ۹۶، ۹۷ و ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت که همدان بهترین عملکرد کل کشور داشت و استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قزوین و اردبیل نیز در روند کاهش تلفات رانندگی در این سه سال براساس شاخص ۱۰ درصد کاهش سالانه عملکرد مثبتی داشته‌اند.

وی اضافه کرد: در بررسی بازه ۵ساله نیز، استانهای قزوین، همدان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد در اجرای برنامه کاهش سالانه ۱۰ درصدی تلفات رانندگی درون‌شهری موفق بوده‌اند و در نتیجه استانهای قزوین و همدان استانهای برتری بودند که در بازه های سه و پنج ساله بسیار با برنامه و موفق عمل کرده اند.

در ادامه جمالی نژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور پس از ارائه گزارش عملکرد استان قزوین در حوزه کاهش تلفات حوادث رانندگی درون‌شهری و گزارش پلیس راهور از وضعیت تلفات و حوادث رانندگی در این استان، گفت: مسئولان استانها عموماً عامل شاهراه بودن و ترانزیتی بودن استان را یکی از عوامل اصلی افزایش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن اعلام می کنند که استان قزوین نشان داد که یک استان شاهراه ترانزیتی می تواند با اقدامات هوشمند و برنامه ریزی و هماهنگی منسجم در حوزه استانی، تلفات را به حداقل برساند.

وی افزود: استان قزوین به دلیل نزدیکی به پایتخت، پذیرای حجم زیادی از مسافران بوده و گردشگرپذیری و صنعتی بودن استان حجم ترددهای شهری و جاده ای را افزایش می دهد، اما با مدیریت خوب، تلفات رانندگی خوشبختانه کاهش داده شده است.

جمالی نژاد گفت: مطالعات حوزه مدیریت ایمنی راهها، استفاده از پروژه های متعدد و نوین ITS و تحلیل استاندارد اقدامات خوبی است که در این حوزه صورت گرفته است.

رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصریح کرد: اغلب تضادهایی در طرحهای کلان شهری چون طرح جامع شهر، طرح جامع ترافیک و طراحی فضای سبز شهری وجود دارد و این طرحها با هم همخوانی ندارند، لذا در ایمن سازی معابر، پیاده راهها و مسیرهای دوچرخه عملکرد خوبی مشاهده نمی‌شود که همین امر موجب می شود تا به دلیل نبود ایمنی کافی برای دوچرخه سوار، از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک کمتر استقبال شود.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه این موارد به خوبی در استان قزوین مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: حضور افراد باسابقه و باتجربه در حوزه های مختلف ترافیکی و شهری نقش موثری در طراحی و اجرای برنامه های خلاقانه ترافیکی در شهرها دارد.

معاون عمرانی وزیر کشور در همین راستا به انتخابات سال آینده شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: انتخاب و حضور افراد متعهد، متخصص و کاردان عرصه های شهری در شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌تواند روند اجرای پروژه های مهم و تاثیرگذار شهری را بسیار سریع تر کند.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری همچنین بر لزوم تخصیص جرایم رانندگی ماده ۲۳ به شهرداری‌ها تاکید کرد.

وی در همین راستا اضافه کرد: اگر این اعتبارات به درستی تخصیص یابد می توان براساس رتبه بندی و عملکرد استانها، به استانهای برتر اعتبارات بیشتری تخصیص داد.

جمالی نژاد از عدم همکاری برخی ارگانها و سازمانهای مرتبط با حوزه شهری و عدم ارائه آمار جمع آوری شده برای استفاده در سایر بخشها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه با وجود زحمات، تلاشها و هزینه های زیادی که در عرصه پژوهش و آمارگیری انجام می شود، این اطلاعات و آمار به موقع در اختیار سایر بخشها قرار داده نمی شود تا سایر سازمانها هم بتوانند در برنامه ریزی و طرحهای خود از آنها بهره ببرند.

وی همچنین پیشنهاد داد جلساتی با مسئولان قوه قضاییه داشته باشیم تا درخصوص موضوعات حقوقی و قضایی این حوزه همفکری و همکاری بیشتری حاصل شود تا شاهد وقایع تلخ کمتری در تصادفات جاده ای باشیم.  

جمالی نژاد بر لزوم همراهی رسانه ها در پوشش‌ اخبار شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و اطلاع رسانی بیشتر در این حوزه تاکید کرد و گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با معاون هماهنگی امور استان‌های صداوسیما، جلسات شورای ترافیک استانها از سوی صداوسیمای استان پوشش خبری داده خواهد شد که نقطه عطفی در فعالیت این شوراها خواهد بود.

جمالی نژاد در پایان با اشاره به اینکه به پایان قرن حاضر می رسیم و با بیان اینکه ۱۰سال اول قرن جدید از سوی کمیسیون ایمنی به عنوان دهه اقدام تعیین شده است، گفت: دهه ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ از ابتدای سده جدید را باید جدی بگیریم و شاخص هایی را تعیین و شیوه نامه هایی داشته باشیم تا به عنوان منشوری آماده و به استانها ابلاغ شود تا از هم اکنون استانها این منشور را سرلوحه کار خود قرار دهند.

گفتنی است؛ دستور کار اصلاح ضوابط تبلیغ بر ناوگان تاکسیرانی شهری نیز به درخواست پلیس راهور به جلسه بعدی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور موکول شد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.