| کد خبر: 227347 |

اختصاص قیر به راه های روستایی با مصوبه مجلس از ۲ به ۴ میلیون تن افزایش پیدا کرد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس امروز اختصاص دو ملیون تن قیر برای راه های روستایی را به چهار میلیون تن افزایش داد، گفت: افزایش قیمت قیر در ماه‌های اخیر به دلیل عدم نظارت کافی توسط دولت است.

تین نیوز

 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه مجلس امروز اختصاص دو ملیون تن قیر برای راه های روستایی را به چهار میلیون تن افزایش داد، گفت: افزایش قیمت قیر در ماه‌های اخیر به دلیل عدم نظارت کافی توسط دولت است.

به گزارش تین نیوز، محسن زنگنه  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص اختصاص معادل ریالی ۴ میلیون تن مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) برای راه‌های روستایی، گفت: اعطای قیر به دهیاری ها و شهرهای کوچک برای بازسازی و بهسازی راه‌های روستایی بسیار موثر است؛ از طرفی یک سال توقفی که در این حوزه اتفاق افتاده موجب بروز مشکلات متعددی در راه ها و جاده‌ها شده است.

وی ادامه داد:مسائل راه‌های روستایی به گونه ای هستند که باید به صورت سالانه ترمیم شوند،  مخصوصا در مناطق سرد سیری و صعب العبور، لذا اختصاص قیر برای بازسازی راه های روستایی کار بسیار درستی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه مجلس امروز اختصاص دو ملیون تن قیر برای راه های روستایی را به چهار میلیون تن افزایش داد افزود: در گذشته مشکلاتی در خصوص نحوه ارائه قیر به پیمانکارها وجود داشت که با الحاقیه مجلس بر لایحه بودجه 1399 این رویه اصلاح و جلوی سوءاستفاده و رانت گرفته شد. ضمن اینکه پالایشگاه‌هایی که نفت خام را به فرآورده های نفتی تبدیل می‌کند به صورت خودکار و طبیعی وکیوم باتوم تولید می‌کنند لذا اگر تمام این محصولات را صادر کنیم، سود آوری خوبی برای کشور به همراه دارد اما به دلیل نبود ظرفیت کافی برای تحقق این امر، مجلس با مصوبه ای اجازه داده تا از وکیوم باتوم برای بازسازی راه ها روستایی استفاده شود.

وی ادامه داد: در مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص معادل ریالی ۴ میلیون تن مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) برای راه‌های روستایی،  مبلغ قید نشده بلکه به حجم آن اشاره شده است. اگر بخواهیم مبلغ را قید کنیم، قیمت قیر به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. لذا مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت دولت را مجبور کرد قیر را با قیمت به روز تا سقف 4 میلیون تن در اختیار دستگاه ها قرار دهد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس یازدهم به افزایش قیمت قیر در ماه‌های اخیر اشاره کرده و یادآور شد: بخشی از این افزایش قیمت به علت عدم نظارت توسط دولت بود، از طرفی ایجاد تکلیف مجلس برای دولت در خصوص تامین قیر تا سقف 4 هزار میلیارد تومان نیز در این افزایش قیمت بی تاثیر نبود که البته سوالات و بهامات بسیاری در این زمینه وجود دارد چرا که اکثر پالایشگاه‌ها وابسته به دولت است؛ از طرفی هم برخی این افزایش قیمت را ناشی از عرضه قیر در بازار سرمایه می‌دانند که بنده معتقدم هر چند که عرضه قیر در بورس به دلیل نبود سقف قیمتی در افزایش نرخ آن موثر است اما عمده دلیل آن نبود نظارت کافی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.