| کد خبر: 227314 |

پازل هوای پاک فقط با خودروی استاندارد حل می شود

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که عزمی از سمت دولت نباشد پازل هوای پاک همیشه در پی یک کلمه به نام خودرو استاندارد لاینحل خواهد بود.

تین نیوز

 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که عزمی از سمت دولت نباشد پازل هوای پاک همیشه در پی یک کلمه به نام خودرو استاندارد لاینحل خواهد بود.

به گزارش تین نیوز، مجتبی یوسفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد نقش خودروهای فرسوده در شکل گیری آلودگی هوا گفت: با بی برنامگی خاصی در حوزه حمل و نقل عمومی در کل کشور روبرو هستیم و برای جبران آن نباید به مردم فشار بیاوریم که متاسفانه در سال‌های اخیر کوتاه‌ترین و آسان‌ترین راه حل در برطرف کردن مشکلات یعنی مردم را انتخاب کرده  بویژه در حل مشکل حمل و نقل؛ خلاصه کلام مسئولان مربوطه می‌گویند «فقط مردم رعایت کنند!»

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که خودرو صفر در شرکت خودروسازی داخلی با قیمت نجومی و بدون کیفیت تولید و عرضه می‌شود تا جایی که میزان آلایندگی آنها چندین برابر خودرو تولید دیگر کشورها است و دیگر چه انتظاری از خودرو فرسوده و مستهلک در کشور است، شاید در دوره‌ای از زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و داشتن خودرو چندان ضروری و مورد نیاز مردم نبوده اما باید بپذیریم که انسان مدرن در جهان توسعه یافته امروزی نیازمند خودرو آن هم از نوع با کیفیت است، حق مردم  این که از بهترین‌های تکنولوژی از همه جهات بهره‌مند شوند.

از خودرو فرسوده تا جیب مردم

وی در ادامه تاکید کرد: حدود ۴۰۰ هزار کامیون در کشور داریم که نیمی از آنها فرسوده شده اند، بماند در حوزه حمل و نقل عمومی که اتوبوس و مینی بوس و تاکسی فرسوده داریم، در حال حاضر هم از منابع و یارانه پنهانی که برای تولید بنزین و گازوئیل است  استفاده می‌کنیم که منجر به افزایش آلودگی زیست محیطی می‌شود و هم دلیلی به افزایش هزینه برای مالکین خودروها است که تمام هزینه دست به دست هم می‌دهند و هزینه حمل مسافر و بار نجومی می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم یادآور شد: در ماده ۱۲ قانون تاکید شده  وزارت نفت مکلف است در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداریها  را حمایت کند که ظرف زمان معینی بین ۳ الی ۴ سال شاهد برگشت سرمایه با کاهش مصرف سوخت باشیم و با رعایت تمام موارد باعث مدیریت مصرف سوخت خواهیم بود که به مرور زمان کاهش مشکلات زیست محیط  را هم شاهد خواهیم بود با تمام این تفاسیر دولت تعهدات خود را در حوزه حمل و نقل عمومی به درستی انجام نمی‌دهد و حتی یک اتوبوس هم در طی ده سال اخیر توسط دولت به ناوگان حمل و نقل عمومی اهدا نشده است. این موضوع را اگر در خصوص خودروهای شخصی هم مورد بررسی قرار دهیم همین ماجرا تکرار می‌شود تا زمانی که عزمی از سمت دولت نباشد پازل هوای پاک همیشه در پی یک کلمه به نام «خودرو استاندارد» لاینحل خواهد بود که در این خصوص دولت هم سیر خورده هم شلاق شده هم پول را پرداخت می‌کند و به سراغ معلول‌های مثل تعطیلات پی در پی شهرها و کلانشهرها و ایجاد محدودیت‌هایی نظیر پرداخت طرح ترافیک خواهد بود که همگی به بحث‌های و ضررهایی در زمینه اقتصادی ختم  می‌شود  که در تولید ناخالص ملی بی‌اثر نخواهد بود.

اگر هر ساله فقط ۵ درصد اصلاحات صورت می‌گرفت ظرف یک بازه زمانی معین مشکلات کشور رفع می‌شد

یوسفی با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی گفت: نه تنها در دولت دوازدهم بلکه در دولت‌ها قبل هم برنامه اصلاحی در این خصوص وجود نداشته تا شاهد خودرو استانداردی که در کاهش آلودگی توانش داشته، باشیم. اگر هر ساله فقط ۵ درصد اصلاحات صورت می‌گرفت ظرف یک بازه زمانی معین مشکلات کشور رفع می‌شد. .

عضو کمیسیون تلفیق در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر در بحث آلودگی هوا خودرو فرسوده و نو یکی هستند، چرا که میزان سوخت آنها از استانداردهای جهانی بیشتر است در این بین زمانی که خودروی نو ۸ تا ۹ لیتر بنزین می‌سوزاند با استهلاک آنها بی شک چندین برابر سوخت مصرف می‌کند که همگی جای خالی تولید با کیفیت را نشان می‌دهد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: اقدام‌های عملی در بهبود خودرو سازی و کاهش خودروها فرسوده نمی‌بینم علی الخصوص در این دولت که وعده های بی سرانجام در تمام حوزه های به ویژه حمل و نقل عمومی بسیار شنیده شده است.

یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: برای تولید خودروهای با کیفیت باید از ظرفیت نیروی‌های متخصص و تحصیلکرده استفاده شود که متاسفانه به دلیل مدیریت سنتی، سفارشی و خصولتی و استخدام‌های بی رویه افراد سیاسی در مناصب شرکت‌های خودروسازی عملا سیاست مشخصی در این صنعت بزرگ نمی‌بینیم و شاهد خسارات جبران ناپذیر این محصول تولید داخلی هستیم .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.