| کد خبر: 227171 |

پس از حذف دفترچه بیمه، چگونه به مطب و داروخانه برویم؟

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره جزئیات حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی از اول اسفند، توضیحاتی داد.

تین نیوز

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره جزئیات حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی از اول اسفند، توضیحاتی داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دکتر شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی، درباره جزئیات حذف دفترچه بیمه عنوان کرد: دفترچه‌ بیمه تامین اجتماعی از اول اسفند ماه به طور کامل در تمامی مراکز ملکی و غیر ملکی سازمان تامین اجتماعی حذف می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود ۲ سال است که نسخه نویسی الکترونیک در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی اجرا شده است و افراد در مراجعه به پزشک از دفترچه فقط برای احراز هویت خود استفاده می‌کردند و نسخه به صورت الکترونیک برای آن‌ها نوشته می‌شد، اما گاهی نسخه نویسی الکترونیک نبود و پزشک در دفترچه درمانی نسخه را برای بیمار می‌نوشت.

غفاری با اشاره به اینکه با حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی از اول اسفندماه احراز هویت افراد توسط پزشک از طریق کارت ملی انجام خواهد شد، گفت: افرادی که کارت ملی هوشمند برایشان صادر نشده و یا سنشان زیر ۱۸ سال است می‌توانند شناسنامه خود را برای احراز هویت همراه داشته باشند و افرادی هم که دفترچه آن‌ها موجود است می‌توانند در صورت نداشتن کارت ملی از همان دفترچه استفاده کنند.

وی افزود: اگر پزشک مربوطه به صورت الکترونیک نسخه نویسی انجام ندهد و فرد با کارت ملی به مرکز درمانی مراجعه کند، پس از استحقاق سنجی وضعیت بیمه فرد توسط پزشک، نسخه در سربرگ خود پزشک نوشته می‌شود و پزشک در بالای نسخه کدملی فرد مراجعه کننده را وارد می‌کند تا فرد هنگام مراجعه به داروخانه برای دریافت دارو بدون پرداخت هزینه آزاد، دارو را با پوشش بیمه دریافت کند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: داروخانه با وارد کردن کد ملی فرد در سیستم خود از طرف سازمان تامین اجتماعی از طریق سامانه استحقاق سنجی می‌کند و جواب سازمان برای آن داروخانه ارسال شده و بدون مشکل و تحت پوشش بیمه دارو به فرد داده می‌شود.

غفاری درباره دلایل حذف دفترچه بیمه بیان کرد: سیستم مکانیزه این امکان را برای ما فراهم کرده که فقط از طریق کارت ملی احراز هویت کنیم، چرا که در حال حاضر در هیچ جای دنیا دیگر شاهد وجود دفترچه‌های بیمه به شکل موجود در کشور، نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی این بود که وقتی دفترچه بیمه آن‌ها تمام می‌شد و یا اعتبار آن به پایان می‌رسید باید به کارگزاری‌های تامین اجتماعی مراجعه می‌کردند تا دفترچه جدید دریافت کنند، لذا تمدید و صدور دفترچه باعث شده بود سالیانه ۶۰ میلیون بار مراجعه به کارگزاری‌های تامین اجتماعی توسط بیمه شدگان صورت گیرد و این برای بیمه شدگان سخت بود و حذف دفترچه بیمه موجب راحتی حال بیمه شدگان است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: سالیانه ۶۰ میلیون بار مراجعه به کارگزاری‌های تامین اجتماعی فقط برای تمدید اعتبار دفترچه و صدور دفترچه بیمه بود که با حذف تمدید اعتبار از ابتدای خرداد ماه ۳۸ میلیون بار مراجعه کاهش پیدا کرد و همچنین با اجرای این طرح از اول اسفند ماه، ۲۲ میلیون بار مراجعه برای دریافت دفترچه هم کاهش پیدا می‌کند.

غفاری اظهار کرد: این که با حذف دفترچه در منابع سازمان صرفه جویی شود حرف درستی نیست، زیرا هزینه کاغذ و صدور دفترچه حذف شده است، اما هزینه نگهداری از سیستم‌های مکانیزه و بروز کردن آن‌ها بیشتر از کاغذ است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.