| کد خبر: 226926 |

قیمت بلیت قطار از هواپیما جلو زده

چندی پیش بود که محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی، اعلام کرده بود که هیچ‌کدام از «ایرلاین‌های داخلی زیان‌ده نیستند»؛ اگر اینگونه بود تاکنون صورت‌های مالی حسابرسی شده را به وزارت راه‌اندازی ارائه می‌کردند تا پس از بررسی توسط یک کمیته کارشناسی اگر دیدیم اینها واقعا زیان‌ده هستند، برای آنها چاره‌ای بیندیشیم.

تین نیوز

در گزارش صفحه هوایی شماره 288 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 20 بهمن ماه 99 می خوانید: چندی پیش بود که محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی، اعلام کرده بود که هیچ‌کدام از «ایرلاین‌های داخلی زیان‌ده نیستند»؛ اگر اینگونه بود تاکنون صورت‌های مالی حسابرسی شده را به وزارت راه‌اندازی ارائه می‌کردند تا پس از بررسی توسط یک کمیته کارشناسی اگر دیدیم اینها واقعا زیان‌ده هستند، برای آنها چاره‌ای بیندیشیم.

این در حالی است که هیچ‌کدام از ایرلاین‌ها صورت‌های مالی حسابرسی شده نیاوردند و استقبال هم نکرده‌اند. در راستای همین مسئله بود که هفته گذشته شرکت‌های هواپیمایی با وزیر راه‌وشهرسازی دیداری داشتند و مشکلات ایرلاین‌ها در این دیدار مطرح شد. در همین رابطه گفتگویی با یونس دقیق‌کیا، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی داشتیم.

او در رابطه با نتیجه این جلسه عنوان کرد: «ما در جلسه‌ای که با وزیر راه‌وشهرسازی داشتیم، به ایشان مشکلات صنعت حمل‌ونقل هوایی را تشریح و توضیح دادیم.» او در خصوص اینکه چندی پیش وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده بود که «ایرلاین‌ها زیان‌ده نیستند» توضیح داد: «صحبت ایشان در این راستا بود که او از ایرلاین‌ها صورت‌های مالی خواسته بود اما صورت‌های مالی ایرلاین‌ها کمی با تأخیر داده شد و این برداشت از سوی ایشان به وجود آمد.»

صورت مالی تمام ایرلاین‌ها به وزارت راه ارسال شد

او در ادامه اضافه کرد: «من نیز در راستای صحبت‌های وزیر راه‌وشهرسازی مصاحبه کرده و توضیح دادم که شرکت‌های هواپیمایی داخلی زیان‌ده هستند و صورت‌های مالی شرکت‌ها به دلیل اینکه باید حسابرسی رسمی آنها را بررسی می‌کرد و این موضوع تأخیر مواجه شد اما چند روز بعد، صورت‌حساب تمام ایرلاین‌ها به وزارت راه‌وشهرسازی تحویل داده شد.»

دقیق‌کیا با بیان اینکه ما در این جلسه خدمت وزیر راه‌وشهرسازی عرض کردیم که اگر ایرلاین‌ها در شرایط بسیار سخت و بحرانی به پروازهایشان ادامه داده‌اند به دلیل سوددهی آن نبوده بلکه در راستای «وظیفه اجتماعی» بوده، بیان کرد: «انجام و ادامه پروازها بیانگر این نیست که شرکت‌های هواپیمایی سود می‌کنند.» او افزود: «با صحبت‌هایی که در این جلسه با و زیر راه‌وشهرسازی انجام گرفت، مشکلات مطرح شد و ایشان هم تصدیق کردند که بلیت هواپیما بر اساس قانون پنجم و تسری آن در قانون ششم نباید قیمت‌گذاری شود و باید بر اصل «عرضه و تقاضا» قیمت بلیت هواپیما مشخص شود.»

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: «جلسه خوبی بود و وزیر راه‌وشهرسازی از مشکلات و دغدغه‌های ما آگاه شدند؛ انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت، عوارض مضاعفی که شهرداری‌ها از ما درخواست می‌کنند ازجمله مشکلات مطرح‌شده در این جلسه بود و بنا شد به ما کمک کنند.» او با اعلام این موضوع که خوشبختانه تعامل بسیار خوبی وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که تحریم‌ها برداشته شود تا امکان خدمت‌رسانی ایرلاین‌ها به مردم که وظیفه ذاتی آنها به‌خوبی انجام شود. او در پاسخ به سؤال خبرنگار هفته‌نامه «حمل‌ونقل» در این خصوص که آیا ایرلاین‌ها هم‌اکنون با فروش قیمت بلیت هواپیما بر اساس نرخنامه جدید نیز در حال زیان کردن هستند، گفت: «ما بر اساس تنظیم بازار جلو می‌رویم؛ کشش بازار هر چه بود (عرضه و تقاضا) قیمت بلیت هواپیما بر اساس آن مشخص می‌شود و این اصل در تمام دنیا رایج است.»

قیمت بلیت قطار از هواپیما جلو زده

او دراین‌باره می‌افزاید: «زمانی بوده که ما بلیت هواپیما را حتی ۱۵۰ هزارتومانی فروخته‌ایم و زمانی همین بلیت را ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسانده‌ایم. هم‌اکنون قیمت بلیت قطار در مسیری مانند تهران-مشهد حتی با ۷۰۰ هزار تومان در حال فروش است. این اتفاق در حالی است که معمولا قیمت بلیت حمل‌ونقل ریلی یک‌پنجم قیمت بلیت هواپیما است، چراکه هزینه حمل‌ونقل ریلی کمتر از حمل‌ونقل هوایی است، اما اکنون قیمت بلیت قطار در برخی از مسیرها بالاتر از بلیت هواپیما زده است.»

پرداخت تسهیلات بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی به ایرلاین‌ها

در این جلسه محمد اسلامی با یادآوری اینکه ایرلاین‌های کشور تاکنون ۲ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان تسهیلات ناشی از کرونا دریافت کرده‌اند، عنوان کرده بود که ما همواره از ایرلاین‌ها حمایت کرده‌ایم و اکنون انتظار داریم که این شرکت‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استعلام وضعیت سلامت متقاضیان سفر از سامانه وزارت بهداشت قبل از پرواز به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

ایرلاین‌ها بهره‌وری لازم را ندارند

وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها به افزایش بهره‌وری در جابه‌جایی مسافر تأکید کرده و عنوان کرده است: «نکته مهم این است که ایرلاین‌ها زیان‌ده نباشند. اینکه برخی از ایرلاین‌ها می‌گویند که ما ۱۰۰ ساعت پرواز انجام داده‌ایم، به معنای آن است که این شرکت‌ها از تمام ظرفیت خود استفاده نکرده و کمتر از ۵۰ درصد بهره‌وری داشته‌اند. شرکت‌های هواپیمایی باید با هم هماهنگی داشته باشند و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در یک ساعت، به یک مقصد نروند تا پاسخگویی به تقاضا عادلانه صورت گیرد و امکان استفاده از خدمات هوایی برای همه در دسترس باشد. به همین منظور لازم است تا جدول برنامه‌ریزی پروازی به نحوی تهیه شود تا طی آن از حداکثر ظرفیت شرکت‌ها، با بهره‌وری بالا و پیروی از مدل «هاب اند اسپوک» (hub & spoke) استفاده شود.» اسلامی پس از دریافت گزارش‌ها و شنیدن خواسته‌ها، با مشورت حضار، دستورات لازم را مبنی بر پیگیری درخواست‌ها صادر کرد و مقرر شد که معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، پیگیر دستورات صادره باشند.

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.