| کد خبر: 226911 |

طرح ورود خودروهای دست دوم به بازار مسکوت ماند

◄ واردات خودرو همچنان پشت درهای بسته

با رد کلیات بودجه از سوی مجلس یازدهمی ها طرح واردات خودروهای دست دوم خارجی نیز مسکوت ماند حالا باید دید بعد از اصلاح بودجه از سوی دولت تکلیف واردات خودروهای دست دوم خارجی چه خواهد شد و مجلسیان این‌بار چه تصمیمی خواهند گرفت؟

تین نیوز

تین نیوز- صنعت خودروسازی ایران که سال هاست در یک دور باطل قیمت گذاری قرار گرفته و خودروسازان داخلی بعد از آنکه بواسطه تحریم ها بازار داخلی را به انحصار خود در آوردند حالا با حجم زیادی از زیان مواجه شدند. نتیجه این سیاست گذاری های غلط و انحصار داخلی اما چیزی شد که حالا صنعت خودروسازی ما با آن مواجه است؛ یعنی بن بست. چرا که نه متقاضیان راضی هستند و نه تولیدکنندگان با وجود انجصار بازار و نبود رقیب توانسته اند رشد و توسعه داشته باشند چ.ن افزایش قیمت های نجومی متقاضیان واقعی را از بازار دور کرده و از آن سو شاهد رشد روز افزون دلالان و واسطه ها بوده ایم.

چندی پیش تصمیم گیرندگان برای تنظیم بازار بحث واردات خودروهای دست دوم خارجی را به بازار داخلی مطرح کردند در همین راستا چند هفته قبل کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در مصوبه‌ای دولت را ملزم کرد نسبت به شناسایی خودروهای غیر‌آمریکایی در مناطق آزاد اقدام و زمینه ورود آنها به سرزمین اصلی را فراهم کند. طبق این مصوبه، دولت به‌منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی مکلف‌شد ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیارهای مشخص‌شده، ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت‌سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.

اما حالا با رد کلیات بودجه از سوی مجلس یازدهمی ها این طرح نیز مسکوت ماند حالا باید دید بعد از اصلاح بودجه از سوی دولت تکلیف واردات خودروهای دست دوم خارجی چه خواهد شد و مجلسیان اینبار چه تصمیمی خواهند گرفت؟

دنیای اقتصاد در گزارش آورده است، «آنچه مشخص است، مصوبه کمیسیون تلفیق از همان ابتدا با انتقادات فراوانی مواجه شد و بسیاری از کارشناسان آن را ناکارآمد و حتی رانت‌زا دانستند. طبق گفته نمایندگان مجلس‌ این مصوبه در راستای تنظیم بازار خودرو بوده، حال آنکه کارشناسان معتقدند با واردات خودروهای کارکرده مناطق آزاد نمی‌توان بازار را تنظیم کرد. به اعتقاد آنها تعداد خودروهای کارکرده مناطق آزاد اصلا به اندازه‌ای نیست که قابلیت تنظیم بازار خودرو را داشته باشد. موضوع دیگری که کارشناسان بر آن تاکید کردند این بود که اگر قرار است بازار خودرو با کمک واردات تنظیم شود، بهتر است ممنوعیت ورود خودرو به کشور برداشته شود و در آن صورت دیگر نیازی به کارکرده‌ها نیز نیست. در این مورد اتفاقا سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرده که مجلسی‌ها به‌دنبال ایجاد تعادل در بازار خودرو در قالب طرح ساماندهی هستند و در این مسیر از ظرفیت واردات هم استفاده خواهند کرد.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.