| کد خبر: 226689 |

بازار خودرو در تله انتخابات

نوسانات قیمت ارز در هفته‌های گذشته بیشترین تأثیر را در بازار خودرو داشت و ریزش قیمت‌ها به‌گونه‌ای بود که عرضه محصولات جدید نه‌تنها متقاضیان را به بازار نکشاند حتی استقبال خیلی کمی از ثبت‌نام جدید محصولات خودروسازان داخلی شد.

تین نیوز

در گزارش صفحه خودرو شماره 287 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 13 بهمن ماه 99 می خوانید: نوسانات قیمت ارز در هفته‌های گذشته بیشترین تأثیر را در بازار خودرو داشت و ریزش قیمت‌ها به‌گونه‌ای بود که عرضه محصولات جدید نه‌تنها متقاضیان را به بازار نکشاند حتی استقبال خیلی کمی از ثبت‌نام جدید محصولات خودروسازان داخلی شد.

اما حالا که دلار دوباره روند افزایشی در چند روز اخیر داشته است بازار خودرو نیز تکان خورده و قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کردند. امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو دراین‌باره به «تین نیوز» می‌گوید  که بررسی بازار خودرو در ایران نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بار دیگر این بازار را برای سرمایه‌گذاری امن می‌دانند و حالا شاهد افزایش قیمت‌ها هم‌زمان با روند صعودی قیمت ارز هستیم.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بازار خودرو تحت‌تأثیر مستقیم قیمت ارز قرار دارد، می‌گوید: «به‌گونه‌ای که در چند هفته اخیر که قیمت دلار کاهش یافته بود به همان نسبت قیمت‌ها در بازار خودرو نیز روندی ریزشی به خود گرفته بود. حالا نیز که قیمت دلار دوباره افزایش پیدا کرد قیمت خودرو نیز روند صعودی به خود گرفته است؛ بنابراین ما می‌بینیم که قیمت خودرو درست از زمانی پایین آمد که قیمت دلار کاهش یافت. درواقع اکثر کالاها در بازار ایران رابطه مستقیم با قیمت دلار دارند.» کاکایی می‌افزاید: «البته باید توجه داشت که روند نزولی قیمت خودرو به این معنی نیست که متقاضی وجود دارد.

همان‌طوری که ارزش طلا نیز به وجود متقاضی ارتباطی ندارد. در اقتصاد کلان وقتی شما نگران آینده باشید تلاش می‌کنید که پول نقد و سرمایه خود را به یک کالای با ارزش تبدیل کنید و سرمایه‌گذاری کنید در این حالت قیمت ارز، سکه و یا مسکن خودبه‌خود بالا می‌رود. برعکس نیز هست یعنی وقتی مطمئن باشید که قیمت یک کالا در بازار افزایش نخواهد داشت سرمایه‌گذاری نسبت به آن کاهش یافته که خودبه‌خود کاهش قیمت را به دنبال دارد.»

او خاطرنشان می‌کند: «باید توجه داشته باشید که در چند هفته اخیر که قیمت ارز یک‌دفعه پایین آمد به همان اندازه انتظار افزایش آن را نیز تا حدودی باید در نظر داشته باشید. این نوسان همیشه بوده و چندان دلخوش به روند ادامه‌دار ریزشی نباید بود؛ بنابراین می‌توان بر اساس روند دلار این موضوع و نوسانات بازار خودرو یا هر کالای دیگری را پیگیری کرد.»

کاکایی با اشاره به اینکه بازار خودرو در حال حاضر راکد است، تصریح می‌کند: «اما باید در نظر داشت که طبق روال هرساله نزدیک به عید بازار رونق خواهد گرفت. علت آن‌هم این است که وقتی قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند به همان نسبت خریدار کالاهای سرمایه‌ای در کشور مانند خودرو، مسکن و یا ارز نیز زیاد می‌شود تا سرمایه خود را ذخیره کنند؛ چون بر اساس تجربه اطمینان ندارند که قیمت‌ها ثبات داشته باشد و این روند نزولی باقی بماند. ما الآن درباره بازارهای سرمایه‌ای صحبت می‌کنیم؛ یعنی این اتفاقی که در بازار خودرو افتاده است در مورد یکی از کالای بازار سرمایه است؛ لذا ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند.» این کارشناس صنعت خودرو اظهار می‌کند: «بنابراین لزوما رکود و یا تولیدی اتفاق نمی‌افتد اما قیمت‌ها نوسان خواهند داشت. بااین‌حال چون خوش‌بینی‌هایی که نسبت به ارتباطات بین‌المللی ما یا همان برگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها که نقش و تأثیر مستقیم بر بازار داخلی ما دارد در طی دو سه ماه اخیر تزریق می‌شد، این نوسانات طبیعی است.

یعنی همچنان ارتباطات و رفع تحریم‌ها در هاله‌ای ابهام وجود دارد بنابراین ما فعلا نه افزایش قیمت دلار مانند شهریورماه را خواهیم داشت که به مرز ۳۰ هزار تومان رسید و نه ریزش قابل محسوسی پس در همین محدوده فعلا خواهیم ماند. اما چون ما به بازار شب عید نزدیک می‌شویم احتمال می‌دهیم که قیمت خودرو از قیمت ارز مقداری بالاتر برود. بااین‌حال ما شاهد رشد بالای قیمت و یا کاهش شدید نخواهیم بود؛ بلکه بین این دو در نوسان خواهیم بود. حتی برخی از خودروهای داخلی در حال نزدیک شدن به قیمت کارخانه هستند پس دیگر پایین‌تر از این نمی‌تواند باشد.» او تأکید می‌کند: «با توجه به زیان ۴۳ هزار میلیارد دلاری خودروسازان داخلی انتظار ریزش بیشتر را نباید داشت چراکه تصمیم‌گیران و دولت اجازه نخواهند داد که قیمت‌ها کاهشی‌تر شود. بنابراین با توجه به شرایط کشور در حال حاضر و ضرری که خودروسازان داشته‌اند به نظر نمی‌رسد که قیمت‌ها بیشتر از این پایین بیاید و روند نزولی ادامه داشته باشد. از آن‌سو نیز بعید به نظر می‌رسد که دیگر به‌صورت هیجانی مانند گذشته قیمت‌ها روندی صعودی به خود بگیرند. مگر اینکه دوباره در فضای سیاسی یک اتفاقی رخ دهد که بر اقتصاد تاثیربگذارد.»

کاکایی بیان می‌گوید: «اینها را اگر در کنار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار دهیم می‌بینیم که این ثبات فعلا ادامه‌دار خواهد بود چراکه نزدیک به ایام انتخابات سیاست‌گذار اجازه نمی‌دهد که قیمت ارز بیشتر از این بالا برود پس قیمت‌ها نیز به همان نسبت ثبات خواهند داشت. پس فعلا شرایط اقتصادی یک ثبات نسبی دارد و صنعت خودرو که هم تحت کنترل دولت است پس امید داریم که قیمت‌ها فعلا ثبات نسبی داشته باشد.» او بیان می‌کند: «بااین‌حال باید توجه داشت که زیان‌های اعلام‌شده خودروسازان داخلی خودش تبعات را به همراه خواهد داشت و حتی وعده‌های رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر کمک به خودروسازان به معنای حل مشکل نیست چراکه درواقع بدهی خودروسازان بیشتر می‌شود. این در صورتی است که کارکرد خودروسازان داخلی همچنان زیان‌ده است. لذا مرز ورشکستگی خودروسازان باید تعیین تکلیف شود و این می‌تواند در ماه‌های آینده تنش‌آفرین باشد. اما امیدواریم که دولت بتواند این زیان سنگین را کنترل کند در این مدت یکسری منابع ارزی کشور را آزاد کند تا دوباره شاهد تنش در بازار نباشیم و دوره نسبتا با ثباتی را در چند ماه آینده شاهد باشیم.»

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.