| کد خبر: 226663 |

طرح تست رایگان در مترو سراسری می‌شود

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به آمار مسافران دارای تست مثبت کرونا در طرح انجام تست رایگان در مترو گفت: بزودی در همه ایستگاه‌های مترو با اولویت مناطق کم برخوردار تست رایگان انجام می‌گیرد.

تین نیوز

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به آمار مسافران دارای تست مثبت کرونا در طرح انجام تست رایگان در مترو گفت: بزودی در همه ایستگاه‌های مترو با اولویت مناطق کم برخوردار تست رایگان انجام می‌گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، مترو تهران یکی از خطوط پر مسافر شبکه های ریلی در جهان است که همزمان با شیوع کرونا هر چند تعداد مسافران آن کاهش یافته ولی با این حال روزانه حدود یک میلیون مسافر با مترو در پایتخت تردد دارند. در کنار ضد عفونی واگن های مترو، شرکت مترو تهران تلاش کرده از طریق آموزش، رویکردهای پیشگیری از انتقال کرونا را هرچه بیشتر مورد توجه شهروندان قرار دهد. از طرفی نیزمدتی است که تست رایگان کرونا توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران با همکاری برخی داشنگاه های علوم پزشکی با اولویت مناطق کم برخوردار پایتخت مانند شوش و علی آباد آغاز شده و به گفته مسوولین این معاونت بزودی به تعداد پایگاه های مربوطه افزوده خواهد شد و این اقدام در همه ایستگاه ها انجام می گیرد.

رویکردی که زمینه سازی برای ارائه واکسن کرونا در مترو هم فراهم کرده و حالا مسوولان مترو معتقدند حتی آمادگی برای تزریق واکسن کرونا در ایستگاه های مترو وجود دارد و شهرداری می تواند در این زمینه با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی ورود یابد.

درباره موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی در متروی پایتخت، انجام تست رایگان در برخی از ایستگاه‌های مترو آخرین اقدامات درباره موضوع دستفروشان،‌ راه‌اندازی گالری‌های جدید در مترو، آمادگی برای تزریق واکسن کرونا در مترو و تبدیل مترو پایتخت به یک موزه عمومی و مباحث مختلف با سید مجتبی تقوی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران‌ در حاشیه بازدید از خبرگزاری فارس، به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

اخیراً انجام تست کرونا در برخی از ایستگاه‌های متروی تهران انجام گرفته، آیا این برنامه همچنان ادامه خواهد داشت و نتایج آن به چه صورت بوده است؟

روزانه تعداد زیادی از شهروندان از طریق مترو در پایتخت جابجا می‌شوند و تلاش کرده‌ایم برنامه‌هایی جهت ورود مسافر سالم به شبکه مترو داشته باشیم. موفق‌ترین کشورها در کنترل کرونا کشورهایی بودند که شناسایی سریع بیماران را انجام دادند و هر چه تشخیص به موقع باشد، خسارت‌های ناشی از این بیماری کمتر خواهد شد و افراد کمتری هم به این بیماری مبتلا می‌شوند.

تست رایگان کرونا در ۵ ایستگاه جدید

در اوایل کرونا، کمبود کیت تشخیصی وجود داشت ولی در حال حاضر با همکاری برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی البرز و بشرکت شهر سالم نسبت به انجام تست رایگان کرونا در برخی از ایستگاه‌ها مانند ایستگاه شوش و علی‌آباد اقدام کردیم.

همچنین تست رایگان کرونا در ایستگاه‌های محمدشهر، کرج و گلشهر هم صورت گرفت و ان‌شاءالله با رایزنی‌هایی که در حال انجام هستیم، ۵ ایستگاه دیگر نیز به ایستگاه‌هایی که تست رایگان کرونا انجام می‌دهند افزوده خواهد شد که اولویت در مناطق کم‌برخوردار و محروم است. در حال حاضر هزینه تست کرونا در بخش خصوصی حدود 300 تا 600 هزار تومان است، در حالی که تست کرونا در این ایستگاه‌های مترو به صورت رایگان و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌گیرد و ما فضای لازم را در این زمینه به آنها اختصاص داده‌ایم. همچنین اولویت ما این است که به مرور در همه ایستگاه‌ها تست رایگان کرونا انجام گیرد تا هر مسافری که نیاز به این تست دارد بتواند آن را انجام دهد. در حال حاضر محل انجام تست در خارج از گیت‌های مترو است، چرا که اگر مسافر حتی قصد تردد با مترو را ندارد، بتواند در صورت نیاز از تست رایگان استفاده کند.

تعداد مسافران مترو با تست مثبت کرونا

چه تعداد تاکنون در مترو تست کرونا شده‌اند و چند نفر تست کرونایشان مثبت بوده است؟

به طورکلی در هفته‌های اخیر 1400 نفر جهت انجام تست کرونا به ایستگاه‌های مربوطه در مترو مراجعه کرده که نتیجه تست آنها 20 دقیقه بعد مشخص شده و به آنها اطلاع داده شده است تا در صورت نیاز به مراکز درمانی مراجعه و نسبت به خودقرنطینگی اقدام کنند. همچنین از این تعداد 20 نفر نتیجه تست آنها مثبت بوده است که کدملی آنها ثبت و این افراد از تردد آنها در مترو جلوگیری شده و امیدواریم سلامتی‌شان را هر چه سریع‌تر به دست آورند.

آمادگی متروی تهران جهت اختصاص فضا برای تزریق واکسن در شهر زیرزمینی

آیا برنامه‌ای نیز برای اختصاص فضا جهت تزریق واکسن در صورت تولید به اندازه کافی و یا واردات آن دارید؟

بله، متروی تهران آمادگی دارد که پیشگام در تزریق واکسن به مسافران باشد و در صورتی که تولید واکسن به اندازه کافی انجام گیرد و واردات نیز به اندازه نیاز باشد، فضای لازم را در این زمینه به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص خواهیم داد.

چالش دستفروشی موضوع حاکمیتی است

موضوع دستفروشان یکی از مسائلی است که همیشه متروی تهران را با حاشیه مواجه کرده، آیا برنامه‌ای برای ممانعت فعالیت آنها و یا ساماندهی دستفروشان وجود دارد؟

مترو به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این مشکل باشد، مسأله دستفروشان یک موضوع حاکمیتی است و نهادهای مختلف از جمله وزارت کشور و کمیته امداد و بهزیستی باید ورود یابند. مأموریت اصلی ما در مترو جابجایی سالم و امن مسافران است و موضوعات دیگر در اولویت بعدی قرار دارند. مسافران از حضور دستفروشان تقریباً ناراضی‌اند ولی نمی‌توان برخورد فیزیکی یا قهری در این زمینه داشت. شرایط اقتصادی نامساعد است و برخی مشاغل خود را از دست داده‌اند و باید شرایط جامعه را هم درنظر بگیریم.

افزایش تعداد دستفروشان مترو

چه تعداد دستفروش در متروی تهران فعالیت دارند؟

اخیراً بررسی دقیقی در این زمینه نداشته‌ایم. براساس برخی از ارزیابی‌ها حدود یک‌هزار نفر و یا بیشتر ممکن است در مترو به عنوان دستفروش فعالیت داشته باشند و از آنجا که این مسئله متولی خاصی ندارد و تفکیک آنها از مسافران راحت نیست، شناسایی آنها دقیق صورت نمی‌گیرد. ولی آنچه مسلم است این بوده که بررسی‌های کلی نشان می‌دهد آمار دستفروشان طی یک سال  گذشته نیز بیشتر شده است.

تقدیر سازمان بهداشت جهانی از نحوه آموزش در مترو

وضعیت آموزش در مترو چگونه است و چقدر در این زمینه موفق عمل کرده‌اید؟

اولویت معاونت فرهنگی و اجتماعی متروی تهران در حال حاضر ارائه آموزش‌های مربوط به کرونا است و بیشترین سطح آموزش‌ها را در این زمینه داشته‌ایم و پیشگام بوده‌ایم. ارائه پوستر،‌کلیپ، عکس، کاریکاتور و طنز از جمله این برنامه‌ها بوده و رئیس سازمان بهداشت جهانی مستقر در ایران بازدیدی اخیراً از فضای مترو  داشت که به شدت از اجرای برنامه‌ها در زمینه مقاله با کرونا استقبال کرد و آن را مورد تقدیر قرار داد.

تبدیل مترو تهران به موزه عمومی

برنامه‌هایی جهت تبدیل متروی تهران به یک موزه عمومی در دستورکار قرار گرفته، جزئیات این برنامه به چه صورت است؟

در تلاشیم که متروی تهران را به موزه عظیم عمومی تبدیل کنیم و آثار هنری را در ایستگاه‌های مختلف به نمایش گذاریم و مترو را تبدیل به جذاب‌ترین نقاط عمومی شهر کنیم. بر همین اساس، از هنرمندان درخواست داشته‌ایم که آثار خود را در ایستگاه‌های مترو به نمایش گذارند و ما فضای رایگان را به آنها ارائه می‌دهیم. به طور مثال اخیرا هنرمندی تابلوی ظهر عاشورا را در ایستگاه میدان شادمان رونمایی کرد و آن را به نمایش گذاشت. یا مثلاً موزه فرش را در ایستگاه خیام خواهیم داشت که اولین ایستگاه موزه مترو خواهد بود. همچنین جشنواره مترومیشن اولین بار برگزار شد تا شهروندان انیمیشن‌های طراحی شده‌شان را در حوزه آموزش شهروندی به نمایش گذارند. همچنین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در حال حاضر در ایوان انتظار داریم و متروی تهران میزبان بخش خیابانی تئاتر فجر است.

۲۵ گالری آماده ارائه به هنرمندان

25 گالری نیز در ایستگاه‌های مترو داریم و آمادگی کامل وجود دارد تا ایستگاه‌ها را در اختیار هنرمندان مختلف از جمله عکاسان و نقاشان قرار دهیم تا آنها نیز از این فضاها استفاده کنند. همچنین مشارکت‌هایی با سازمان‌اهی مختلف مانند سازمان فرهنگی هنری شهرداری و نهادهای اجتماعی داریم.

بهره‌مندی از سازمان‌های تخصصی مرتبط با موسیقی

آیا برنامه‌هایی برای حوزه موسیقی در متروی تهران دارید؟

برنامه ما این است که از سازمان‌های تخصصی در این زمینه به ویژه در نوروز استفاده کنیم تا حواشی را شاهد نباشیم و از ظرفیت ایستگاه‌های مختلف برای این فضاسازی بهره‌مند خواهیم شد.

برپایی میز مشاوره حقوقی، پزشکی و خدمت در ایستگاه‌های مترو

جزئیات برنامه‌ها در ایام دهه فجر چگونه بوده است؟

فضاسازی‌های خوبی در این راستا انجام گرفته و از آنجایی که این موضوع با ولادت حضرت فاطمه(س) همراه شده، تعداد زیادی گالری در این زمینه درنظر گرفته‌ایم، همچنین به همین مناسبت میز مشاوره حقوقی، میز مشاوره پزشکی، میز مشاوره خانواده و مذهبی و میز خدمت با حضور کارشناسان دستگاه‌های مختلف برپا کرده‌ایم و نورافشانی در میدان ولی‌عصر(عج) به مناسبت این ایام داشته‌ایم.

میزان رضایت مسافران از متروی تهران براساس نظرسنجی‌ها چگونه بوده است؟

کرونا استاندارد جابجایی مسافر را عوض کرد و به طور مثال در حال حاضر در تاکسی‌ها سه نفر بیشتر نمی‌توانند سوار شوند، در مترو تعداد واگن با حجم مسافر مناسب نیست ولی مشکل متوجه شهرداری نبوده، چرا که دولت هیچ کمکی برای تأمین حتی یک  واگن هم نکرده است.

ارزانترین سفر با مترو تهران

شهرداری مدتهاست پیگیر این قضیه بوده و هر سفر مترو 15 هزار تومان هزینه دارد که یک‌سوم آن را باید شهرداری، یک‌سوم را دولت و یک‌سوم را مسافر بپردازد که البته شهرداری تاکنون سهم مسافر را براساس یک‌سوم قانونی دریافت نکرده و در متروی تهران مسافران کمترین هزینه ممکن را برای سفر می‌پردازند و در واقع ارزانترین مترو برای سفر، متروی تهران است.

خبر خوش برای مسافران مترو دارید؟

دو مناسبت جدی تا پایان سال پیش رو است که یکی سالروز افتتاح اولین قطار شهری و دیگری آماده شدن مترو برای نوروز است که برنامه‌های شاد و نشاط از طریق این دو موضوع در مترو اجرا خواهد شد.

هویت بخشی به ایستگاه‌های مترو تهران

سرانجام موضوع هویت‌بخشی ایستگاهی به کجا رسید؟

در متروی تهران در تلاشیم که ایستگاه‌ها را تخصصی کنیم. در این زمینه با اداره کل محیط زیست شهرداری برنامه‌ای داریم که یک ایستگاه را تبدیل به ایستگاه محیط زیست کنیم، به طوری که این ایستگاه، ایستگاه نمونه محیط زیستی باشد و البته اگر سازمان محیط زیست کشور کمک کند، تأمین انرژی این ایستگاه نیز با پنل خورشیدی صورت می‌گیرد. ایستگاه تربیت مدرس را برای این موضوع انتخاب کرده‌ایم و دومین ایستگاه تخصصی، ایستگاه ورزشگاه آزادی است تا آن را به ایستگاه ورزشی تبدیل کنیم و سردیس و تندیس ورزشکاران را در آن قرار دهیم و برنامه‌ای برای تخصصی شدن این دو ایستگاه قطعی شده و برای ایستگاه‌های دیگر نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی خواهد شد.

نامگذاری معابر و ایستگاه‌های مترو بر چه اساس انجام می‌گیرد و آیا مترو پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه می‌دهد؟

نامگذاری همه معابر و ایستگاه‌ها در پایتخت به عهده کمیسیون نامگذاری شورای شهر است و ما مداخله‌ای در این زمینه نداریم و همه تصمیم‌گیری‌ها با آنهاست.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به آمار مسافران دارای تست مثبت کرونا در طرح انجام تست رایگان در مترو گفت: بزودی در همه ایستگاه‌های مترو با اولویت مناطق کم برخوردار تست رایگان انجام می‌گیرد.

تعداد مسافران مترو تهران با تست مثبت کرونا/ طرح تست رایگان در مترو سراسری می‌شود

خبرگزاری فارس، گروه شهری: مترو تهران یکی از خطوط پر مسافر شبکه های ریلی در جهان است که همزمان با شیوع کرونا هر چند تعداد مسافران آن کاهش یافته ولی با این حال روزانه حدود یک میلیون مسافر با مترو در پایتخت تردد دارند. در کنار ضد عفونی واگن های مترو، شرکت مترو تهران تلاش کرده از طریق آموزش، رویکردهای پیشگیری از انتقال کرونا را هرچه بیشتر مورد توجه شهروندان قرار دهد. از طرفی نیزمدتی است که تست رایگان کرونا توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران با همکاری برخی داشنگاه های علوم پزشکی با اولویت مناطق کم برخوردار پایتخت مانند شوش و علی آباد آغاز شده و به گفته مسوولین این معاونت بزودی به تعداد پایگاه های مربوطه افزوده خواهد شد و این اقدام در همه ایستگاه ها انجام می گیرد.

رویکردی که زمینه سازی برای ارائه واکسن کرونا در مترو هم فراهم کرده و حالا مسوولان مترو معتقدند حتی آمادگی برای تزریق واکسن کرونا در ایستگاه های مترو وجود دارد و شهرداری می تواند در این زمینه با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی ورود یابد.

درباره موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی در متروی پایتخت، انجام تست رایگان در برخی از ایستگاه‌های مترو آخرین اقدامات درباره موضوع دستفروشان،‌ راه‌اندازی گالری‌های جدید در مترو، آمادگی برای تزریق واکسن کرونا در مترو و تبدیل مترو پایتخت به یک موزه عمومی و مباحث مختلف با سید مجتبی تقوی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران‌ در حاشیه بازدید از خبرگزاری فارس، به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

اخیراً انجام تست کرونا در برخی از ایستگاه‌های متروی تهران انجام گرفته، آیا این برنامه همچنان ادامه خواهد داشت و نتایج آن به چه صورت بوده است؟

روزانه تعداد زیادی از شهروندان از طریق مترو در پایتخت جابجا می‌شوند و تلاش کرده‌ایم برنامه‌هایی جهت ورود مسافر سالم به شبکه مترو داشته باشیم. موفق‌ترین کشورها در کنترل کرونا کشورهایی بودند که شناسایی سریع بیماران را انجام دادند و هر چه تشخیص به موقع باشد، خسارت‌های ناشی از این بیماری کمتر خواهد شد و افراد کمتری هم به این بیماری مبتلا می‌شوند.

تست رایگان کرونا در ۵ ایستگاه جدید

در اوایل کرونا، کمبود کیت تشخیصی وجود داشت ولی در حال حاضر با همکاری برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی البرز و بشرکت شهر سالم نسبت به انجام تست رایگان کرونا در برخی از ایستگاه‌ها مانند ایستگاه شوش و علی‌آباد اقدام کردیم.

همچنین تست رایگان کرونا در ایستگاه‌های محمدشهر، کرج و گلشهر هم صورت گرفت و ان‌شاءالله با رایزنی‌هایی که در حال انجام هستیم، ۵ ایستگاه دیگر نیز به ایستگاه‌هایی که تست رایگان کرونا انجام می‌دهند افزوده خواهد شد که اولویت در مناطق کم‌برخوردار و محروم است. در حال حاضر هزینه تست کرونا در بخش خصوصی حدود 300 تا 600 هزار تومان است، در حالی که تست کرونا در این ایستگاه‌های مترو به صورت رایگان و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌گیرد و ما فضای لازم را در این زمینه به آنها اختصاص داده‌ایم. همچنین اولویت ما این است که به مرور در همه ایستگاه‌ها تست رایگان کرونا انجام گیرد تا هر مسافری که نیاز به این تست دارد بتواند آن را انجام دهد. در حال حاضر محل انجام تست در خارج از گیت‌های مترو است، چرا که اگر مسافر حتی قصد تردد با مترو را ندارد، بتواند در صورت نیاز از تست رایگان استفاده کند.

تعداد مسافران مترو با تست مثبت کرونا

چه تعداد تاکنون در مترو تست کرونا شده‌اند و چند نفر تست کرونایشان مثبت بوده است؟

به طورکلی در هفته‌های اخیر 1400 نفر جهت انجام تست کرونا به ایستگاه‌های مربوطه در مترو مراجعه کرده که نتیجه تست آنها 20 دقیقه بعد مشخص شده و به آنها اطلاع داده شده است تا در صورت نیاز به مراکز درمانی مراجعه و نسبت به خودقرنطینگی اقدام کنند. همچنین از این تعداد 20 نفر نتیجه تست آنها مثبت بوده است که کدملی آنها ثبت و این افراد از تردد آنها در مترو جلوگیری شده و امیدواریم سلامتی‌شان را هر چه سریع‌تر به دست آورند.

آمادگی متروی تهران جهت اختصاص فضا برای تزریق واکسن در شهر زیرزمینی

آیا برنامه‌ای نیز برای اختصاص فضا جهت تزریق واکسن در صورت تولید به اندازه کافی و یا واردات آن دارید؟

بله، متروی تهران آمادگی دارد که پیشگام در تزریق واکسن به مسافران باشد و در صورتی که تولید واکسن به اندازه کافی انجام گیرد و واردات نیز به اندازه نیاز باشد، فضای لازم را در این زمینه به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص خواهیم داد.

چالش دستفروشی موضوع حاکمیتی است

موضوع دستفروشان یکی از مسائلی است که همیشه متروی تهران را با حاشیه مواجه کرده، آیا برنامه‌ای برای ممانعت فعالیت آنها و یا ساماندهی دستفروشان وجود دارد؟

مترو به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این مشکل باشد، مسأله دستفروشان یک موضوع حاکمیتی است و نهادهای مختلف از جمله وزارت کشور و کمیته امداد و بهزیستی باید ورود یابند. مأموریت اصلی ما در مترو جابجایی سالم و امن مسافران است و موضوعات دیگر در اولویت بعدی قرار دارند. مسافران از حضور دستفروشان تقریباً ناراضی‌اند ولی نمی‌توان برخورد فیزیکی یا قهری در این زمینه داشت. شرایط اقتصادی نامساعد است و برخی مشاغل خود را از دست داده‌اند و باید شرایط جامعه را هم درنظر بگیریم.

افزایش تعداد دستفروشان مترو

چه تعداد دستفروش در متروی تهران فعالیت دارند؟

اخیراً بررسی دقیقی در این زمینه نداشته‌ایم. براساس برخی از ارزیابی‌ها حدود یک‌هزار نفر و یا بیشتر ممکن است در مترو به عنوان دستفروش فعالیت داشته باشند و از آنجا که این مسئله متولی خاصی ندارد و تفکیک آنها از مسافران راحت نیست، شناسایی آنها دقیق صورت نمی‌گیرد. ولی آنچه مسلم است این بوده که بررسی‌های کلی نشان می‌دهد آمار دستفروشان طی یک سال  گذشته نیز بیشتر شده است.

تقدیر سازمان بهداشت جهانی از نحوه آموزش در مترو

وضعیت آموزش در مترو چگونه است و چقدر در این زمینه موفق عمل کرده‌اید؟

اولویت معاونت فرهنگی و اجتماعی متروی تهران در حال حاضر ارائه آموزش‌های مربوط به کرونا است و بیشترین سطح آموزش‌ها را در این زمینه داشته‌ایم و پیشگام بوده‌ایم. ارائه پوستر،‌کلیپ، عکس، کاریکاتور و طنز از جمله این برنامه‌ها بوده و رئیس سازمان بهداشت جهانی مستقر در ایران بازدیدی اخیراً از فضای مترو  داشت که به شدت از اجرای برنامه‌ها در زمینه مقاله با کرونا استقبال کرد و آن را مورد تقدیر قرار داد.

تبدیل مترو تهران به موزه عمومی

برنامه‌هایی جهت تبدیل متروی تهران به یک موزه عمومی در دستورکار قرار گرفته، جزئیات این برنامه به چه صورت است؟

در تلاشیم که متروی تهران را به موزه عظیم عمومی تبدیل کنیم و آثار هنری را در ایستگاه‌های مختلف به نمایش گذاریم و مترو را تبدیل به جذاب‌ترین نقاط عمومی شهر کنیم. بر همین اساس، از هنرمندان درخواست داشته‌ایم که آثار خود را در ایستگاه‌های مترو به نمایش گذارند و ما فضای رایگان را به آنها ارائه می‌دهیم. به طور مثال اخیرا هنرمندی تابلوی ظهر عاشورا را در ایستگاه میدان شادمان رونمایی کرد و آن را به نمایش گذاشت. یا مثلاً موزه فرش را در ایستگاه خیام خواهیم داشت که اولین ایستگاه موزه مترو خواهد بود. همچنین جشنواره مترومیشن اولین بار برگزار شد تا شهروندان انیمیشن‌های طراحی شده‌شان را در حوزه آموزش شهروندی به نمایش گذارند. همچنین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در حال حاضر در ایوان انتظار داریم و متروی تهران میزبان بخش خیابانی تئاتر فجر است.

۲۵ گالری آماده ارائه به هنرمندان

25 گالری نیز در ایستگاه‌های مترو داریم و آمادگی کامل وجود دارد تا ایستگاه‌ها را در اختیار هنرمندان مختلف از جمله عکاسان و نقاشان قرار دهیم تا آنها نیز از این فضاها استفاده کنند. همچنین مشارکت‌هایی با سازمان‌اهی مختلف مانند سازمان فرهنگی هنری شهرداری و نهادهای اجتماعی داریم.

بهره‌مندی از سازمان‌های تخصصی مرتبط با موسیقی

آیا برنامه‌هایی برای حوزه موسیقی در متروی تهران دارید؟

برنامه ما این است که از سازمان‌های تخصصی در این زمینه به ویژه در نوروز استفاده کنیم تا حواشی را شاهد نباشیم و از ظرفیت ایستگاه‌های مختلف برای این فضاسازی بهره‌مند خواهیم شد.

برپایی میز مشاوره حقوقی، پزشکی و خدمت در ایستگاه‌های مترو

جزئیات برنامه‌ها در ایام دهه فجر چگونه بوده است؟

فضاسازی‌های خوبی در این راستا انجام گرفته و از آنجایی که این موضوع با ولادت حضرت فاطمه(س) همراه شده، تعداد زیادی گالری در این زمینه درنظر گرفته‌ایم، همچنین به همین مناسبت میز مشاوره حقوقی، میز مشاوره پزشکی، میز مشاوره خانواده و مذهبی و میز خدمت با حضور کارشناسان دستگاه‌های مختلف برپا کرده‌ایم و نورافشانی در میدان ولی‌عصر(عج) به مناسبت این ایام داشته‌ایم.

میزان رضایت مسافران از متروی تهران براساس نظرسنجی‌ها چگونه بوده است؟

کرونا استاندارد جابجایی مسافر را عوض کرد و به طور مثال در حال حاضر در تاکسی‌ها سه نفر بیشتر نمی‌توانند سوار شوند، در مترو تعداد واگن با حجم مسافر مناسب نیست ولی مشکل متوجه شهرداری نبوده، چرا که دولت هیچ کمکی برای تأمین حتی یک  واگن هم نکرده است.

ارزانترین سفر با مترو تهران

شهرداری مدتهاست پیگیر این قضیه بوده و هر سفر مترو 15 هزار تومان هزینه دارد که یک‌سوم آن را باید شهرداری، یک‌سوم را دولت و یک‌سوم را مسافر بپردازد که البته شهرداری تاکنون سهم مسافر را براساس یک‌سوم قانونی دریافت نکرده و در متروی تهران مسافران کمترین هزینه ممکن را برای سفر می‌پردازند و در واقع ارزانترین مترو برای سفر، متروی تهران است.

خبر خوش برای مسافران مترو دارید؟

دو مناسبت جدی تا پایان سال پیش رو است که یکی سالروز افتتاح اولین قطار شهری و دیگری آماده شدن مترو برای نوروز است که برنامه‌های شاد و نشاط از طریق این دو موضوع در مترو اجرا خواهد شد.

هویت بخشی به ایستگاه‌های مترو تهران

سرانجام موضوع هویت‌بخشی ایستگاهی به کجا رسید؟

در متروی تهران در تلاشیم که ایستگاه‌ها را تخصصی کنیم. در این زمینه با اداره کل محیط زیست شهرداری برنامه‌ای داریم که یک ایستگاه را تبدیل به ایستگاه محیط زیست کنیم، به طوری که این ایستگاه، ایستگاه نمونه محیط زیستی باشد و البته اگر سازمان محیط زیست کشور کمک کند، تأمین انرژی این ایستگاه نیز با پنل خورشیدی صورت می‌گیرد. ایستگاه تربیت مدرس را برای این موضوع انتخاب کرده‌ایم و دومین ایستگاه تخصصی، ایستگاه ورزشگاه آزادی است تا آن را به ایستگاه ورزشی تبدیل کنیم و سردیس و تندیس ورزشکاران را در آن قرار دهیم و برنامه‌ای برای تخصصی شدن این دو ایستگاه قطعی شده و برای ایستگاه‌های دیگر نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی خواهد شد.

نامگذاری معابر و ایستگاه‌های مترو بر چه اساس انجام می‌گیرد و آیا مترو پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه می‌دهد؟

نامگذاری همه معابر و ایستگاه‌ها در پایتخت به عهده کمیسیون نامگذاری شورای شهر است و ما مداخله‌ای در این زمینه نداریم و همه تصمیم‌گیری‌ها با آنهاست.

۱۳۰ ایستگاه مترو دستاورد نظام جمهوری اسلامی

متروی پایتخت ظرفیت جابجایی چقدر مسافر را دارد؟

متروی تهران یکی از بزرگترین سامانه‌های حمل و نقل عمومی ریلی کشور است و حجم زیادی مسافر از طریق آن جابجا می‌شود. سال گذشته 500 میلیون مسافر را جابجا کردیم که البته امسال این آمار به دلیل کرونا کمتر بود، مترو دستاورد نظام جمهوری اسلامی است و غیر از یک تونل 200 متری که قبل از انقلاب ساخته شده، 130 ایستگاه و همه خطوط پس از انقلاب اسلامی احداث شده است و اکنون ارزانترین و گسترده‌ترین شبکه ریلی شهری خاورمیانه را در تهران داریم و توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در متروی تهران مدنظر قرار داده‌ایم و این در حالی بوده که اکثر متروهای جهان نگاه تجاری و اقتصادی به این موضوع دارند.

متروی پایتخت ظرفیت جابجایی چقدر مسافر را دارد؟

متروی تهران یکی از بزرگترین سامانه‌های حمل و نقل عمومی ریلی کشور است و حجم زیادی مسافر از طریق آن جابجا می‌شود. سال گذشته 500 میلیون مسافر را جابجا کردیم که البته امسال این آمار به دلیل کرونا کمتر بود، مترو دستاورد نظام جمهوری اسلامی است و غیر از یک تونل 200 متری که قبل از انقلاب ساخته شده، 130 ایستگاه و همه خطوط پس از انقلاب اسلامی احداث شده است و اکنون ارزانترین و گسترده‌ترین شبکه ریلی شهری خاورمیانه را در تهران داریم و توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در متروی تهران مدنظر قرار داده‌ایم و این در حالی بوده که اکثر متروهای جهان نگاه تجاری و اقتصادی به این موضوع دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.