| کد خبر: 226525 |

تامین 60 واگن خط یک قطار شهری مشهد با طراحی و تولید داخلی

شهردار مشهد با اشاره به اینکه تولید و تامین قطعات مورد نیاز به صورت بومی تاکنون حدود 400 میلیارد تومان برای ما صرفه جویی به دنبال داشته است، گفت: مهم تر از این صرفه جویی، تجاری شدن قطعات و استفاده از این قطعات در تولید واگن ملی است.

تین نیوز

 شهردار مشهد با اشاره به اینکه تولید و تامین قطعات مورد نیاز به صورت بومی تاکنون حدود 400 میلیارد تومان برای ما صرفه جویی به دنبال داشته است، گفت: مهم تر از این صرفه جویی، تجاری شدن قطعات و استفاده از این قطعات در تولید واگن ملی است.

 به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمد رضا کلائی صبح امروز، در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای ساخت داخل سیستم های ریلی درون شهری کشور که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد، افزود: موضوع خطوط ریلی درون شهری به دو بخش تقسیم می شود، بخش اول ساخت و توسعه خطوط است که در این حوزه خط دو مراحل تکمیلی را با ایجاد دسترسی های دوم تعدادی از ایستگاه ها طی می کند و درکنار آن نیز عملیات اجرایی خط سه و چهار در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: اما بخش دوم در این حوزه مربوط به بهره برداری از خطوط است که در این بخش حمل ونقل ریلی به شدت نیازمند تعمیر و نگهداری و همچنین تامین قطعات است .

کلائی با بیان اینکه در این بخش خریدها عمدتا خارجی بوده و به عنوان ضمانت نامه روی قرارداد اصلی وجود داشته است، اظهار کرد: به دلیل تحریم ها و یا مشکلات نقل و انتقال ارز تامین قطعات دچار مشکل شده است و اگر فکری اساسی برای آن نشود عملا در خدمات رسانی با وقفه روبرو خواهیم شد.

کلائی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع طی دو سال گذشته، بومی سازی و تولید قطعات مورد نیاز که بسیار متنوع و بالغ بر 10 هزار قطعه است از سوی شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد شتاب بیشتری گرفته و به صورت جدی دنبال شده است.

شهردار مشهد ادامه داد: خوشبختانه در این راه شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد موفق شده است بخش زیادی از این قطعات را با سفارش دهی و استفاده از دانش دانشگاه هایی از جمله صنعتی شریف، فردوسی مشهد و شرکت های دانش بنیان در داخل تولید کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد با قدرت این راه را ادامه خواهد داد، تاکید کرد: امروز با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفتگوهای خوبی در این زمینه انجام شد که امیدواریم به چند تصمیم مهم در این حوزه ختم شود.

وی در ادامه گفت: معتقدیم توسعه تولید قطعات مورد نیاز مترو در داخل هم حمایت از دانشمندان جوان است و هم عملا تولید اشتغال خواهد کرد.

کلائی افزود: تولید و تامین قطعات مورد نیاز به صورت بومی تا کنون حدود 400 میلیارد تومان برای ما صرفه جویی به دنبال داشته است، اما تجاری شدن و استفاده بسیاری از بهره برداران در کشور از این تولیدات به ویژه استفاده از این قطعات در تولید واگن ملی نیز برای شهرداری مشهد قابل توجه است.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه تاکنون در مجموع 800 قطعه مورد نیاز در حمل ونقل ریلی شهری توسط شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد بومی سازی و تولید شده است، خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از این 800 قطعه مصرف بسیار بالایی دارد و بخشی نیز مانند دستگاه شستشوی واگن ها و تونل ها یونیک است که تولید آنها حجم زیادی از وابستگی ارزی را رفع می کند.

وی با بیان اینکه در ناوگان بهره برداری قطار شهری تنوع وجود دارد، اظهارکرد: شهر مشهد تنها شهری است که در کنار کرمانشاه هم از سیستم مترویی در خط 2 و هم از سیستم سبک قطار شهری ال آر تی در خط یک استفاده می کند .

شهردار مشهد ادامه داد: در بحث خط یک، عملا شاید ورود به موضوع تولید قطعات صرفه ناشی از مقیاس زیادی نداشته باشد، لذا با توجه به این موضوع ما در خط یک قرارداد ال آرتی را جدا کرده و برای تولید 60 واگن خط یک قرادادی را با شرکت مپنا منعقد کرده ایم تا این واگن ها را به صورت کلی طراحی داخلی کند و معتقدیم اگر این اتفاق بیفتد 100 درصد در طراحی خط یک بی نیاز خواهیم شد و این خط به نوعی ملی خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.