| کد خبر: 226492 |

پروژه انتقال بزرگراه های تهران به زیر زمین

عضو شورای شهر تهران توضیحاتی درباره آمادگی مدیریت شهری برای واردات واکسن کرونا، برنامه ریزی جهت انتقال بزرگراه ها و خیابان های تهران به زیر زمین و سرانجام دستگیری دو شهردار منطقه پایتخت ارائه داد.

تین نیوز

عضو شورای شهر تهران توضیحاتی درباره آمادگی مدیریت شهری برای واردات واکسن کرونا، برنامه ریزی جهت انتقال بزرگراه ها و خیابان های تهران به زیر زمین و سرانجام دستگیری دو شهردار منطقه پایتخت ارائه داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس،  تهران با جمعیتی حدود 10 میلیون نفر حدود یک سال است که مانند بسیاری از شهرهای جهان درگیر پاندمی کرونا شده و تعداد زیادی از شهرندان آن گرفتار ویروس منحوس کووید ـ 19 شده اند، مدیریت شهری پایتخت از جمله دستگاه هایی است که در کنار بسیاری از نهادها در جهت مقابله با این ویروس اقدام کرده است و حالا به گفته بسیاری از مسوولان وزارت بهداشت و کارشناسان و شورای شهری ها آمار فوتی های کرونا به حدود 20 نفر در هر شبانه روز رسیده است. آمار اعلام شده هرچند خبر خوبی است ولی هنوز این بیماری مهار نشده و مقابله با این ویروس باید همچنان با قوت ادامه یابد. از طرفی همزمان با شیوع کرونا بسیاری از برنامه ها در حوزه های مختلف شهری با کندی همراه و یا متوقف شد و اکنون اعضای شورای شهر خبر از تغییرات جدید در شهر در قالب اجرای طرح تهران رویداد 1400 داده اند.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله مبحث کرونا، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر شهرداری، دستگیری دو شهردار پایتخت،لایحه تهران بیدار، ایجاد بزرگراه و معابر در زیرزمین در پایتخت و موضوع تهران رویداد 1400 با ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

همه مبتلایان به کرونای انگلیسی تهرانی نبوده اند

* آخرین وضعیت کرونا در پایتخت چگونه است و آیا افرادی که مبتلا به کرونای جهش یافته انگیسی شده‌اند تهرانی بوده‌اند؟

تا جایی که اطلاع دارم، همه افراد مبتلا شده به کرونای انگلیسی و جهش‌یافته ساکن تهران نبوده و مواردی هم مربوط به جنوب کشور بودند. البته اطلاع دقیق در این زمینه به دست شورای شهر نرسیده است. ولی نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این بوده تا زمانی که حتی یک مورد مثبت مبتلا به کرونا و یا مرگ ناشی از آن وجود داشته باشد، شرایط پایتخت ویژه است و همه باید آماده‌باش باشیم.

شیب ملایم افزایش مبتلایان به کرونا در تهران

این روزها روند ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن به صورت شیب ملایمی افزایش یافته که این موضوع مربوط به فقط تهران نیست و سراسر کشور با همین شرایط مواجه شده است که البته انجام تست‌های بیشتر و تشخیص‌های بهتر می‌تواند دلیل این مسئله باشد، ولی به هر حال این نکته نشان می‌دهد که کرونا در تهران فعال است.

آمار مرگ و میر کرونا هنوز دو رقمی است

* مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران به چه صورت است؟

هنوز آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کووید19 دو رقمی است و برخی از افرادبا حال عمومی خیلی بد به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. این آمار تقریباً بر روی عدد 20 قرار گرفته و همه شهروندان باید بدانند که در شرایط پاندمی کرونا به سر می‌بریم و یک فراگیری جهانی در این زمینه وجود دارد. افراد باید سفرهای بین‌شهری را محدود و یا آن را حذف و به موارد اورژانسی موکول کنند. مسافران نیز پس از بازگشت از سفر به موضوع خودقرنطینگی توجه داشته باشند.

سفرهای درون‌شهری بایدکمتر شود/ نگران بروز کرونای جهش یافته ایم

سفرهای درون‌شهری هم باید کمتر شود زیرا بیماری همه جا هست و این نگرانی وجود دارد که شاهد بروز کرونای جهش‌یافته باشیم. مسئولان بهداشتی هم در حال حاضر در کشور این دغدغه را دارند که ویروس کرونا در دنیا جهش یافته باشد که با این مسئله سرعت بیماری و آمار مبتلایان به شدت افزایش می‌یابد.

از خاصیت ویروس‌ها این است که پس از مدتی که در منطقه‌ای وجود دارند و فعال هستند  جهش می‌کنند، بنابراین همه باید نسبت به مقابله به این ویروس هوشیار باشیم و اهتمام نسبت به شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در همه مکان‌ها مدنظر قرار گیرد. همچنین افراد از دست زدن به ماسک خود بپرهیزند چرا که این مسئله سبب ابتلای آنها به کرونا می‌تواند باشد.

آمادگی مدیریت شهری برای واردات واکسن

* آیا مدیریت شهری تهران برنامه‌ای برای واکسیانسیون گروه‌های پرخطر شهری به لحاظ ویروس کرونا دارد و رایزنی‌هایی با وزارت بهداشت جهت اولویت دادن به این مسأه درنظر گرفته شده است؟

شرکت شهر سالم از جمله مواردی است که کادر درمان و پزشکان در آن مشغول فعالیت هستند و کارکنان آن جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند. همچنین کارکنان بهشت‌زهرا و آتش‌نشانی و کارکنان سازمان پسماند هم از جمله گروه‌های پرخطرند. البته برای موضوع واکسیناسیون افراد به لحاظ کرونا، باید مطابق با اولویت‌های وزارت بهداشت پیش رویم و نکته‌ای که حائز اهمیت است این بوده که اگر وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا مجوز و تسهیلاتی که ستادهای صنفی و نهادهای عمومی و بخش خصوصی برای واردات واکسن‌های مورد تأیید کشور دهند، باری از دوش وزارت بهداشت برداشته خواهد شد و شهرداری از طریق شرکت شهر سالم آمادگی دارد برای پرسنل پرخطر واکسن را تهیه کند.

نهادهای مربوطه اگر این مجوز را بدهند، از طریق کمپانی‌های دارو و شرکت‌های دارویی معتبر می‌توان واکسن‌های مورد تایید را خریداری کرده و این مسئله به نفع نظام سلامت کشور هم خواهد بود، بنابراین اگر وزارت بهداشت چند واکسن مورد تأیید را  اعلام کند، شهرداری هم می‌تواند به مبحث واردات واکسن ورود یافته و این قضیه سبب می‌شود که در مدت زمان کوتاه‌تری واکسیانسیون کرونا برای گروه‌های پرخطر انجام شود.

لزوم اختصاص بودجه برای دوران پساکرونا

شهرداری تهران چقدر در مقابله با کرونا موفق عمل کرده است؟

شهرداری یکی از نهادهای موفق در مدیریت در شرایط اپیدمی بوده است که در حوزه خدمات مورد نیاز سلامت که در دوران اپیدمی بسیار حائز اهمیت است به بهترین نحو عمل کرده است. البته  باید فردای پسا کرونا را دریابیم، از اسفند ۹۸ تاکنون و در پی شیوع کرونا شاهد تعطیلی‌ها و اجرای محدودیت‌های اجتناب ناپذیر بوده ایم و شرکت‌های خصوصی و کسب و کارهای کوچک زیان‌های بسیاری دیدند و بسیاری از کارگران فصلی شغل خود را از دست داده‌اند.

فقط در تهران بیش از ۲۲ هزار نفرجان خود را از دست دادند و اغلب خانواده‌های تهرانی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، تحت تاثیر این همه‌گیری قرار دارند.لذا  توجه به شرایط خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و برخی با مشکلات روحی و روانی و برخی از نظر اقتصادی در معرض فقر و انواع آسیب‌های روانی قرار دارند باید در دستور کار قرار گیرد تا اگر سال ۱۴۰۰ پاندمی پایان یابد، به سالی مصیبت‌بار و با از هم گسیختگی خانواده‌ها تبدیل نشود. بنابراین شهرداری می‌تواند تلاش کند تا دولت و مجلس بودجه کافی برای بهبود شرایط پساکرونا به شهرداری‌ها اختصاص دهند.

سرانجام دستگیری دو شهردار منطقه 2 و 8

سرانجام دستگیری دو شهردار منطقه 2 و 8 در تهران به کجا رسید و آیا شورای شهر اطلاع جدیدی از این دستگیری‌ها دارند؟

شورای شهر تهران همچنان در جریان جزئیات دستگیری دو شهردار منطقه 2 و 8 نیست. گفته می‌شود که تحقیق و بررسی‌ها در این زمینه در حال انجام است، ولی نکته حائز اهمیت این بوده که نحوه رسیدگی به تخلفات مالی باید برای پرونده‌های گذشته و امروز شهرداری باشد و تفاوتی میان این دو مسأله نباشد. مدیریت شهری نسبت به موضوع فساد حساس است و هرچند که تا حدود زیادی این مسئله مهار شده، ولی باید نهادهای قضایی و دادستان تهران با جدیت پرونده‌های گذشته و الان را با یک روند عادلانه و بدون تبعیض رسیدگی کند.

در کمپین آرزوها شرکت نکرده ام/جلوگیری از فساد از  جمله آرزوها برای پایتخت

* موضوع راه‌اندازی کمپین آرزوها طی روزهای اخیر با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده، آیا شما هم در این کمپین عضو هستید و آرزویی داشته‌اید؟

من در این کمپین شرکت نداشته‌ام، ولی شفاف‌سازی، جلوگیری از فساد و تبدیل تهران به شهری دوست‌داشتنی از  جمله آرزوها برای پایتخت است.

طرح تهران رویداد 1400 به کجا رسید؟

طرح تهران 1400  یک رویداد همه جانبه است و به علت اپیدمى کرونا با اندکی تأخیر انجام شد، ولی از اسفند و چهارشنبه آخر سال این رویداد با جدیت آغاز خواهد شد و پایتخت رنگ و بوی جدیدی برای گام نهادن  به قرن جدید بخود می‌ گیرد.

برگزاری نوروزی متفاوت در پایتخت

نوروز، میلاد حضرت مهدی، روز جمهوری اسلامی و مراسم‌های فرهنگی از جمله مواردى  است که در مورد رویداد 1400 درنظر گرفته و این رویداد با مشارکت اصناف و بازاریان اجرا می‌شود و شادی و خلاقیت را در پایتخت به همراه خواهد داشت. همچنین امیدواریم که پروژه‌های مختلف با آغاز قرن جدید کم‌کم توسعه یابد و به بهره‌برداری برسد که انجام پروژه‌های محلی و راه‌اندازی موزه کودکان از جمله این پروژه‌ها است.

احداث موزه کودکان همزمان با آغاز قرن

* ماجرای راه اندازی موزه کودکان چگونه است و قرار است راه‌اندازی آن چه نویدی برای کودکان و نوجوانان تهران داشته باشد؟

ایجاد این موزه در حال مکان‌یابی است و شروع به احداث  آن با آغاز قرن، اقدامی ماندگار در عرصه شهری خواهد بود. به نظر ما تهران باید به عنوان مدرسه‌ای برای کودکان باشد و کودکان بتوانند خلاقیت‌هایشان را در شهر از طریق سرگرمی‌ها بروز دهند تا علاوه بر اینکه پایتخت برای شهروندان هوشمند و خلاق می‌شود، شهری برای آیندگان هم باشد.

اجرای لایحه شهر بیدار از ازدحام روزانه جمعیت جلوگیری می‌کند

از مصوبه تهران بیدار چه خبر و این مصوبه از چه زمانی اجرایی می شود؟

این مصوبه دائمی است و قرار نیست که همین فردا آن را اجرایی کنیم چرا که بر اساس شرایط مختلف و پروتکل‌های جدید اجرای آن مدنظر قرار دارد. اجرای لایحه شهر بیدار از ازدحام روزانه جمعیت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که آخر هفته‌های خلوت‌تری را در روز شاهد باشیم.نباید جای نگرانی برای اجرای لایحه شهر بیدار باشد،  قطعا در شرایط بحران کرونا دستورالعمل‌های خاصی در این راستا پیش‌بینی خواهد شد.

بزرگراه ها و خیابان های تهران زیر زمین می رود

* مدتی پیش ایده تغییر خیابان‌های تهران و انتقال آن به زیر زمین مطرح بود، سرانجام این ایده به کجا رسید؟

ایده انتقال خیابان‌های تهران به زیرزمین جزو پروژه‌هاى بلندمدتی است که مقدمه‌های آن انجام شده و در حال پردازش این ایده‌ها در این راستاها هستیم. انتقال خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به زیرزمین سبب می‌شود که آلودگی هوا کاهش یابد و ترافیک در تهران مدیریت شود. از طرفى آزاد شدن فضاهای شهری را برای مردم تهران شاهد خواهیم بود.

 باید از تجربه بارسلونا و پاریس استفاده کنیم

در صورتی که بخشی از بلوار کشاورز و خیابان ولی‌عصر به طور مثال به زیر زمین انتقال یابد، فضاهای آزاد زیادی برای انجام پروژه‌های فرهنگی خواهیم داشت که ان‌شاءالله مقدمات این ایده در سال 1400 و آغاز قرن جدید خواهد شد. ما باید از تجربه بارسلونا، پاریس و سایر شهرهای که مرکز آن تبدیل به پیاده راه شده است درس بگیریم ، برنامه‌های شورای پنجم بلندمدت است و امیدواریم بتوان برای آیندگان شرایط مناسبی ایجاد شود.

تهران لیاقت پایتخت بودن را دارد/خریداری باغ‌های جدید برای تهران

سرانجام خرید باغ‌های جدید برای پایتخت به کجا خواهد رسید؟

9 باغ جدید برای پایتخت خریداری کرده‌ایم و در سال 1400 نیز چندین پروژه بزرگ زیست‌محیطی و خریداری باغ در دست اقدام است. باید خطوط دوچرخه و پیاده‌راه‌های تهران را افزایش داد و عرصه شهر به شهروندان اختصاص داده شود نه به خودروها و برج ها؛ این نگاه مقطعی نیست و بلندمدت است و نشان می‌دهد که تهران لیاقت پایتخت بودن را همچنان دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.