| کد خبر: 226402 |

۹ استان درگیر آنفلوآنزای پرندگان/ پاسخ به گلایه کمبود تخم مرغ در بازار

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: قابلیت انتقال سویه‌ از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در ایران در حال گسترش است، به انسان بسیار محدود است، ضمن اینکه کنترل دقیق در محصولاتی که وارد بازار می‌شود، انجام می‌شود.

تین نیوز

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: قابلیت انتقال سویه‌ از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در ایران در حال گسترش است، به انسان بسیار محدود است، ضمن اینکه کنترل دقیق در محصولاتی که وارد بازار می‌شود، انجام می‌شود.

به گزارش تین نیوز، سید بهمن نقیبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در آخرین بررسی‌ها، یک مورد مثبت آلودگی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحد مرغ گوشتی در دشت بجد بیرجند در در یک کیلومتری واحدهای قبلی درگیر گزارش شد که انتظار می‌رفت این اتفاق افتد.

وی با بیان اینکه شرایط خراسان جنوبی نسبت به دو تا سه هفته اخیر بهتر است، افزود: شرایط کاملا رو به بهبود است و امیدواریم با تلاش همکاران و با تعامل ارزشمندی که تمام دستگاه‌های اجرایی در خراسان جنوبی داشتند، بتوانیم این مورد را در اسرع وقت مدیریت کنیم.

امیدواریم در مصاحبه‌های بعدی خبر خوش مهار بیماری را به مردم دهیم

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: پیش بینی بر این است که طی روزهای آینده شرایط خراسان جنوبی مانند باقی کشور از لحاظ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شرایط مناسب تری شود و امیدواریم در مصاحبه‌های بعدی خبر خوش مهار بیماری را به مردم دهیم.

پنهان کاری یک مرغدار منطقه را به آتش کشید

نقیبی ادامه داد: در واقع از همان روز اول که مصاحبه‌ای صورت گرفت، گفتیم که پنهان کاری یک مرغدار آن منطقه را به آتش کشیده و آن چه دیدیم تبعات همان پنهان کاری است که ویروس را گسترش داد.

وی با بیان اینکه طبق آخرین اماری که تا دیروز داشتیم در خراسان جنوبی ۲۱ کانون صنعتی، یک مورد حیات وحش و یک مورد واحد طیور درگیر شده است، تصریح کرد: علت اولیه گسترش بیماری، ورود ویروس توسط پرندگان وحش بوده که ویروس را منتقل کردند و پس از آن به دلیل پنهان کاری مرغدار میزان زیادی از ویروس در محیط پراکنده شده است و واحدها یکی پس از درگیری مبتلا شدند.

نقیبی با بیان اینکه اکنون در سه شهرستان بیرجند، خوسف و سربیشه، واحدها درگیر شدند، افزود: خوشبختانه نگرانی که داشتیم که بیماری به سمت قاین و خراسان رضوی پیش رود تا این لحظه اتفاق نیفتاده است.

در دو تا سه ماه اخیر در کل کشور ۹ استان گزارش بیماری داشتند

وی با بیان اینکه در دو تا سه ماه اخیر در کل کشور ۹ استان گزارش بیماری داشتند، تصریح کرد: برخی از استان‌ها به دلیل اینکه از آخرین گزارش آن‌ها ۲۱ روز گذشته، از استان‌های پاک محسوب می‌شوند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در کشور ۶۲۰ منطقه در کشور داریم که پرندگان مهاجر تمایل به ورود دارند، افزود: طبیعی است که در هر مکانی که آب جمع شود، پرندگان مهاجر جمع می‌شوند.

طبیعتا ورود ویروس به داخل استان از طریق پرندگان مهاجر بوده است

نقیبی با بیان اینکه طبیعتا ورود ویروس به داخل استان از طریق پرندگان مهاجر بوده، اظهار کرد: این سویه‌ از بیماری که در ایران در حال گسترش است، قابلیت انتقال آن به انسان بسیار محدود است؛ ضمن اینکه کنترل دقیق در محصولاتی که وارد بازار می‌شود، انجام می‌شود.

پاسخ به گلایه مردم مبنی بر کمبود تخم مرغ در بازار

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به گلایه مردم مبنی بر کمبود تخم مرغ در بازار، افزود: بعید می‌دانم در حال حاضر کمبود مرغ و تخم‌مرغ در سطح بازار مشاهده شود، به دلیل اینکه در خراسان جنوبی بالای یک میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در حال توزیع است و طبیعتا نیاز استان را تامین می‌کند.

نقیبی ادامه داد: براساسی آخرین گزارشات در کشور وجود دارد، روزانه حدود ۶۰۰ تن تخم مرغ مازاد بر نیاز کشور تولید می‌شود و تا این لحظه نگرانی به لحاظ تامین بازار داخلی وجود ندارد.

وی با اطمینان خاطر به مردم در مورد سلامت محصولات این حوزه، افزود: دامپزشکی سلامتی تمام فراورده‌های مرتبط با طیور را از توزیع تا عرضه تضمین می‌کند، اما مردم باید توجه کنند که این فرآورده‌ها را از جایگاه‌های مجاز تهیه کنند؛ تخم مرغ را از دوره گردها و یا مکان‌هایی که شرایط قابل کنترل نباشد، خریداری نکنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.