| کد خبر: 226349 |

محور اردبیل- سرچم؛ اصلی ترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان اردبیل گفت: عملیات اجرایی پل آرپاچای به عنوان مرتفع‌ترین پل پایه‌ای راه‌آهن کشور در راه آهن میانه- اردبیل به اتمام رسید.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان اردبیل گفت: عملیات اجرایی پل آرپاچای به عنوان مرتفع‌ترین پل پایه‌ای راه‌آهن کشور در راه آهن میانه- اردبیل به اتمام رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان اردبیل)، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، اکبر بهنام جو استاندار اردبیل و محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از راه آهن میانه- اردبیل و محور اردبیل- سرچم بازدید کرد.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، اکبر بهنام جو استاندار اردبیل و محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از راه آهن میانه- اردبیل و محور اردبیل- سرچم بازدید کرد.

خادمی در بازدید از راه آهن میانه- اردبیل از اتمام عملیات اجرایی پل آرپاچای خبر داد و گفت:‌ پل دره‌ای آرپاچای با ارتفاع ۸۳ متر و به طول ۲۶۴ متر دارای دو دهانه ۳۵ متری و ۳ دهانه ۶۵ است که بلندترین ارتفاع پایه پل‌های راه آهن در کشور را به خود اختصاص داده است. پایه‌های پل به صورت قالب لغزنده و عرشه آن با روش قالب شاریو اجرا شده است.

وی همچنین استفاده از سیستم دستگاه‌های قالب طره تمام ایرانی را یکی از ویژگی‌های ساخت این پل معرفی کرد و افزود: سیستم دستگاه‌های قالب طره در گذشته وارداتی بود و در واقع اولین سیستم طره تمام ایرانی که همه ادوات قالب در داخل کشور ساخته شده و سازه مذکور پس از ساخت به محل پروژه حمل و  مونتاژ شده برای اولین بار در این پروژه به کار رفته است. همچنین تولید سیستم قالب و کلایمینگ ستون‌ها نیز توسط توان و تخصص مهندسان ایرانی انجام گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خط‌آهن میانه- اردبیل را یکی از اولویت‌های سال جهش تولید در حوزه ریلی دانست و گفت: این محور ریلی ۱۷۵ کیلومتر طول دارد و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی، کاهش مصرف سوخت، حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی و بسترسازی برای توسعه نقاط محروم اردبیل احداث می شود.

وی با اشاره به واقع شدن محور در مسیر کوهستانی این خط آهن را یکی از سخت‌ترین و در عین حال فنی‌ترین پروژه‌‌های ریلی در حال اجرای کشور اعلام کرد و گفت: در این مسیر ریلی ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۴ هزار متر، ۲۹ دستگاه پل به طول ۴۳۰۰ متر و ۱۴۳ دستگاه گالری به طول ۷۱۰۰ متر احداث می‌شود.

خادمی پیشرفت فیزیکی زیرسازی راه آهن میانه-اردبیل را حدود ۸۸ درصد دانست و افزود: با افزایش نیروی انسانی و ماشین‌آلات در پروژه، طی یک سال گذشته پیشرفت فیزیکی از ۶۵ درصد به ۸۸ درصد در بخش زیرسازی رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه ادامه داد: پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۷۰ درصد است که در بخش روسازی حدود ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 خادمی اعتبار هزینه شده در این پروژه را تا به امروز حدود هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت:‌ قیمت روز این پروژه بیش از ۳ هزار میلیون تومان است.

خادمی در این سفر همچنین از ایستگاه اردبیل واقع در این محور نیز بازدید کرد و گفت: این محور دارای ۸ ایستگاه است که ایستگاه اردبیل و سبز درجه یک، ایستگاه‌های فیروز آباد، گنجگاه و مهماندوست درجه دو و ایستگاه‌های شهریار، مشکول و جعفرلو درجه سه سبقت و تلاقی است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی در ایستگاه اردبیل با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی در حال انجام است و ساختمان اصلی ایستگاه نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در حال تکمیل است. پیشرفت کلی ایستگاه‌های میانی نیز  ۳۵درصد است.

محور اردبیل- سرچم؛ اصلی ترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در ادامه این سفر از محور اردبیل- سرچم بازدید کرد و گفت:‌  این محور نزدیک ترین مسیر ارتباطی استان اردبیل به شبکه آزادراهی کشور و اصلی‌ترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب  می شود و به همین خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.

وی اضافه کرد: این محور ۱۷۸ کیلومتر است که ۱۹ کیلومتر آن زیر عبور قرار دارد و ۲۵ کیلومتر نیز با پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصد در حال اجرا است که پیش بینی می‌شود با توجه به وضعیت جوی و برودت هوا در استان اردبیل از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی در این محدوده سرعت بیشتری بگیرد.

خادمی این محور را موجب توسعه استان در تمام ابعاد صنعتی، گردشگردی، اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد اشتغال در منطقه حین ساخت و بهره برداری، افزایش ایمنی و فواید زیست محیطی ناشی از کاهش مصرف سوخت و... از دیگز مزایای بهره برداری از این پروژه است.

وی یادآور شد: محور اردبیل- سرچم دارای ۱۳ دستگاه تونل به طول ۶ کیلومتر، ۲۴ دستگاه پل و ۱۱ دستگاه زیرگذر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.