| کد خبر: 226326 |

نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اعلام کرد

◄ حال بد بازار خودرو: بدون تقاضا؛ بدون معامله

اگر تا امروز اخبار بیشتر به ضرر متقاضیان واقعی خودرو بود و این دلالان و واسطه ها بودند که از نبود ثبات و مدیریت درست بیشترین سود را به جیب زدند. اما حالا چندماهی است که دیگر اخبار شنیده شده از بازار چندان به مذاق آنها نیز خوش نیامده.

تین نیوز

بازار خودرو در ایران تقریبا بیش از دو سالی است که نه تنها اخباری امیدوارد کننده از آن شنیده نمی شود بلکه هر روز روایت های تلخی را می شنویم که نشان از عمق فاجعه در این صنعت مهم و تاثیرگذار  دارد. هر چند تا پیش از این اخبار بیشتر به ضرر مصرف کنندگان و متقاضیان واقعی خودرو بود و این دلالان و تولیدکنندگان داخلی بودند که از نبود ثبات و مدیریت درست در این بازار بیشترین سود را به جیب زدند. اما حالا بیشتر از چندماهی است که دیگر اخبار شنیده شده از بازار چندان به مذاق آنها نیز خوش نیامده و  شاهد قهر متقاضیان با بازار خودرو هستیم.

درواقع امسال شیوع کرونا و تاثیر آن بر زندگی مردم،  باعث شد که درخواست برای خرید خودرو تا حدودی کاهش یابد. حالا اما با نزدیک شدن به سال جدید و با نزدیک شدن به بازار شب عید این انتظار وجود دارد که تقاضا در بازار خودرو افزایش ‌یابد. ادعایی که نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، آن را رد کرده و به «تجارت‌نیوز» گفته: تقاضا برای خرید خودرو وجود ندارد و معامله‌ای انجام نمی‌شود. این در حالی است که فروشنده در بازار زیاد است.

صنعت خودرو از زمانی که شرکای خارجی از کشور خارج شدند و تحریم های یکجانبه آمریکا کلید خورد هرساله شرایط بدتری از گذشته پیدا کرد و بازار به سمتی حرکت کرد که نه تنها به نفع متقاضیان واقعی نبود بلکه شرایط را برای حضور دلالان و وسطه و ایجاد رانت و فساد در این صنعت مهم فراهم کرد. حالا ما شرکت های خودرو ساز داخلی را داریم که با راه‌حل تغییر برند خودرو سعی در حفظ حیات خود کردند؛ آن هم با محصولاتی که تقریبا با 10 برابر ارزش واقعی خود به بازار عرضه می کنند و خریداری برای آنها وجود ندارد. در نتیجه  حال نزار صنعت خودرو در کشور هر روز بدتر و حادتر می شود.

گرچه با روی کار آمدن دولت جدید در امریکا (جو بایدن)  گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر در شرایط فعلی وجود دارد اما نکته اینجاست که متاسفانه مشکلات صنعت خودروسازی ما در کشور بیش از آنکه متاثر از تحریم ها و سیاست خارجی ما باشد؛ تحت تاثیر تصمیمات غلط و مدیریت ناکارآمدی بوده که اتفاقا زمینه رانت ها و فسادهایی را در این حوزه ایجاد کرده و آن را به بن بست کشانده است.

حال با این شرایط تحریم، خروج شرکای خارجی از صنعت خودروسازی، رانت و فساد، قهر مردم با بازار خودرو و محصولات بی کیفیتی که بازار را با قیمت های گزاف در دست گرفته اند؛ باید ببینیم اقتصاد و صنعت کشور به چه سمتی کشیده می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.