| کد خبر: 226285 |

شرکت پست مجهز به موتور برقی ایرانی می‌شود

پیش از اتمام سال ۱۳۹۹ موتورسیکلت‌های برقی بومی به ناوگان حمل‌ونقل شهری می پیوندد. شرکت پست ملی ایران نخستین کاربر این تولید ملی است.

تین نیوز

پیش از اتمام سال ۱۳۹۹ موتورسیکلت‌های برقی بومی به ناوگان حمل‌ونقل شهری می پیوندد. شرکت پست ملی ایران نخستین کاربر این تولید ملی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سهم موتورسیکلت‌ها در آلوده کردن هوای شهرهای بزرگ قابل توجه و جدی است. این وسایل نقیله بخش قابل توجهی از ترددهای روزانه را به خود اختصاص داده‌اند و به همین دلیل فکری عاجل و فناورانه برای کاهش مخاطرات زیست‌محیطی این وسیله کاربردی در شهرها ضروری است.

آمارها گواهی می‌دهند که میزان آلودگی هوا توسط هر موتورسیکلت، بیش از ۱۸ برابر یک خودروی سبک است. عددی قابل توجه و خطرناک. این آمار را اضافه کنید به تردد روزانه هفت تا هشت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور. وسایلی که آلودگی آنها چند برابر بیشتر از موتورهای سالم و دارای گواهینامه فنی است.

دلیل آلایندگی بیشتر موتورسیکلت‌ها را احتراق ناقص سوخت عنوان می‌کنند چالشی که تنها با استفاده از یک فناوری نوین قابل جبران است. آن هم تغییر سوخت این وسایل نقلیه و برقی کردن موتورسیکلت‌ها است.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک همکاری مشترک با شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان مدیریت شهری،  شرکت ملی پست و شرکت تولیدکننده موتور سیکلت‌های برقی به حوزه تولید این وسیله نقلیه ورود کردند تا با حمایت مادی و معنوی از فناوران و صاحبان دانش، روند تولید این وسایل نقلیه را شتاب دهند.

کاهش هزینه مصرف سوخت

این کار در کنار کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت را نیز بهینه می‌کند. بر اساس آمارهای موجود، در طول یک‌سال حدود شصت میلیون ریال هزینه بنزین مصرفی موتورسیکلت‌ها است. این در حالی است که برقی کردن این وسایل نقلیه تنها ۶ میلیون ریال هزینه برق برای آنها دارد. این موتورها با یک باتری، یک موتور و جعبه سیاه کار می‌کنند و نیازی به تعمیر و نگهداری جدی ندارند به همین دلیل میزان فرسودگی آنها نیز کم است.

همه این دلائل به شکل‌گیری یک همکاری چند جانبه منجر شد تا این موتورسیکلت‌های دوست‌دار محیط‌زیست تولید و به بازار برسد. پیش از پایان سال۹۹ نیز بخش نخست موتورسیکلت‌های برقی با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (مدیریت طرح کلان)، تحویل شرکت ملی پست می‌شود تا از این به بعد بسته‌های پستی با این موتورسیکلت‌ها به دست مردم برسد. کاری که سلامتی را برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

بر اساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرار بر این است که این کار با اولویت تجاری‌سازی موتورسیکلت کار و خودروی سبک برقی با کاربری شهری آغاز شود. موتورهای برقی جایگزینی برای موتورهایی است که در شهر کار می‌کنند و به موتورهای کار معروف هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.