| کد خبر: 226247 |

سوئیفت ملی با عنوان سپان راه اندازی شد

رئیس اداره همکاری های چند جانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه از راه اندازی سوئیفت ملی با عنوان سپان خبر داد.

تین نیوز

رئیس اداره همکاری های چند جانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه از راه اندازی سوئیفت ملی با عنوان سپان خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، عزیز منصوری در پنل تعاملات بانکی همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و اوراسیا با بیان اینکه تجارت آزاد نیازمند ملزوماتی در تبادلات بانکی است، گفت: در قالب سیاست‌های پولی موجود ممکن است تجارت ما نتواند پاسخگوی نیازهای پولی و بانکی باشد بنابراین می‌توانیم با انعقاد تفاهم نامه پولی و بانکی میان ایران و اوراسیا خصوصاً روسیه و ارمنستان به این نیاز تعاملات بانکی پاسخ دهیم.

منصوری افزود: در دوره تحریم‌ها تجارت ما با روسیه و ارمنستان افزایش یافت که نشان می‌دهد تحریم‌های بانکی نمی‌تواند مانعی بر سر راه تعاملات تجاری باشد.

رئیس اداره همکاری‌های چند جانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه یادآور شد: دلار زدایی میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باید از مرحله حرف زدن عبور کند و اجرایی تر شود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت خارجه، در حال حاضر شاهد جنگ ارزی میان کشورها هستیم، گزارش‌های منتشره از اتحادیه اوراسیا نشان می‌دهد که ۴۱.۶ درصد ذخایر ارزی اوراسیا به صورت دلار است، قزاقستان بیشترین ذخیره ارزی دلاری با ۶۰ درصد را دارد و کمترین ذخیره ارزی دلاری در این اتحادیه در اختیار روسیه با ۲۲ درصد است، همچنین تنها ۳۱.۶ درصد تأمین مالی شرکت‌های عضو با روبل انجام می‌شود. همه اینها به این معنی است که در کنار شعارهای دلار زدایی، در بخش اجرا هم اعضای اتحادیه باید اقدامات جدی تری انجام دهند.

منصوری درباره پیمان‌های بانکی گفت: بسیاری از کشورها به دنبال سوئیفت های ملی هستند، FBSS به عنوان سوئیفت روسیه، سپان به عنوان سوئیفت ایرانی و بریکس به عنوان سوئیفت مشترک میان کشورهای همکار با روسیه راه اندازی شدند. همچنین در مطالعه‌ای که یکی از پژوهشکده‌های داخلی انجام داده سوئیفت چینی یکی از گزینه‌ها مناسب برای تبادلات بانکی معرفی شده که در آن ۱۲ بانک چینی که حتی در شرایط تحریم هم امکان مبادلات بانکی و تجاری ما از طریق آن وجود دارد شناسایی شده است. در این بانک‌ها نه سهامدار آمریکایی وجود دارد و نه شعبه‌ای در آمریکا دارند.

رئیس اداره همکاری‌های چند جانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه بانک توسعه اوراسیا EBD با حضور ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا و تاجیکستان به عنوان یکی از سهامداران این بانک تأسیس شده که بانک توسعه‌ای بوده و به پروژه‌های عمرانی که امکان تأمین مالی از طریق منابع بین المللی را ندارند کمک می‌کند.

وی از دیگر گزینه‌های جایگزین دلار را طلا در تبادلات ایران با اتحادیه اوراسیا عنوان کرد و گفت: روسیه رتبه چهارم در ذخایر طلا در دنیا را دارد، قزاقستان نیز از کشورهای دارای ذخایر طلای بالاست که می‌توانند در مبادلات تجاری با ایران از این فلز ارزشمند به جای دلار استفاده کنند.

به گفته منصوری رمز ارزها از ابزار نوین تبادلات بانکی تجاری است که می‌تواند جایگزین دلار شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.