| کد خبر: 226150 |

قطار شهری و ایجاد شور زندگی در شهر جدید هشتگرد

دهم دی ماه سال ۹۸ یک روز به یادماندنی در تاریخ شهر جدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ است، روزی که رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به عنوان اولین مسافران متروی تهران - کرج - شهر جدید هشتگرد وارد استان البرز شد.

تین نیوز

دهم دی ماه سال ۹۸ یک روز به یادماندنی در تاریخ شهر جدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ است، روزی که رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به عنوان اولین مسافران متروی تهران - کرج - شهر جدید هشتگرد وارد استان البرز شد.

به گزارش تین نیوز به نقل ایرنا، شهرجدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ از اواخر دهه ۶۰ بنای شهرسازی در آن نهاده شد تا جمعیت سرریز پایتخت و کلانشهر کرج بتوانند در این مکان جدید سکونت پیدا کنند، شهری که از سال ۸۷  با اجرایی شدن ساخت حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر دامنه شهری آن گسترده شد و اینک نیز با آغاز عملیات ۱۲ هزار و احد مسکونی طرح اقدام ملی ، روز به روز وسیع تر می شود  که چشم انداز طرح اقدام ملی مسکن در آن تا ۲۱ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است.

با این اوصاف اگر چه در اواخر دهه ۸۰  زنگ ساخت و سازهای مسکن مهر در شهرجدید هشتگرد به صدا در آمد اما به سبب فراهم نشدن زیر ساخت ها، استقبال مردم برای سکونت در آن نزدیک به صفر بود و حتی بسیاری از متقاضیان مسکن مهر از نام نویسی در این طرح پشیمان و انصراف دادند.

همچنین بخش عمده مالکان مسکن مهر اجاره نشینی در حاشیه تهران و کرج را به سکونت در شهرجدید هشتگرد ترجیح دادند و جمعیت این شهر تا قبل از افتتاح مترو کمتر از ۶۰ هزار نفر برآورد شد.

با اینکه مسوولان کشوری و استانی به طور مستمر در تلاش برای فراهم نمودن زیر ساخت ها مانند آب ، برق ، گاز، تلفن و سایر امکانات بوده و هستند اما افزون بر تامین این نیازها آنچه متقاضیان مسکن مهر به واسطه شرایط شغلی طلب می کردند، راه اندازی مترو در شهرجدید هشتگرد بود که با توجه به شرایط تحریمی و محدودیت مالی  دولت احتمال تکمیل این پروژه در شرایط کنونی کشور قابل تصور نبود.

در این وضعیت  شکننده مالی بود که تلاش دولتمردان نتیجه داد  و به دور از هیاهوی تبلیغاتی خط ریلی گلشهر به طول حدود ۴۰ کیلومتر به شهر جدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ متصل شد.

سرانجام رییس جمهوری در دهم دی ماه ۹۸ با حضور در شهرجدید هشتگرد و افتتاح این طرح به سال ها انتظار مردم برای داشتن حمل و نقل ارزان ، ایمن  و آسان پایان داد ، طرحی که البته اکنون روند توسعه ای پیدا کرده و  مجریان درصدد هستند تا غرب استان البرز و ساکنان شرقی استان قزوین را نیز خدمات  رسانی کنند.

مردم از طرح  قطار  شهر جدیدهشتگرد چه می گویند؟

احمد ساداتی از ساکنان شهرجدید هشتگرد،  راه اندازی مترو را یکی از مهمترین اقدامات دولت در این شهر می‌داند و می‌گوید: وقتی شنیدیم بعد از ۱۰ سال این طرح مهم با حضور رییس جمهوری بهره برداری شد خیلی خوشحال شدیم زیرا مردم به وسیله نقلیه عمومی ایمن و سریع دست پیدا کردند.

وی ادامه داد: این اقدام دولت در شرایط دشوار کنونی ستودنی است و امیدواریم با توسعه خطوط ریلی مردم بتوانند از این سیستم حمل و نقل مطئمن و ایمن استفاده کنند و میزان سفرها با خودروهای شخصی کاهش یابد.

محمد قاسمی پناه  شهروند دیگر شهر جدید هشتگرد  که در بازار تهران مشغول به کار است  از فعالیت مترو در شهرستان ساوجبلاغ  ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: شهرهای مدرن دارای خطوط ریلی هستند و شهر جدید هشتگرد با وجود یک ایستگاه بزرگ و خطوط ریلی جزو شهرهایی است که می‌توان  افق روشن  آن امیدوار  بود.

رویا مهربان شهروند دیگر اما  از قیمت بلیت مترو گلایه می کند و می گوید یکی از مزیت های مترو کم هزینه بودن آن است اما متاسفانه ما برای سفر به تهران ابتدا باید پنج هزار تومان هزینه سفر تا گلشهر کرج پرداخت کنیم و پس از آن دوباره پنج هزار تومان دیگر برای مسیر گلشهر به تهران بپردازیم.

وی ادامه داد: انتظار می رود مسوولان امر در این زمینه نیز یارانه در نظر بگیرند تا مردم منطقه بتوانند از مترو بهره ببرند.

مریم شاه کرمی هم از شاکله ایجاد مترو در شهر جدید هشتگرد خوشحال است و امیدوار است نقایص آن مرتفع شود تا مردم بتوانند ۲۴ ساعته از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وی می‌گوید: هزینه سنگینی برای ایجاد خط ریلی کرج - شهر جدید هشتگرد صرف شده و سفرها با این وسیله نقلیه به مراتب بهتر و ارزانتر از هزینه  خودرو های شخصی  و عمومی تمام می شود.

مترو شهر جدید هشتگرد در زمان حاضر  به صورت رفت و برگشت به ساکنان شهرستان های  ساوجبلاغ  و نظرآباد  خدمات  ارائه می کند و مسوولان شرکت عمران شهر جدید هشتگرد می گویند طرح توسعه ایستگاه ها برای خدمات دهی گسترده به غرب استان البرز در دست اقدام است.

آهنگ مهاجرت ها به شهر جدید هشتگرد

به دنبال افتتاح خط ریلی کرج - شهر جدید هشتگرد بسیاری از صاحبان واحدهای مسکونی مهر، سکونت در شهر جدید هشتگرد را مناسب دیدند و آهنگ مهاجرت ها به این شهر به صدا درآمد، شهری که این روزها جمعیت آن سیر فزونی دارد و طی سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر بر ساکنان آن افزوده شده  و شمار جمعیت به بیش از  ۸۵هزار نفر رسیده است.

آنطور که علیرضا پیغمبردوست مدیر روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید هشتگرد می گوید، روزانه تعداد زیادی خانوار در این شهر اسکان یافته و جمعیت شهرجدید هشتگرد هر  روز بیشتر و بیشتر می شود، شهری که تا پیش از افتتاح مترو جمعیت آن تغییر چندانی نداشت و بیشتر واحدهای مسکونی این شهر خالی سکنه بود.

وی ادامه داد: اگر چه قیمت مسکن مهر تا قبل از افتتاح مترو راکد و حتی خریدار نداشت، اما این روزها بازار مسکن در این شهرجدید هشتگرد رونق گرفته و شور و نشاط خاصی بر آن حاکم شده  هر چند کرونا سیمای زندگی را عبوس کرده است.

صرف یک هزار میلیارد تومان برای متروی شهرجدید هشتگرد

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز بیان داشت: به منظور ترغیب مردم برای انتخاب شهر جدید هشتگرد به عنوان محل سکونت، راه اندازی سیستم ارتباطی ارزان، مطمئن و سریع‌السیر متروی  تهران – کرج - شهر جدید هشتگرد و  توسعه زیرساختی شهر با اعتباری حدود یک‌هزار میلیارد تومان از محل منابع دولتی و داخلی توسط شرکت عمران شهرهای جدید و شهر جدید هشتگرد در دستور کار قرار گرفت که دی ماه سال ۹۸ با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

مسعود حق لطفی با بیان اینکه این پروژه توسط مهندسان جوان ایرانی اجرا شده اظهار داشت: متروی شهرجدید هشتگرد در زمان افتتاح با ۶ رام قطار آغاز به کار کرد اما با گذشت زمان و رفع بخشی از مشکل پست برق و سیگنالینگ، شمار سفرهای قطار شهری شهرجدید هشتگرد- کرج به ۱۴ رام قطار افزایش یافت.

کرونا سد راه توسعه سریع متروی شهرجدید هشتگرد

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید هشتگرد گفت: متاسفانه شیوع ویروس کرونا مانع از پیشرفت امور بر اساس زمانبندی اعلامی شده اما در تلاش هستیم تا پایان سال جاری  مشکل سیگنالینگ مترو را به طور کامل مرتفع و ظرفیت سفرها را افزایش دهیم.

وی  همچنین از آغاز تجهیز کارگاه سکوی مترو در محدوده شرکت ماموت  شهرستان ساوجبلاغ خبر داد و گفت: پس از انجام فراخوان و شناسایی پیمانکار، عملیات تجهیز کارگاه پروژه سکوی مترو در محدوده شرکت ماموت در حال انجام است و عملیات عمرانی آن با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان در دهه مبارک فجر آغاز خواهد شد و در تلاش هستیم تا شهریور ماه سال آینده به بهره برداری برسد.

حق لطفی گفت: با احداث این سکو، ساکنان مناطق بیشتری از شهرستان ساوجبلاغ تحت خدمت مترو کرج - شهرجدید هشتگرد قرار خواهند گرفت.

وی افزود: شهر جدید هشتگرد با  چهارهزار و ۵۰۰ هکتار وسعت یکی از بزرگترین  شهرهای جدید کشور است که در زمان حاضر جمعیتی بالغ بر ۸۵ هزار نفر در آن ساکن هستند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد بیان داشت: در سال‌های اخیر توانستیم با اجرای پروژه‌های متعدد از جمله اختصاص آب پایدار از سد طالقان برای تامین آب آشامیدنی شهر، احداث راه‌های دسترسی و بلوارها و ساخت ۲۸ واحد آموزشی و تجاری، خدمات زیرساختی مناسبی را برای شهروندان  فراهم کنیم که مهمترین این خدمات ساخت ابر پروژه مترو شهر جدید هشتگرد است .

سفرهای متروی شهرجدید هشتگرد افزایش می یابد

حق لطفی گفت:  با توسعه زیر ساخت ها در چند ماه آینده تعداد سفرهای روزانه قطار شهری شهر جدید هشتگرد - کرج افزایش می یابد تا بتوان در ساعات مختلف به مردم خدمات رسانی کرد.

۵۲کیلومتر خط رفت و برگشت متروی هشتگرد

 مدیر طرح متروی شهر جدید هشتگرد، گفت: برای اجرای این طرح بیش از ۵۲ کیلومتر مسیر رفت و برگشت  بین کرج - شهرجدید هشتگرد ریل گذاری صورت گرفته است .

مصطفی باقی نژاد گفت: اولین  ایستگاه ساخته شده  برا ی متروی شهر جدید هشتگرد با زیر بنای ۲۲ هزار متر مربع و با مجموع سطح اشغال۲۴.۴ هکتار در نوع خود بی‌نظیر بوده و بزرگترین ایستگاه متروی کشور محسوب می شود.

 این ایستگاه مجهز به هشت دستگاه پله برقی، هشت دستگاه بالابر (آسانسور) و خدمات رفاهی و بهداشتی است.

به گفته باقی نژاد، متروی شهرجدید هشتگرد برای جابه جایی روزانه ۲۵۰ هزار  مسافر طراحی و ساخته شده است.

وی گفت: با تکمیل سیگنالینگ پروژه قطار برقی گلشهر - شهرجدیدهشتگرد، این خط قادر است حجم زیادی از شهروندان را که مجبور بودند هر روز با صرف هزینه‌های زیاد به کلانشهرها سفر کنند را جابجا کند.

مدیر طرح متروی شهرجدید هشتگرد افزود: طراحی ورودی‌ها و خروجی‌های ایستگاه متروی این شهر متناسب با وضعیت جسمی تمام گروه های سنی طراحی و ساخته شده است.

باقی نژاد افزود: ایجاد پارکینگ خودروهای عمومی به مساحت ۱۵ هزارمتر مربع و ۲۵ هزار متر مربع برای خودروهای شخصی در حاشیه مترو با امنیت لازم و فضای سبز بسیار زیبا از دیگر ویژگی های  این ایستگاه در شهر جدید هشتگرد است.

وی بیان داشت: راه اندازی ایستگاه متروی ماموت در سال آینده، امکان جابه جایی شمار بیشتری از ساکنان غرب استان البرز را فراهم می کند.

خدمات عمومی به مسافران متروی شهرجدیدهشتگرد

شهردار شهرجدید هشتگرد با اشاره به راه اندازی قطار شهری کرج - شهرجدید هشتگرد می گوید: از همان ابتدای امر فعالیت ها برای خدمات رسانی به مسافران مترو در این شهر برنامه ریزی و اجرایی شد.

محسن مجذوب گفت: تجهیز پارکینگ متروی شهرجدید هشتگرد یکی از اقداماتی بود که در کنار اختصاص اتوبوس و تاکسی به مسافران توسط شهرداری انجام شد.

وی افزود : بیشتر ساکنان شهر جدید هشتگرد شاغل در تهران و یا کرج هستند و  انتظار می رود تعداد قطارها و ساعات رفت و برگشت آنها  افزایش یابد تا مردم بتوانند در ساعات  مختلف از این وسیله نقلیه ایمن و راحت استفاده کنند.

مجذوب  اظهار داشت: یک هزار دستگاه  تاکسی، ۳۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵ دستگاه میدل باس برای جابه جایی  مسافران متروی شهرجدید هشتگرد پیش بینی شده که این وسایل نقلیه به تدریج با راه اندازی ایستگاه های مترو  به کار گرفته خواهد شد.

شهردار شهرجدید هشتگرد  گفت: در زمان حاضر مدیریت شهری با تخصیص  تعدادی میدل باس مسافران  مترو  را جا به جا می کنند.

تکمیل و راه اندازی مترو رهاورد دولت تدبیر و امید

سرپرست فرمانداری ساوجبلاغ با بیان اینکه راه اندازی متروی شهرجدید هشتگرد رهاورد ارزشمند دولت تدبیر و امید برای مردم این شهرستان و مناطق همجوار بوده و هست ، گفت : عملیات اجرایی این خط ریلی از سال ۸۷ آغاز شد که  بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار توسط دولت برای تکمیل آن هزینه شده است.

مهدی  مهرور گفت:  اکنون متروی  شهرستان ساوجبلاغ ظرفیت جابه جایی بیش از ۶۰ هزار مسافر در روز دارد.

وی افزود: این پروژه رفت و آمد مردم را بین  ساوجبلاغ - کلانشهر کرج و تهران تسهیل  کرده و توسعه آن نقش موثری در کاهش آلودگی هوا و ترافیک آزاد راه تهران - کرج - قزوین دارد.

سرپرست فرمانداری ساوجبلاغ گفت:  توسعه این مجموعه کارکرد منطقه‌ای داشته و به جمعیت  ۴۰۰ هزار نفری غرب استان البرز خدمت‌رسانی می کند.

مهرور از تکمیل جاده جدید  هشتگرد - طالقان خبر داد و گفت: با افتتاح این جاده در آینده نزدیک ، امکان استفاده ساکنان طالقان از متروی شهرجدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ فراهم می شود.

نکته پایانی

همانطور که اشاره شد متروی کرج - شهرجدید هشتگرد  در شرایط تحریمی و مشکلات مالی در کنار هزاران پروژه دیگر کشور با همت دولت تدبیر وامید سال گذشته افتتاح شد و اکنون این پروژه روند توسعه ای طی می کند تا بتواند به تمام ساکنان غرب استان البرز و حتی شرق استان قزوین خدمات ارائه کند.

افتتاح این پروژه اکنون موجب شده تا سیل جمعیت به سمت شهرجدید هشتگرد سرازیر شود و جریان شور و نشاط زندگی در این شهر به وجود آید.

آنطور که حق لطفی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد میگوید، پس از گشایش قطار شهری، سرمایه گذاران نیز به سمت این شهر آمدند و یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه اقتصادی و عمرانی با بخش خصوصی به مشارکت گذاشته شد که بیانگر رونق  گرفتن چرخ  عمران ، اقتصاد و تولید در این شهر است.

همچنین سرازیر شدن جمعیت به سمت شهر جدید هشتگرد  میل و رغبت دستگاه های خدمات رسان برای تامین برق ، آب ، گاز ، تلفن ، مراکز فرهنگی ، آموزشی ، خدماتی و زیر ساختی دوچندان شده و طرح ها و پروژه های عمرانی با سرعت در آن پیش می رود ضمن آنکه این شهر با ایجاد کشت گلخانه ای و برخی مراکز تولیدی سبز افزون بر سکونتگاه به محل تولید تبدیل شده است.

شهرجدید هشتگرد در ۴۰ کیلومتری غرب کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.