| کد خبر: 225973 |

چین از پروژه راه‌آهن برقی تهران-مشهدخارج شد/با توان داخل می‌سازیم

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: فاینانسور چینی اعلام کرده که نمی تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده تا آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: فاینانسور چینی اعلام کرده که نمی تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده تا آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.

به گزارش تین نیوز، سعید رسولی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره قطار برقی تهران-مشهد گفت: برای برقی کردن راه آهن تهران-مشهد قرارداد تأمین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود که چینی‌ها همه اقدامات لازم و صدور مجوزها و تضامین بانکی را صادر کرده بودند.

وی ادامه داد: ولی فاینانسور سال گذشته به دلیل مشکلاتی که برای آنها پیش آمد اعلام کردند نمی‌توانند عملیات اجرایی را آغاز کنند.

شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه بر تأمین مالی این پروژه از طریق فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را نیز تأمین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آن را مستهلک کند.

معاون وزیر راه افزود: در حال برنامه ریزی هستیم تا عملیات برقی سازی راه آهن تهران مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم.

رسولی تصریح کرد: در مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران کارگروه برقی سازی با حضور بهترین متخصصان حوزه راه آهن و بخش خصوصی تشکیل شده و این موضوع در حال پیگیری است، امیدوارم به زودی عملیات اجرایی برقی سازی راه آهن تهران مشهد را با تکیه بر توان و تخصص داخلی آغاز کنیم.

رسولی با بیان اینکه همواره از سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت‌های صنعت حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنیم خاطرنشان کرد: توانمندی‌های داخلی در اولویت شرکت راه آهن است.

ساخت راه آهن رشت-آستارا با مشارکت آذربایجان

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره توافق این شرکت با شرکت راه آهن آذربایجان در خصوص احداث خط آهن رشت-آستارا تصریح کرد: هفته جاری هیأت عالی رتبه آذربایجانی به ریاست معاون نخست وزیر این کشور در ایران حضور داشت و دیدارهایی با وزرای دولت از جمله وزیر راه و شهرسازی انجام داد.

وی ادامه داد: در این هیأت مدیرعامل راه آهن آذربایجان نیز حضور داشت و ما جلسات مفصلی با هیأت آذربایجانی برای توسعه روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل ریلی برگزار کردیم. در این جلسات ۷ سند همکاری به امضا رسید و بر اساس آن جزئیات نحوه همکاری دو کشور تشریح شد.

رسولی یادآور شد: از مهمترین اسناد امضا شده، می‌توان به تعیین تعرفه ترجیحی مبادلات اقتصادی دو کشور و توسعه پایانه ریلی آستارا-آستارا اشاره کرد که در حال حاضر نیز فعال است و امسال نیز میزان تبادل کالا در پایانه ریلی آستارا با جمهوری آذربایجان ۲۵ درصد افزایش داشت ولی با هدف گذاری دستیابی به جابجایی ریلی کالا میان ایران و آذربایجان تا سقف دو میلیون تن در سال فاصله داریم.

وی تاکید کرد: اتصال ریلی رشت به آستارا از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب و کریدور دریای خزر از آن یاد می‌شود. هر چند که کریدور شرقی دریای خزر در محور شمال جنوب از طریق اتصال بندر شهید رجایی به مرز اینچه برون در ترکمنستان متصل است.

مرزهای ریلی سرخس و اینچه برون فعال هستند

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه در مرز سرخس بیش از ۲۰۰ مبادله واگن انجام می‌شود؛ مرز اینچه برون نیز در حال فعالیت است. بندر امیرآباد نیز به شبکه ریلی متصل بوده و مبادله کالا با کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق این بندر انجام می‌شود.

وی یادآور شد: با اتصال بنادر کاسپین و انزلی به شبکه ریلی، کریدور غرب دریای خزر مانند بندر امیرآباد را فعال خواهیم کرد.

رسولی ادامه داد: اتصال راه آهن رشت به آستارا جزو پروژه‌های اولویت دار ماست؛ در سفر اخیر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران و دیدار با وزیر راه و شهرسازی هر دو طرف علاقه مندی خود را به اتصال این خط آهن اعلام کردند تا بتوانیم جمهوری آذربایجان را با استفاده از شبکه ریلی ایران به بنادر جنوبی کشور متصل کرده و کالاهای کشورهای اتحادیه اوراسیا و دیگر کشورهای مسیر را از این کریدور عبور دهیم.

تکنولوژی فوق پیشرفته تولید سوزن ریل، بومی سازی شد

رسولی با تأکید بر اینکه به تکنولوژی جوش سوزن ریل دست یافته‌ایم، گفت: در این تکنولوژی می‌بایست آلیاژهای مختلف با یک جوش به هم متصل می‌شد که تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای است و یکی از دلایل وابستگی صنعت ریلی ما به خارج از کشور بود ولی امسال توانستیم به این تکنولوژی دست یابیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فراز 0 0

    چینی ها و روسها تف به دست شماها جاهل ها نمیدند.

  • ناشناس 0 0

    توان داخلی؟ هه هه