| کد خبر: 225865 |

کرونا مانع از خرید ملک در ترکیه از سوی اتباع خارجی نشد

شیوع کرونا، بسته شدن مرزها و محدود شدن گردشگری در سال گذشته میلادی مانع از فورش املاک به اتباع خارجی در ترکیه نشد.

تین نیوز

شیوع کرونا، بسته شدن مرزها و محدود شدن گردشگری در سال گذشته میلادی مانع از فروش املاک به اتباع خارجی در ترکیه نشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  ایرنا از آنکارا، در سال ۲۰۲۰ میلادی در ترکیه بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی به اتباع خارجی به فروش رسید. رقم یاد شده دومین میزان بیشترین فروش واحدهای مسکونی به اتباع خارجی در طول تاریخ جمهوری ترکیه می باشد.

فروش املاک به اتباع خارجی در نیمه نخست سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی با ۲۸.۵ درصد کاهش از ۱۹ هزار و ۹۵۲ به ۱۴ هزارر و ۲۶۲ افت کرد.

در بعد از ماه ژوئن و به موازات رفع محدوددیتها در ترکیه ، در نیمه دوم سال میزان فروش املاک با چهار درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی از ۲۵ هزار و ۵۳۱ واحد به ۲۶ هزار و ۵۵۰ واحد افزایش یافت.

گرچه فروش املاک در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به سال ماقبل با ۱۰.۳ درصد کاهش از ۴۵ هزار و ۴۸۳ واحد به ۴۰ هزار و ۸۱۲ واحد افت کرد . سال ۲۰۱۹ بیشترین میزان فروش املاک به اتباع خارجی انجام شده بود و در سال ۲۰۲۰ دومین میزان بیشترین فروش انجام شد.

ترجیح نخست اتباع خارجی در خرید املاک در ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی استانبول بود. در سال گذشته استانبول با ۱۹ هزر و ۱۷۵ واحد در رده نخست، آنتالیا با هفت هزار و ۷۳۵ واحد در ردیف دوم، آنکارا با دو هزار و ۷۴۶ واحد در ردیف سوم، بورسا با یک هزار و ۳۴۰ در ردیف چهارم و یالووا با یک هزار و ۳۲۱ واحد در ردیف پنجم جای گرفت.

در سال گذشته ایرانیان با خرید هفت هزار و ۱۸۹ ملک در صدر اتباع خارجی که از ترکیه املاک خریداری کرده اند, جای گرفتند. اتباع عراق با شش هزار و ۶۷۴ ملک در ردیف دوم، اتباع روسیه با سه هزار و ۷۸ واحد در ردیف سوم، اتباع افغانستان با یک هزار و ۹۲۹ واحد در ردیف چهارم، اتباع قزاقستان با یک هزار و ۱۷۱ واحد در ردیف پنجم جای گرفتند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی دو میلیون و ۶۷۸ هزار واحد منزل مسکونی، محل کار، مزرعه و زمین در ترکیه به فروش رفت. رقم یاد شده درر سال ۲۰۱۹ میلادی برابر دو میلیون و ۳۳۸ هزار و ۲۶۹ بود. رقم فروش در سال گذشته نسبت به سال ماقبل ۱۴.۵ درصد افزایش یافت.

منطبق با آمارهای اداره ثبت اسناد ترکیه که اواسط هفته جاری در خبرگزاری آناتولی منتشر شد، تعداد واحدهای مسکونی به فروش رفته در سال گذشته یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۳۱۵ واحد بود. بیشترین میزان فروش غیرمنقول با ۳۸۲ هزار و ۴۵۸ واحد ددر استانبول بود. بعد از استانبول، آنکارا با ۲۱۵ هزار و ۵۸۹ واحد در ردیف دوم، ازمیر با ۱۴۴ هزار و ۴۶۳ واحد در ردیف سوم، آنتالیا با ۱۰۴ هزار و ۱۰۰ واحد در ردیف چهارم جای گرفت. بورسا با ۱۰۰ هزار و ۹۵۲ واحد در ردیف پنجم جای گرفت.

ارزش فروش اموال غیرمنقول در ترکیه در سال گذشته ۵۰۲ میلیارد لیر ترک بود. ( در حال حاضر ارزش یک دلار ترکیه برابر ۷.۵ دلار است. ) درآمد مالیاتی از ایین فروش برابر ۱۸.۲ میلیارد لیر است.

بعد از دهه ۱۹۸۰ میلادی و تغییر نظام اقتصادی ترکیه از نظام نیمه دولتی و تلاش برای گذر به نظام اقتصادی بازار آزاد، مساله فروش املاک و اراضی به اتباع خارجی نیز مطرح شد. در مرحله نخست ترکیه منطبق با اصل متقابل، امکان فروش املاک و اراضی به اتباع خارجی را فراهم آورد.

در این مرحله به طور عمده اتباع اروپایی به خصوص آلمان و انگلیس در مناطق مشخصی از ترکیه همانند استانهای آنتالیا و موغلا که در کنار دریای مدیترانه و اژه قرار دارند اقدام به خرید ملک کردند.

در مرحله بعدی دولت ترکیه محدودیتها را کاهش و از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون محدویت در خرید املاک و اراضی برای اتباع خارجی را از میان برداشت. تا سال ۲۰۱۳ میلادی اتباع ایرانی شامل محدودیت در خرید املاک و اراضی بودند و این محدودیت ها در مورد اتباع ایرانی الاصل اعمال می شد. قبل از این اتباع ایرانی برای خرید املاک یا ملک را به نام یک شخص معتمد خود خریداری می کردند و یا ملک را به صورت مثلا ۱۰۰ ساله کرایه و حق فروش را نیز برای خود لحاظ می کردند.

فروش املاک و اراضی برای اتباع خارجی نیز شامل برخی محدودیتها است، در داخل مرزهای ترکیه هر شخص حقیقی تنها امکان خرید حداکثر ۳۰ هکتار اراضی را دارا می باشد. امکان خرید ملک و اراضی از سوی اتباع خارجی در نزدیکی اراضی نظامی و ممنوعه وجود ندارد و در قبل از خرید ملک این مساله می باید مورد تایید قرار بگیرد. در هر منطقه اشخاص حقیقی خارجی تنها امکان خرید ده درصد از کل اراضی آن منطقه را دارا می باشد.

بعد از تغییر قانون خرید املاک در ترکیه و فراهم آمدن امکان خرید برای اتباع ایرانی همانند اتباع دیگر کشورها ، اتباع ایرانی نیز اقدام به خرید ملک در ترکیه کرده اند. استانهای آنتالیا و استانبول در صدر استانهای ترکیه قرار دارند که اتباع ایرانی در آنها اقدام به خرید املاک کرده اند. در استان آنتالیا نیز ایرانیان به طور عمده شهر آلانیا را برای خرید املاک ترجیح می دهند.

دولت ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی شرایط کسب تابعیت این کشور را تعییر و امکان کسب تابعیت با خرید یک ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و یا ۵۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری را نیز فراهم کرد.  افرادی که ارزش ملک خریداری شده آنها کمتر از ۲۵۰ هزار دلار باشد تنها حق اقامت ترکیه را بدست می آورند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.