| کد خبر: 225829 |

ورود مسافر از مرز باشماق ۹۴ درصد کاهش یافت

ناظر گمرکات کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ورود مسافر از مرز باشماق مریوان در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۹۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

تین نیوز

 ناظر گمرکات کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ورود مسافر از مرز باشماق مریوان در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۹۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش تین نیوز، بختیار رحمانی‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون وضعیت تردد مسافر در همه مرزهای زمینی تحت تاثیر قرارگرفته و به نسبت سال گذشته روند کاهشی پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مرز باشماق مریوان تنها مرز مسافری در استان است، اضافه کرد: طی ۹ ماهه سال جاری میزان ورود مسافر از این مرز ۹۴ درصد و میزان خروج مسافر هم ۹۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

ناظر گمرکات کردستان با اشاره به اینکه علاوه بر تردد مسافر ورود و خروج بسته‌های گمرکی هم کاهش داشته است، گفت: تعداد بسته‌های گمرک امانات پستی از لحاظ ورود بسته ۳۵ درصد و از نظر خروج هم ۲۰ درصد نسبت به ۹ ماهه سال گذشته در مرز باشماق کاهش داشته است.

رحمانی‌پور افزود: طی این مدت یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۸۵۳ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۸۴۳ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار از باشماق ترانزیت شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۲۸ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۹ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۱۷۸ دلار از گمرکات استان در ۹ ماهه امسال به خارج از کشور صادر شده است، اضافه کرد: میزان صادرات انجام شده از گمرکات استان در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۵۱ درصد و از نظر ارزشی هم ۹۴ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات کردستان به میزان واردات کالا از گمرکات استان هم اشاره کرد و یادآور شد:  طی ۹ ماهه امسال از گمرک های سنندج و باشماق ۲۵ هزار و ۸۵ تن کالا به ارزش ۳۴ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۴۶۸ دلار  وارد کشور شده است.

رحمانی‌پور افزود: میزان کالای وارد شده از گمرکات استان در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته هم از لحاظ وزنی و هم ارزش دلاری ۱۰ درصد افزایش داشته است.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید؛گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.