| کد خبر: 225821 |

حفاظت از راه‌های خراسان جنوبی با روکش آسفالت

خراسان جنوبی در مسیر کریدورهای اصلی کشور و ترانزیتی قرار دارد که همین ویژگی حفاظت از جاده‌ها را ضروری کرده و فقط در سال جاری ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های این استان روکش آسفالت شده است.

تین نیوز

خراسان جنوبی در مسیر کریدورهای اصلی کشور و ترانزیتی قرار دارد که همین ویژگی حفاظت از جاده‌ها را ضروری کرده و فقط در سال جاری ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های این استان روکش آسفالت شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، حمل و نقل بار و مسافر در استان خراسان جنوبی به ناوگان زمینی وابسته است و با توجه به نبود خطوط ریلی و پروازهای فراگیر در این استان، تعداد زیادی از خودروهای سنگین و ترانزیتی در راه‌های خراسان جنوبی تردد می‌کنند.

۲ کریدور اصلی جنوب به شمال و شرق یعنی راه آسیایی بندر چابهار به مرز سرخس و راه ارتباطی استان‌های جنوب و مرکز کشور به خراسان رضوی و مرزهای شرقی و شمال شرقی از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند که با توجه ویژه دولت در سال‌های اخیر اعتبارات حوزه راه در این استان جهش چند برابری داشته است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان از نظر وسعت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان محسوب می‌شود و به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد؛ همین وسعت زیاد باعث فواصل طولانی بین شهرهای این استان شده و خراسان جنوبی در مجموع بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه دارد.

اغلب جاده‌های این استان مسیر عبور خودروهای حمل کالا و ترانزیتی به مقصد مرز مشترک ایران و افغانستان یا استان‌های مختلف کشور است و از این جهت سهمی بسزایی در حمل و نقل کشور دارد.

با توجه به موقعیت استان، قرار گرفتن در محور ترانزیتی شرق کشور و هم مرز بودن با افغانستان، توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه ساخت و نگهداری راه می‌تواند ارتقای سطح خدمات را به همراه داشته باشد و با وجود ترددهای فراوان خودروهای سنگین و ترانزیتی در محورهایی از جمله سربیشه - ماهیرود، بیرجند - قاین، طبس - دیهوک و بیرجند - زاهدان، بهسازی راه در کاهش تصادفات و سوانح بسیار اثرگذار خواهد بود.

از طرفی بارندگی‌های سیل آسای ۲ سال اخیر آسیب‌هایی را به راه‌ها وارد کرد که در این راستا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی به دلیل کمبود اعتبارات به سمت روش‌های نوین روکش آسفالت حفاظتی حرکت کرده است.

خراسان جنوبی پیشرو در اجرای آسفالت حفاظتی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این باره گفت: این استان درخصوص انجام روکش آسفالت حفاظتی از استان‌های پیشرو بوده و در اجرای روش میکرو سرفیسینگ (با ضخامت کم) موفق عمل کرده است به طوری که سه ماه اول سال جاری رتبه برتر و در ۶ ماه اول امسال جزو پنج استان برتر کشور معرفی شد.

اسدالله جلال زاده افزود: میکرو سرفیسینگ یک روش برای حفاظت رویه‌های آسفالتی و اقدامی پیشگیرانه شناخته می‌شود که یک لایه ترمیمی حفاظتی است و در این روش آسفالت به صورت لایه‌ای نازک و محافظ روی سطح راه اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: این روش به دلیل کیفیت و دوام زیاد از عمر مفید بیشتری نسبت به دیگر روکش‌های حفاظتی برخوردار است و سرعت بالای اجرای این نوع روکش سبب می‌شود خطرات و مشکلات ناشی از عبور ترافیک و به خطر افتادن ایمنی استفاده کنندگان از راه به حداقل برسد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: در ۲ سال گذشته رتبه اول کشور را در اجرای نوارهای لغزنده در محورهای مواصلاتی کسب کرده‌ایم که این اقدام موجب کاهش تصادفات و انحراف به چپ خودروها شده است.

وی با بیان اینکه  ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های استان در سال جاری روکش آسفالت شده است اظهار داشت: ۱۷۷ کیلومتر راه شریانی و ۱۵۳ کیلومتر راه فرعی و روستایی استان با استفاده از ۱۳۴ هزار و ۸۰ تن آسفالت روکش حفاظتی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: این عملیات برای نگهداری، ارتقای ایمنی تردد و بهسازی رویه راه‌های استان اجرا شده است.

وی بیان کرد: راه‌های شریانی دیهوک - راور، طبس - اصفهان، دیهوک - فردوس، دیهوک - طبس، فردوس - بجستان امسال روکش آسفالت شد و در فصل کاری سال ‌جاری در راه‌های استان ۴۰ کیلومتر درزگیری و ۵۹۲ کیلومتر لکه‌گیری انجام شده است.

جلال زاده گفت: ۹ ماه سال جاری ۷۵۷ کیلومتر از راه‌های مختلف استان خط‌کشی، ۱۵ نقطه از ۳۱ نقطه حادثه خیز مصوب و ابلاغی و سه نقطه در دست اقدام، اصلاح و بهسازی انجام شده است.

وی افزود: خراسان جنوبی دارای ۹۳۷ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۱۲۹ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است که عملیات روکش آسفالت محورها هر سال به تناسب اعتبارات در برنامه این اداره کل قرار می‌گیرد و با توجه به سطح آسیب‌دیده رویه محورها و اولویت‌بندی انجام شده نسبت به انجام روکش حفاظتی محور منتخب اقدام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی، استان کویری است و کویر برای کاربران جاده خسته کننده است، در زمینه شیب شیروانی عملیات خوبی انجام شد و جهش بالایی را در ایجاد شیب شیروانی‌ها داشتیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و کاهش سفرها در سال جاری افزود: در این مدت پیمانکاران و همکاران ما به فعالیت خود برای روکش و لکه‌گیری آسفالت راه‌های استان ادامه دادند و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

عمر مفید آسفالت جاده‌ای یک تا چهار سال

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز با اشاره به عمر مفید روکش‌های جاده‌ای گفت: عمر مفید محور آسفالتی شامل روکش حفاظتی و روکش گرم یک تا چهار سال است و بعد از آن نیاز به ترمیم و روکش دارند.

محمد فدوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آسفالت محورها بعد از این مدت به روکش و ترمیم نیاز دارد که بر همین اساس ۱۱ هزار کیلومتر راه آسفالت در استان موجود است و نیاز به ترمیم داشته  و سالانه اعتبار زیادی را می‌طلبد.

وی به آسفالت ۶۵ کیلومتر راه روستایی از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال با ۲۲۴ هزار تن آسفالت در سطح جاده‌های استان لکه‌گیری انجام شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید و در هفت سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال بهسازی و ترمیم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهریور امسال گفته بود که برنامه‌ریزی و طرح‌های خوبی برای لکه‌گیری و بهبود و افزایش کیفیت روکش آسفالت راه‌های کشور به ویژه بزرگراه‌ها و راه‌های شریانی تعریف شده و در حال اجراست.

به گفته عبدالهاشم حسن‌نیا این طرح‌ها تا ۲ سال آینده برای بهبود کیفیت روکش آسفالت راه‌های کشور انجام خواهد شد.

خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۲۶۳ کیلومتر انواع راه دارد و مجموع راه‌های آسفالت استان بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هر سال باید رصد شود.

اگر عمر مفید ۱۰ ساله را در نظر بگیریم سالی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر به روکش نیاز دارد و بنا بر آمار عملکرد استان در این حوزه جهشی بوده است.

۶۸ شرکت حمل و نقل و حدود ۱۰ هزار راننده در این استان فعالیت دارند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.