| کد خبر: 225780 |

فریاد پلاسکو به کجا رسید؟

صبح روز ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۵، دودی مهیب از ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول، ساختمان پلاسکو، به آسمان برخاست. خشم شعله های آتش و دود، آنقدر شدید بود که از خیابان های اطراف هم آدم را می ترساند و انگار پلاسکو ۵۴ ساله داشت با تمام وجود درخواست کمک می کرد.

تین نیوز

صبح روز ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۵، دودی مهیب از ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول، ساختمان پلاسکو، به آسمان برخاست. خشم شعله های آتش و دود، آنقدر شدید بود که از خیابان های اطراف هم آدم را می ترساند و انگار پلاسکو ۵۴ ساله داشت با تمام وجود درخواست کمک می کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، با گذشت ساعاتی از آغاز حریق و تلاش آتش نشانان حوالی ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه پلاسکو فروریخت و جان عزیز ۱۶ آتش نشان و پنج شهروند را گرفت. با فروریختن ساختمان پلاسکو و شهادت آتش نشانانی که برای حفظ جان و مال شهروندان، شجاعانه تن به دل آتش زده بودند قلب میلیون ها نفر فشرده شد و شکست، اماباید پرسید سرانجام تمام هشدارها جهت جلوگیری از پلاسکوهای دیگر به کجا رسید؟

داود براتی - آتش نشان بازنشسته و معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- در گفت و گو با ایسنا درباره تجربه اش برای جلوگیری از وقوع پلاسکوهای دیگر اظهار کرد: حادثه  پلاسکو یک فریاد بود. فریادی برای بسیاری از ساختمان ها که بگویند ما نیاز به توجه جدی به ایمنی ساختمانها در برابر حریق و حوادث  داریم.

آتش نشان بازنشسته و معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: حادثه دلخراش پلاسکو  فریادی بود برای رسیدن به اهداف ایمنی و رسیدگی به وضعیت ساختمان ها و اماکن مهم شهر تهران که این فریاد را هنوز برخی ها نشنیده اند.

وی ادامه داد: اگر بعد از حادثه پلاسکو ، تلاش هایی برای تحقق اهداف ایمنی صورت گرفته به نظر می رسد کامل و با نگاه جدی نیست. پلاسکو نشان داد اگر ساختمان های مهم و پرخطر را رها کنیم، هر لحظه جان افراد تهدید می شود.

وی افزود: پلاسکو نشان داد، به رغم اینکه شهر ها تغییرات بسیاری داشته اند؛ اما متاسفانه از جنبه ایمنی که از  مهم ترین ملاحظات و الزامات در تغییرات کاربری و تراکم، توسعه بنا و افزایش ارتفاع ساختمان ها است و در استانداردها و مقررات ملی ساختمان بدان تاکید و برای همه صاحبان اماکن، مهندسین طراح و ناظر ، شهرداری ها و سایر عناصر مرتبط بر اساس قانون نظام مهندسی و سایر قوانین مرتبط الزامی می باشد، به این مهم توجه نشده است؟

براتی اظهار کرد: حادثه پلاسکو نشان داد برای رسیدن به اهداف ایمنی تمام حلقه ها و دستگاه ها باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند، به عنوان مثال بیمه هم از این قاعده مستثنی نیست و باید نقش خود را به درستی ایفا کند.

براتی اظهار کرد: اگر تا به حال بعنوان مثال بیمه مسیر جدایی را رفته و شرایط متفاوتی را داشته پس از حادثه پلاسکو  نشان داده شد که بیمه هم بر اساس تجارب جهانی  و استانداردهای معتبر، باید با سایر حلقه ها از قبیل آتش نشانی ها هم محور شده و در حقیقت باید در جهت تحقق اهداف مشترک در خصوص بهبود مستمر ایمنی و پیشگیری از بروز حریق و حوادث، تلاش هماهنگ داشته باشند.

وی گفت: بیمه باید از ابزار هایی که دارد استفاده کند تا شاهد افزایش مستمر  ایمنی و رعایت ضوابط  و مقررات باشیم.

آتش نشان بازنشسته و معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، اظهار کرد: با تغییر شیوه های صدور بیمه نامه، به ویژه در مرحله ارزیابی ریسک می توان صاحبان اماکن و کالاها را در زمان درخواست بیمه آتش سوزی، به رعایت فاکتورها و مولفه های ایمنی ترغیب کرد. اگر پیش از صدور بیمه نامه ارزیابی ریسک به درستی و با سطح تعمیق و تدقیق لازمه صورت بگیرد و  مکانی که ریسک آن از حد تعیین شده بالاتر بود بیمه آتش سوزی نشود، متقاضیان بیمه آتش سوزی نسبت به رفع معایب و نواقص و بهبود ایمنی اقدام می کند.

براتی افزود: در این رابطه در محلی که از ایمنی برخوردار باشد متناسب با ضرایب ایمنی و سطح سیستم ها و تمهیدات ایمنی و تدافعی در مقابل حریق و حوادث، می توان تعرفه بیمه آن را کاهش داد و یا تخفیف منظور کرد.

معاون پیشین سازمان آتش نشانی تهران تاکید کرد: در برخی از مکانها،  ریسک ها و مخاطرات از حد مجاز بالاتر و غیر قابل قبول است و نباید  بیمه آتش سوزی و حوادث  شود در غیر اینصورت موجب ایجاد حاشیه امنیت کاذب ایمنی شده و صاحبان اماکن و کالا در اینگونه موارد،  در مقابل بسیاری از نواقص و کاستی های ایمنی، دلخوش به سرمایه بیمه آتش سوزی هستند که جبران خسارات خواهد کرد؟

براتی گفت: اگر تمام حلقه ها و عناصر مرتبط از جمله  شهرداری، آتش نشانی، کارفرماها، بیمه ها، اتحادیه ها و صنوف، اداره بازرسی کار ، استاندارد، نظام مهندسی و دستگاههای دولتی فرادستی مرتبط با ساختمانها و اماکن مهم شهر، در خصوص رعایت ایمنی وحدت رویه و هماهنگی وجود داشته باشد و قوانین و مقررات، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و  الزامات فنی و ایمنی  به درستی رعایت شود شاهد بهبود مستمر ایمنی خواهیم بود.

معاون سابق سازمان آتش نشانی تهران تاکید کرد: اگر تمام قوانین به درستی با نقش پذیری عناصر مرتبط  و استفاده از پتانسیل های موجود در نهادها و دستگاه ها بر اساس شرح وظایف سازمانی رعایت شود و هر کدام از این عناصر نقش خود را به درستی ایفا کند با تلاش هماهنگ و فعالیت های هم محور و هدفمند، به اهداف ایمنی با لحاظ تسریع و تسهیل در فرایند ایمن سازی میرسیم، در غیر این صورت این ناهماهنگی ها باعث می شود که به اهداف ایمنی نرسیده و یا منجر به افزایش هزینه ها و سطح نازل ایمنی باشیم.

براتی در پایان تاکید کرد: شرایط  کانون های خطر در شهر تهران و درساختمان هایی از قبیل پلاسکو ایجاب می کند که دستگاه های فرادستی که نقش سیاست گذاری و راهبرد حکومتی و یا ایجاد زیرساخت لازم به منظور حرکت روان چرخ های سنگین ایمنی شهر را بر عهده دارند و در این زمینه نقش اساسی و زیربنائی را بر عهده دارند بیش از پیش و مجدانه نسبت به رفع کاستی ها ونواقص در قوانین و مقررات و یا توسعه و تکمیل آنها اقدام کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.