| کد خبر: 225675 |

هواشناسی: کاهش آلاینده های هوا در دستور کار قرار گیرد

هشدار درباره هم‌افزایی آلودگی هوا و کرونا

در حالی که به گفته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران فوتی های کرونایی پایتخت از 200 نفر در روز به 20 نفر در روز کاهش یافته است، حالا خبر آمده است که آلودگی هوا در تهران به طور متوسط در هر روز منجر به مرگ زودرس ۱۱ نفر می شود. این همه در حالی است که بررسی های جهانی طی تقریبا یکسال گذشته، حاکی از این است که امکان انتقال ویروس کرونا در شرایط آلودگی هوا بسیار بیشتر می شود.

تین نیوز

در حالی که به گفته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران فوتی های کرونایی پایتخت از 200 نفر در روز به 20 نفر در روز کاهش یافته است، حالا خبر آمده است که آلودگی هوا در تهران به طور متوسط در هر روز منجر به مرگ زودرس ۱۱ نفر می شود. این همه در حالی است که بررسی های جهانی طی تقریبا یکسال گذشته، حاکی از این است که امکان انتقال ویروس کرونا در شرایط آلودگی هوا بسیار بیشتر می شود.

در همین چهارچوب هم مدیر عامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران، نسبت به همزمانی این دو پدیده زیان بار هشدار داد و اعلام کرد: آلودگی به خودی خود شیوع کرونا را بیشتر نمی‌کند، بلکه از آنجایی که ریه‌ها را درگیر می‌کند و با تنفس افراد در ارتباط است و عارضه اصلی ویروس کرونا نیز بر روی سیستم تنفسی است، هم‌افزایی پیدا می‌کنند و خطر بیشتری ایجاد می‌شود. او همچنین، سیستم‌های کنترل و پیشگیری کرونا در پایتخت را نسبت به سایر مناطق کشور ضعیف‌تر دانست.

حمید چوبینه، مدیر عامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران با بیان اینکه در هوای آلوده به سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی توصیه می‌شود از خانه خارج نشوند، گفت: اکنون که شرایط کرونا را نیز تجربه می‌کنیم، تاکید بر این توصیه چندین برابر است.

چوبینه با اشاره به اینکه با توجه به شیوع کرونا باید هوشیارتر از گذشته عمل کرد، اضافه کرد: شرایطی که در گذشته داشتیم و در زمینه کنترل بیماری در موج اول ناشی از هوشمندی اجتماعی مردم و دقت مسئولان در زمینه کنترل و پیشگیری از کنترل بیماری کرونا بود، اما یکباره ورق برگشت.

کرونا بدتر از آتش زیرخاکستر

مدیر عامل شرکت شهر سالم گفت: کرونا از آتش زیر خاکستر هم بدتر است و ممکن است هیچ ردی از آن در فرایندهای بیرونی جامعه دیده نشود، اما یکباره جامعه را گرفتار کند.

او در گفت و گو با ایلنا ادامه داد: اگرچه آمار مرگ‌ومیر کرونا صفر نشده و صرفا کمتر شده است، اما نسبت به زمانی که در پیک کرونا بودیم و شاهد جان باختن شهروندان و شیوع بسیار گسترده بودیم شرایط بهتر است، البته نه اینکه این بیماری دیگر خطری ایجاد نمی‌کند.

او با تاکید بر اینکه پیشگیری مهمترین اقدام برای از بین بردن کرونا است، گفت: قرنطینه افراد دارای علائم، غربالگری، عدم برگزاری دورهمی‌، جلوگیری از حضور در مکان‌های شلوغ و این موارد باید سر جای خود باقی باشد تا موفقیت را به سرانجام برسانیم.

چوبینه در واکنش به اینکه کاهش آمار، نگرانی از تقلیل اجرای پروتکل‌ها توسط مردم را به همراه دارد، گفت: بله، این مساله صادق است. همیشه زمانی که احساس کردیم خیلی موفق شدیم فرایندهای کنترلی و پیشگیری را کم کردیم و به شرایط قبل بازگشتیم.

مدیر عامل شرکت شهر سالم ادامه داد: اکنون آمار کاهش پیدا کرده، اما موج زمستانه بعدی با توجه به اینکه هوای آلوده نیز حاکم است و می تواند وضعیت تنفسی را بدتر کند و تلفات ناشی از کرونا را در صورتی که شیوع آن بیشتر شود؛ افزایش ‌دهد، باید تا رسیدن به آخرین آمار تلفات، پروتکل‌ها را کنترل کنیم.

او درباره تاثیر آلودگی بر شیوع کرونا گفت: آلودگی به خودی خود شیوع کرونا را بیشتر نمی‌کند، بلکه از آنجایی که ریه‌ها را درگیر می‌کند و با تنفس افراد در ارتباط است و عارضه اصلی ویروس کرونا نیز بر روی سیستم تنفسی است، هم‌افزایی پیدا می‌کنند و خطر بیشتری ایجاد می‌شود.

زمان اعلام پیروزی بر کرونا؟

چوبینه گفت: زمانی می‌توانیم از موفقیت در حوزه مقابله با کرونا صحبت کنیم که آخرین مورد نیز درمان شده باشد و برای موارد شبه بیماری نیز دستورالعمل‌های دقیق و فوری اجرا شود.

او در پاسخ به این که اجرای فوری دستورالعمل‌ها در صورت مشاهده فرد مشکوک در تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در تهران سیستم‌های کنترل و پیشگیری نسبت به مناطق دیگر کشور ضعیف‌تر است. حتما باید سیاست‌گذاران عرصه سلامت با هماهنگی مردم و سازمان‌ها به یک راه حل درست برسند. فردی که شبه علامت دارد باید تامین مالی شود و بتواند درمان مناسب را دریافت کند تا نسبت به حضور در بیرون از منزل‌ احساس عدم نیاز کند.

چوبینه تصریح کرد: افراد باید بدانند که کسی متوجه آن‌ها است و از نظر نظارتی و رعایت پروتکل‌ها و همچنین از نظر حمایتی رصد می‌شوند.

روزانه ۱۱ مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا

در این حال، حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه اولین مشکل شهر تهران و شهروندان آن آلودگی هواست، گفت: آلودگی هوا، مسأله‌ای بین‌بخشی است و آن‌طور نیست که یک بخش بگوید من حلش خواهم کرد و حتی سازمان حفاظت محیط زیست که بر اساس قانون، مسئولیت محیط زیست کشور را بر عهده دارد نیز به تنهایی نمی‌تواند مشکل آلودگی هوا را حل نماید.

شهیدزاده با تأکید بر اینکه این مجموعه، شرکتی چابک، علمی و تخصصی است که سعی کرده مشاوری امین برای سایر مجموعه‌ها باشد، افزود: از ابتدای تشکیل شرکت کنترل کیفیت هوا، گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های مختلف، باعث نشده سمت و سوی حرکت این شرکت به جهتی تمایل پیدا کند که به خاطر آن بخواهد در بحث آلودگی هوا حرف غیر کارشناسی بزند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان مجموعه‌ای تخصصی در مورد اطلاعات آلودگی هوای تهران که با سلامتی شهروندان سر و کار دارد، «خودسانسوری» نمی‌کند، اظهار کرد: البته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بر خلاف اسمش، هیچ‌گونه ابزار کنترلی در اختیار ندارد و از این رو، کار این مجموعه معطوف به پایش، تحقیقات و مشاوره با محوریت اندازه‌گیری آلاینده‌های هوا، ارائه راهکارهای کنترل آنها و اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی در این ارتباط است.

شهیدزاده با بیان اینکه «قانون هوای پاک»، مرجع مهمی است که در صورت عمل به آن از سوی همه دستگاه‌های دست‌اندرکار می‌تواند در کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران مؤثر باشد، تصریح کرد: طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، خسارات ناشی از آلودگی هوا در تهران سالانه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود، یعنی روزانه ۷ میلیون دلار و از سوی دیگر، تعداد فوتی‌های منتسب به آلودگی هوا در ایران سالانه ۱۲ هزار نفر برآورد می‌شود که ۴ هزار نفر از این تعداد مربوط به تهران است و به عبارتی، به طور متوسط در تهران به دلیل آلودگی هوا روزی ۱۱ مرگ زودرس اتفاق می‌افتد.

 اوج آلودگی هوا تا اواسط هفته آینده

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: اوج آلودگی هوا تا روز جمعه بوده و تا اواسط هفته آینده ادامه دارد و در شرایطی که خبری از سامانه بارشی نیست بهتر است منابع آلاینده کاهش یابد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اینکه وضعیت انباشت آلاینده‌ها در کلان‌شهرها تا چه زمانی ادامه دارد، افزود: وضعیت کنونی چیز جدیدی  نیست و هر ساله با پایداری هوا در فصل زمستان با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه زمین در فصل زمستان سرد است و باعث وارونگی هوا می‌شود، گفت: از آنجایی که در ۱۰ روز گذشته شرایط جوی پایدار بوده و تا اواسط هفته آینده (روز سه‌شنبه) با انباشت آلاینده‌ها مواجه هستیم، وضعیت هوا پایدار است و جایجایی هوا نداریم. در روزهایی که شرایط جوی پایدار است باید منابع آلاینده را کاهش دهیم، پاسخ به این پرسش که آلاینده ها کدامند، در حیطه وظایف سازمان محیط زیست است و آنها باید بگویند منابع آلاینده چیست؟

به گفته ضیائیان، از روز سه‌شنبه هفته آینده با ورود سامانه جدید به کشور، انتظار می‌رود با وزش باد از حجم آلودگی کاسته شود.

او همچنین گفت: در دی‌ماه بارش گسترده‌ای برای کشور پیش‌بینی نمی‌شود، اما در بهمن‌ماه انتظار بارش بیشتری را داریم، هرچند پیش‌بینی‌های ماهانه و فصلی به‌طور معمول تا ۶۵ درصد درست است و امکان خطا در آن وجود دارد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.