| کد خبر: 225604 |

اخذ عوارض شهرداری از ایرلاین‌ها حذف می‌شود؟

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از رایزنی با رییس مجلس برای اصلاح قوانین مربوط به دریافت عوارض از شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و گفت: با اخذ عوارض از ایرلاین‌ها به شیوه کنونی مخالفیم.

تین نیوز

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از رایزنی با رییس مجلس برای اصلاح قوانین مربوط به دریافت عوارض از شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و گفت: با اخذ عوارض از ایرلاین‌ها به شیوه کنونی مخالفیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، هفته گذشته بود که رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی از خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های هواپیمایی در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: مشکل جدی در تامین قطعه هواپیما داریم و از دولت درخواست کمک بلاعوض کرده‌ایم.

«یونس دقیق کیا» گفت: به دلیل تحریم سنگین صنعت هوایی، امکان خرید قطعات وجود ندارد، نمی‌توانیم هزینه خرید قطعات را جابه‌جا کنیم و در این شرایط افزایش نرخ ارز، فشار مصوبات ستاد کرونا و قوانین داخلی سخت هم مشکل صنعت هوایی را افزایش داده است.

اشاره وی به طرحی است که به‌تازگی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و ایرلاین‌ها را موظف می‌کند تا درصدی از فروش بلیت خارجی را به اورژانس اختصاص دهند.

علاوه بر این، اکنون عوارض شهرداری، فرودگاهی، هلال احمر و ایمنی از محل فروش هواپیما پرداخت می‌شود و انجمن شرکت‌های هواپیمایی نسبت به ورشکستگی صنعت هشدار داده است.

بر اساس اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده با هم تعارض دارد و موجب اخذ چندباره عوارض از ایرلاین‌ها می‌شود، به همین دلیل از مجلس خواستار رفع این مشکل شده‌اند.

امروز «تورج دهقانی زنگنه»، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اخذ عوارض شهرداری‌ها که از شرکت‌های هواپیمایی در شهرستان‌های مختلف دریافت می‌شود، گفت: شهرداری‌ها بر اساس قانون این عوارض را دریافت می‌کنند و امکان حذف آن وجود ندارد.

وی بیان‌داشت: عوارض‌ها درآمد پایدار شهر هستند و بر همین مبنا، شهرداری‌ها موظف هستند که مطابق قانون این عوارض را از شرکت‌های هواپیمایی اخذ کنند، اما مشکل این است که هم‌اکنون این قانون وجود دارد و برای هرگونه تغییر، باید این خواسته طی لایحه‌ای تقدیم مجلس شود و نمایندگان مجلس نیز پس از بررسی نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از رایزنی با رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران انجمن ایرلاین‌های کشور خبر داد و خاطرنشان‌کرد: در این دیدار مشکلات ایرلاین‌های کشور مطرح شد و این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که این اشکال مربوط به قانون است و باید اصلاح شود.

زنگنه افزود: یکی از اشکالاتی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که مطابق قانون، شهرداری از شهری که در آن بلیت صادر شده است، می‌تواند عوارض دریافت کند؛ این در حالی است که ممکن است یک نفر از خانه‌اش بلیت خریداری کرده باشد و بعد به منطقه دیگری برود و از آنجا سوار هواپیما شود، بنابراین شهرداری‌ها نباید از دو محل عوارض دریافت کنند.

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری با اخذ عوارض بدین‌گونه موافق نیست، خاطرنشان‌کرد: باید این قانون به‌گونه‌ای اصلاح شود که طی آن محل سوار شدن مسافر ملاک عمل قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، در ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهر محل استقرار ایرلاین به عنوان شهرداری اخذ عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز شهرداری محل فروش بلیت را به عنوان اخذ کننده عوارض ذکر می‌کند. به‌طور مثال در قزوین که فرودگاه نداریم، شهرداری این شهر از ایرلاین‌ها عوارض طلب کرده است و انجمن شرکت های هواپیمایی معتقد است که چرا باید به هر دو شهرداری عوارض پرداخت کند؟ شهرداری‌ها چه خدماتی به ایرلاین‌ها یا مسافران هوایی می‌دهند؟

مشکل دیگر این است که شهرداری‌ها براساس سقف نرخ بلیت، مطالبه عوارض دارند، یعنی اگر بلیت پروازی در طیف ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته شود، شهرداری‌ها آن سقف قیمتی را مدنظر قرار می‌دهند که از دولت درخواست شده این مشکلات رفع شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.