| کد خبر: 225601 |

◄ اخذ تعهدنامه‌هایی عجیب از رانندگان/حقوق رانندگان پایمال می شود؟

در بندر امام شرکت های حمل و نقل رانندگان را مجبور به امضای تعهدی می کنند که تمام مسئولیت حمل کالا و فاسد شدن آن به هر نحوی به عهده راننده قرار می دهد در صورتی که راننده در این زمینه مسئولیتی ندارد.

تین نیوز

چندی پیش برخی رانندگان کامیون از اجبار شرکت های حمل و نقل به امضای قراردادهایی که همه مسئولیت ها را متوجه رانندگان می کرد، خبر دادند.

 به گزارش تین نیوز، این رانندگان عنوان کردند، در بندر امام شرکت های حمل و نقل رانندگان را مجبور به امضای تعهدی می کنند که تمام مسئولیت حمل کالا و فاسد شدن آن به هر نحوی به عهده راننده قرار می دهد در صورتی که راننده در این زمینه مسئولیتی ندارد.

آنان با بیان این که طبق کدام قانون و دستورالعمل حمل و نقل، راننده باید مسئولیت متصدی حمل و باربری را بر دوش بکشد، تاکید کردند: طبق کدام اسناد و مدارک بار با کیفیت به راننده تحویل داده می شود که راننده باید مسئول کیفیت آن باشد؟ وظیفه باربری و متصدی حمل در این بین چیست و چه خدماتی باید به صاحبان کالا بدهند؟

به دنبال طرح این موضوع، برخی مسئولان صنفی با بیان این که رانندگان ملزم به امضای چنین تعهدنامه هایی نیستند و شرکت های حمل و نقل از عدم اطلاع برخی رانندگان در مورد مقررات موجود، نسبت به اخذ تعهدنامه های این چنینی از آنان، مبادرت می کنند، از رانندگان درخواست کردند چنین مواردی را به مسئولان صنفی خود اطلاع رسانی کنند.

 چند روز پیش یک راننده دیگر از اقدام مشابه یک شرکت در مورد اخذ تعهدنامه از خود خبر داد و گفت: برای حمل کنجاله به شرکت ش. ب مراجعه کردم اما شرکت مذکور درخواست امضای تعهدنامه ای یک طرفه و به ضرر راننده را از من داشت.

این راننده افزود: متن تعهدنامه بیانگر این بود که شرکت حمل و نقل  و شرکت بیمه برای شانه خالی کردن از تعهد پرداخت خسارت احتمالی نسبت به اخذ چنین تعهدنامه ای از رانندگان  اقدام کرده اند.

به گفته وی، در تعهدنامه مذکور آمده بود حتی اگر بار سرقت شد یا ناوگان تصادف کرد و بار به موقع به مقصد نرسید و یا هر اتفاق دیگری رخ داد، راننده باید تمام خسارت را به نرخ روز بازار و نه نرخ دولتی به صاحب کالا بپردازد وگرنه کارت هوشمندش قفل می شود.

وی افزود: همچنین طبق  مفاد این تعهدنامه، راننده حق هرگونه شکایت و اعتراض از شرکت باربری و بیمه و صاحب کالا را از خود سلب می کرد.

تصویر 2 تعهدنامه ای رانندگان به عنوان نمونه منتشر کرده اند در ادامه آمده است:

قرارداد

 

قرار داد 1

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.