| کد خبر: 225534 |

مقصر کیست؟

مدتی نیست که از تعیین و تکلیف قیمت بلیت هواپیما می‌گذرد که مجدد برخی از نمایندگان مجلس نسبت به موضوع گرانی بلیت هواپیما انتقاد کرده‌اند

تین نیوز

در گزارش صفحه هوایی شماره 284 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 22 دی ماه 99 می خوانید: مدتی نیست که از تعیین و تکلیف قیمت بلیت هواپیما می‌گذرد که مجدد برخی از نمایندگان مجلس نسبت به موضوع گرانی بلیت هواپیما انتقاد کرده‌اند و خواستار نظارت بیشتر متولی صنعت حمل‌ونقل هوایی یعنی سازمان هواپیمایی کشوری بر عملکرد ایرلاین‌ها شده‌اند. گرانی بلیت هواپیما در حالی موردانتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفته است که مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، موضوع گران‌فروشی توسط ایرلاین‌ها را رد می‌کند و تأکید دارد که شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها با توجه به نرخ‌گذاری که سازمان هواپیمایی کشوری انجام داده است، بلیت‌های خود را نرخ‌گذاری می‌کنند و در این زمینه گران‌فروشی به‌وسیله آنها انجام نشده است.

او معتقد است که این گرانی در شبکه توزیع و فروش انجام می‌شود و می‌گوید: «گرانی بالاتر از نرخ مصوب ارتباطی به سازمان هواپیمایی کشوری ندارد و خود دفاتر و آژانس‌های مسافرتی و سایت‌های فروش در این زمینه بلیت را گرانتر از نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری به فروش رساندند.»

خط‌ونشان سازمان هواپیمایی برای دفاتر گران‌فروش

کاپیتان تورج دهقانی‌زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر سخنان اسعدی سامانی صحه گذشته ایرلاین‌ها را مقصر این گرانی ندانسته است و در راستای همین موضوع این سازمان در ابتدای هفته جاری اعلام کرد: «پیرو دریافت گزارش مبنی بر گران‌فروشی بلیت هواپیما و رصد این سازمان، سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت «چارتر ۷۲۴» و «safarme.com»، بدون اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به فروش غیرقانونی و بالاتر از نرخ مصوب کرده بودند که در راستای تکالیف قانونی این سازمان به دستگاه قضایی جهت پیگرد حقوقی معرفی شدند.» سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرده است که به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی عنوان شد فروش بلیت مستقیم یا غیرمستقیم آن شرکت‌ها توسط سایت‌های نامبرده غیرقانونی بوده و متخلفان مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

در راستای این اقدام صورت‌گرفته توسط سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت این دو سایت غیرمجاز بوده و مردم باید از خریدن بلیت از این سایت‌ها خودداری کنند. اما این تمام ماجرا نبود؛ سازمان هواپیمایی مجدد اعلام کرد که پروانه فعالیت چهار شرکت دفاتر خدمات هوایی به علت گران‌فروشی بلیت توسط این سازمان تعلیق شده است که این اقدام در پی رصد درگاه‌های فروش بلیت هواپیما توسط این سازمان و دریافت گزارش مبنی بر فروش بالاتر از نرخ مصوب بلیت، انجام گرفته است.

افزایش قیمت بلیت هواپیما در راستای یک تبانی نانوشته شکل گرفته است

اما این واکنش از سوی حرمت‌اله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران متفاوت است؛ او در گفتگویی که چند پیش با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» داشت عنوان کرده بود که نرخ بلیت هواپیما نسبت به نرخ گذشته نه‌تنها پایین نیامده است بلکه در برخی از مسیرها افزایش صددرصدی داشته است. این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که ایرلاین‌ها تنها می‌توانند ۱۰ درصد قیمت بلیت را افزایش بدهند. منتها ایرلاین‌ها به مصوبه سال ۹۸ و قیمت نرخ خردادماه سال ۹۹ اشاره می‌کنند که آن نیز محمل قانونی ندارد.

او در این رابطه افزوده است: «مطابق قانون، هیچ انجمنی نمی‌تواند مبادرت به نرخ‌گذاری کند اما ایرلاین‌ها با یک ترفندی، نرخ کف را حذف و اقدام به بالا بردن قیمت‌ها کرده‌اند. حتی هفته گذشته نمایندگان مجلس نیز به وزیر راه‌وشهرسازی بابت گرانی نرخ بلیت پروازها تذکر دادند چراکه نمایندگان با بررسی که انجام داده بودند، متوجه شدند، قیمت بلیت هواپیما نسبت به قبل از مهرماه، صددرصد افزایش داشته است.» رفیعی معتقد است: «افزایش قیمت بلیت هواپیما در راستای یک تبانی نانوشته شکل گرفته است.

ایرلاین‌ها عنوان می‌کنند که سقف قیمت‌ها را رعایت می‌کنند. این در حالی است که با برداشته شدن نرخ کف شرکت‌های هواپیمایی فضای عرضه و تقاضا و رقابت را از بین برده‌اند. حتی اگر هواپیما خالی پرواز کنند حاضر نیستند از نرخی که بین خودشان تعیین ‌شده بلیت را کمتر بفروشند. این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند که زیان‌های هنگفتی می‌دهند. این صحبت‌هایی که از سوی شرکت‌های هواپیمایی گفته می‌شود تنها برای امسال نیست؛ سال‌هاست که عنوان می‌کنند ایرلاین‌داری «زیان» است؛ اما این سؤال مطرح می‌شود اگر شرکت‌های هواپیمایی زیان می‌دهند چرا این تعداد درخواست تأسیس ایرلاین به سازمان هواپیمایی داده شده است؟ مگر نه اینکه ایرلاین‌داری زیان است!»

همواره توپ را به زمین آژانس‌ها و دفاتر می‌اندازند

امیرپویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران نیز به‌مانند حرمت الله رفیعی ایرلاین‌ها را مقصر گرانی بلیت هواپیما می‌داند و در این رابطه گفته است: «همواره توپ گرانی را به آژانس‌ها و دفاتر می‌اندازند، این در حالی است که در ایامی که بلیت گران شده بود، ایرلاین‌های کلاس‌ های، پرواز گران خود را باز کردند و با توجه به محدودیت ظرفیتی که به خاطر کرونا وجود داشت قیمت‌ها را بالا بردند. بنابراین ما مقصر نبودیم، بلکه خود شرکت‌های هوایی دراین‌باره قیمت‌ها را افزایش دادند.»

او گفته که درست است که نرخ بلیت هواپیما آزادسازی شده، اما در چارترها دفاتر در ۱۰ ماه از ایام سال که زمان‌های غیر پیک است، بلیت را ارزان‌تر از نرخ مصوب می‌فروشند و تنها در دو ماه که ایام پیک است، تقاضا بالا می‌رود و ممکن است به دلیل افزایش تقاضا قیمت‌ها جابه‌جا شود. اما نکته مهم این است که ایرلاین‌ها در قراردادهای چارتری که با ما منعقد می‌کنند، شرایطی را می‌گذارند که عملا آژانس‌ها را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند.

رفیعی‌شاد قرارداد شرکت‌های هواپیمایی با دفاتر را به قرارداد ترکمنچای تشبیه می‌کند و می‌گوید: «به‌عنوان‌مثال شرکت‌های هواپیمایی یک ماه قبل از موعد پرواز چارتر از دفاتر n میلیارد تومان درخواست می‌کنند که آژانس‌ها مجبور به پرداخت هستند به خاطر اینکه چارتر را بگیرند. بنابراین ما نیز با شرایط بسیار سختی روبه‌رو هستیم، بدون اینکه در این مدت کرونا کوچک‌ترین حمایتی از ما شود.»

 

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.