| کد خبر: 225418 |

ایرلاین‌ها در اعتراض به اجرای محدودیت ۶۰ درصدی در پروازها /زمین گیر شدیم

صنعت حمل‌ونقل هوایی پس از شیوع کرونا بیشترین آسیب را در جهان و ایران دیده است. این در حالی است که اعمال محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت از سوی وزارت بهداشت زیان وارده به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را بسیار تشدید کرده است و بسیاری از هواپیماها به دلیل نبود مسافر زمین‌گیر شده است.

تین نیوز

در گزارش صفحه هوایی شماره 283 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 15 دی ماه 99 می خوانید: اوایل هفته جاری بود که انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مجددا به موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی اعتراض کرد و خواستار حذف محدودیت ۶۰ درصدی در پروازها شد. این محدودیت اوایل آبان ماه سال جاری در ستاد ملی مبارزه با کرونا به دلیل شیوع شدید کرونا در کشور مصوب شده بود که بر اساس آن ایرلاین‌ها ظرفیت مسافر خود را می‌بایست تا ۴۰ درصد کاهش می‌دادند؛ مصوبه‌ای که از همان ابتدا با مخالفت شدید ایرلاین‌ها روبه‌رو شد اما درنهایت ناچار به اجرای آن شدند؛ حال با گذشت حدود دو ماه از این مصوبه و کاهش آمار کرونا در کشور، شرکت‌های هواپیمایی خواهان لغو این مصوبه شده‌اند.

آمار جهانی کرونا در پروازها؛ یک مورد در ۲۷ میلیون مسافر

انجمن شرکت‌های هواپیمایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری به این موضوع اشاره کرده که این محدودیت تاکنون در دنیا اجرا نشده و با هماهنگی به عمل آمده کلیه مسافران در مبادی ورودی ترمینال‌ها تب‌سنجی شده و کارت پرواز آنها پس از کنترل با سامانه بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت صادر می‌شود، نسبت به اعمال این محدودیت تجدیدنظر شود. این انجمن در این نامه به آخرین آمار انجمن بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی (یاتا) اشاره کرده که نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به کرونا قبل از الزام به استفاده از ماسک یک مورد در ۲۷ میلیون مسافر بوده است.

محدودیت وزارت بهداشت زیان ایرلاین‌ها را تشدید کرد

«کاهش ۴۳ درصدی مسافران پروازهای داخلی و ۹۶ درصدی مسافرت پروازهای بین‌المللی در شش‌ماهه اول سال جاری» آماری بود که انجمن شرکت‌های هواپیمایی به آن اشاره کرده و گفته بود: «صنعت حمل‌ونقل هوایی پس از شیوع کرونا بیشترین آسیب را در جهان و ایران دیده است. این در حالی است که اعمال محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت از سوی وزارت بهداشت زیان وارده به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را بسیار تشدید کرده است و بسیاری از هواپیماها به دلیل نبود مسافر زمین‌گیر شده است.»

در این نامه عنوان شده بود که تاکنون این امر از سوی سازمان بهداشت جهانی، ایکائو و یاتا توصیه نشده است. این در حالی است که مطالعات موجود نشان می‌دهد که سیستم تهویه هوا در کابین هواپیماهای مسافری و استفاده از فیلترهای هپا، شانس ابتلا به کرونا را تا حد بسیار زیادی از بین می‌برد.

دولت از جیب بخش خصوصی هزینه نکند

یونس دقیق‌کیا، رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی چندی پیش در گفتگویی که با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» داشت به تصمیم دولت مبنی بر انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت اعتراض کرده و گفته بود: «زمانی که دولت شرکت‌های هواپیمایی را مکلف می‌کند که پروازها تنها با ۶۰ درصد ظرفیت پرواز کنند، باید هزینه آن را پرداخت کند. دولت نباید از جیب بخش خصوصی هزینه کند.» او به خبرنگار ما گفته بود: «قبل از ضروری شدن انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت، هر پروازی که انجام می‌شد، ۲۵ درصد زیر قیمت تمام‌شده بود (البته به‌جز هزینه هواپیماهای ای تی آر). من آمار دقیق را به آقای وزیر نشان داده‌ام. برای نمونه ۵ مسیر را به ایشان نشان دادم؛ مسیرهایی که کم‌مسافر هستند و رقابت در آنها کم است و می‌توانستیم با قیمت بالاتر به فروش برسانیم؛ برای مثال مسیری مانند عسلویه_اراک که نیروهای متخصص مجبور هستند پرواز داشته باشند برای هر صندلی ۴۷۰ تومان ضرر دادیم و تمام این موضوعات کاملا مستند است و می‌توانیم به هر کس که بخواهد نشان بدهیم.

ایرلاین‌ها در شرایط بسیار سختی به سر می‌بردند که قانون انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت، کار را بسیار سخت‌تر از گذشته کرده است.»  او عنوان کرده بود که دولت باید اجازه دهد طبق قانون، قیمت بلیت آزاد شود. این موضوع نیازمند این است که دولت در نرخ‌گذاری دخالتی نداشته باشد. ما به‌صورت اسمی عنوان می‌کنیم که آزادسازی؛ اما در واقعیت این‌گونه نیست. زمانی که وزیر راه‌وشهرسازی در رسانه‌ها اعلام می‌کند که اجازه نمی‌دهیم ایرلاین‌ها قیمت بلیت هواپیما را افزایش بدهند به چه معناست! ما درحال‌حاضر مغایر قانون آزادسازی عمل می‌کنیم. ما از مسئولان دولتی و حاکمیتی درخواست داریم که هزینه تمام‌شده ایرلاین‌ها را ببینند و بعد قضاوت کنند. اینکه عنوان می‌شود ما در یک جنگ اقتصادی هستیم را کاملا قبول داریم.

 دقیق‌کیا عنوان کرد: «باید در نظر داشته باشیم که صنعت هوانوردی یک صنعت «های‌تک» است. زمانی که دو تا اتوبوس تصادف می‌کنند و بسیاری از هم‌وطنان جان خود را از دست می‌دهند نهایتا در شبکه استانی پخش می‌شود اما اگر خدایی ناخواسته برای یک فروند هواپیما سانحه‌ای پیش بیاید به تیتر اول، تمام رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل می‌شود و تا چندین روز در صدر خبرها قرار می‌گیرد و این موضوع به این دلیل است که صنعت هوانوردی یک صنعت «های‌تک» است از همین رو نیازمند توجه بیشتر است.»

 امکان حذف مصوبه وزارت بهداشت وجود دارد

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در این رابطه می‌گوید: «حذف محدودیت ۶۰ درصدی در پروازهای داخلی می‌تواند تا حدودی ضرر و زیان صنعت هوایی را کاهش دهد. این در حالی است که «یاتا» اعلام کرده است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا و با جابجایی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مسافر تنها ۴۴ مورد ابتلا به کرونا در پروازها گزارش شده است یعنی در هر ۲۷ میلیون نفر یک مسافر؛ بر این اساس امکان حذف مصوبه ستاد مبارزه با کرونا وجود خواهد داشت.» او گفته است: «در این شرایط اعمال محدودیت استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها در پروازها هم بر فشار اقتصادی به ایرلاین‌ها افزوده است.»

 

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.