| کد خبر: 225391 |

نیاز تهران و کلانشهرها به ۳هزار واگن جدید مترو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به همراه مدیرعامل شرکت متروی تهران با حضور در کارگاه پروژه سیستم رانش واگن‌های مترو در جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در تهران و سایر کلان‌شهرها نیازمند دو تا سه هزار واگن مترو هستم

تین نیوز

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به همراه مدیرعامل شرکت متروی تهران با حضور در کارگاه پروژه سیستم رانش واگن‌های مترو در جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در تهران و سایر کلان‌شهرها نیازمند دو تا سه هزار واگن مترو هستم گفت: با حمایت دولت و به‌ویژه سازمان برنامه و بودجه و تامین منابع مالی لازم در شرایط تحریم با تکیه‌بر توان داخلی می‌توانیم بر روی پای خودمان بایستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران و دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی امروز (22 دی‌ماه) با حضور در کارگاه پروژه‌ی سیستم رانش واگن‌های مترو در جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت از مراحل پیشرفت این پروژه ملی بازدید کردند.

قطار ملی از موفق‌ترین پروژه‌های ملی کشور است

طیبی در این مراسم با اشاره به اینکه سیستم رانش قطار ملی در حالی در مجموعه جهاددانشگاهی طراحی می‌شود که ما یک تجربه ۳۲ ساله در موضوع الکتروقدرت‌ها داریم گفت: در دهه ۶۰ کار خود را با تولید رکتیفایرها شروع کردیم و چندین هزار نوع از آنها ساخته شد و بعدها با تولید یوپی‌اس‌ها (ups)، سیستم‌های برق دکل حفاری و سیستم دور کنترل موتورهای الکترونیکی کار را ادامه دادیم.

وی با اشاره به اینکه سیستم رانش قطار ملی در عمل موفق می‌شود گفت: سیستمی که در آزمایشگاه کارکرده در محیط واقعی نیز ممکن است مشکلات کوچکی داشته باشد که ظرف مدت کوتاهی برطرف خواهد شد و از این بابت هیچ نگرانی به عملکرد سیستم نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه جوانان ایرانی ازلحاظ توان فناورانه استعدادهای خوبی دارند و پس از خروج از کشور زود موفق می‌شوند ادامه داد: در داخل کشور هم اگر به آنها اعتماد شود می‌توانند کارهای مهم و بزرگ انجام دهند. رییس جهاددانشگاهی با تشکر از مدیران مجموعه شهرداری و متروی تهران، ادامه داد: در کشور هر جا در صنعت پیشرفت کردیم به دلیل وجود مدیرانی دلسوز بود که با حمایت و نظارت آگاهانه خود سبب شدند تا پروژه‌های مهم داخلی اجرا شود.

طیبی بابیان اینکه ما هم در جهاددانشگاهی موظف هستیم که این اعتماد مدیران را با کار خوب پاسخ دهیم تاکید کرد:  تاکنون نیز به همین شکل عمل کرده‌ایم و در این چهل سال جهاددانشگاهی همواره در کنار صنعت بوده است.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه قطار ملی از موفق‌ترین پروژه‌های ملی کشور است که طراحی و ساخت آن با این حجم در داخل انجام می‌شود افزود: در این پروژه صاحب تکنولوژی هستیم که باید به لحاظ دانش، قیمت و کیفیت توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشیم.

طیبی بابیان اینکه مشکل تولید فناوری در کشور نداریم، به مشکل آزمایشگاه‌های مرجع اشاره کرد و گفت: برای آزمایش قطعات نیاز به آزمایشگاه مرجع داریم که تهیه آن بسیار پرهزینه است و در جهاددانشگاهی به دنبال آن هستیم تا این آزمایشگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم.

نیاز تهران و سایر کلان‌شهرها به دو تا سه هزار واگن متروی جدید

سید مناف هاشمی در این بازدید با تشکر از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی گفت: توانمندهای محققان داخلی نشان می‌دهد که خیلی از نیازهای کشور در حوزه‌های برق، انرژی و موتورهای مکانیکی را می‌توان در داخل کشور تولید کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با قدردانی از مشارکت تمام کسانی که در این پروژه ملی دخیل هستند گفت: از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران گرفته تا همکاران فنی در جهاددانشگاهی شبانه‌روز کارکرده‌اند تا در این شرایط تحریم بتوانیم یک افتخار ملی داشته باشیم و این موضوع هم می‌تواند جزئی از ویژگی‌های مثبت تحریم باشد که در شرایط سخت مجبور شدیم به سمت تولید داخل برویم.

وی با بیان اینکه پروژه تولید واگن‌های قطار ملی و به ویژه قطعات سیستم رانش با زمان‌بندی خوب در حال انجام است ادامه داد: امیدواریم بتوانیم تا ۲۲ بهمن‌ماه یک اتفاق خوب را در کشور رقم بزنیم و سه واگن از هفت واگن قطار ملی رونمایی شود و برای اسفندماه با ۸۵ درصد ظرفیت تولید داخل یک رام کامل هفت واگن قطار رونمایی کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه فقط در کلان‌شهر تهران نیاز به هزار و پانصد واگن مترو داریم گفت: به همین جهت نباید به تولید یک رام قطار ملی قانع باشیم و باید با همین کیفیت و شاخص این پروژه به تولید انبوه برسد که نیازمند حمایت دولت، وزارت صنعت و به‌ویژه سازمان برنامه بودجه است تا منابع آن تامین شود.

هاشمی با اشاره به تحریم‌ها و مشکلاتی که این موضوع برای تامین نیازمندی‌های مترو ایجاد کرده است گفت: به‌عنوان‌مثال یک قرارداد تامین ۶۳۰ واگن مترو با کشور چین سه سال زمان برد و هنوز به نتیجه نرسیده است که می‌توانیم با تولید انبوه و حمایت‌ها با توجه به توان داخلی این کمبودها را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه اگر نیاز تهران و سایر کلان‌شهرها را در نظر بگیریم نیازمند دو تا سه هزار واگن مترو هستم که تولید انبوه آن پنج تا شش سال ثبت سفارش را به دنبال خود دارد گفت: در کنار آن با فرسوده‌شدن واگن‌های موجود، سفارش‌های جدیدی تعریف می‌شود که با تکیه‌بر توان داخلی در شرایط تحریم می‌توانیم روی پای خود بایستیم.

هاشمی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در کنار قطار ملی موضوعات جدیدی همچون تجهیز تاکسی‌های هیبریدی را در دستور کار خود دارد افزود: با توجه به توانمندی‌هایی که در این بازدید از جهاددانشگاهی مشاهده شد این نهاد در این حوزه و موضوعاتی همچون تبدیل اتوبوس‌های دیزلی به برقی نیز می‌توان ورود کند، زیرا در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی تهران آلودگی هوا است و ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران بابت هم حمل‌ونقل می‌باشد که باید سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گفت: باید تلاش شود مدیران ارشد کشور همچون رییس سازمان برنامه‌و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت از نزدیک با ابعاد پروژه آشنا شوند و حمایت‌های بیشتری انجام دهند.

تولید انبوه قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی

علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در سخنان کوتاهی در این نشست ضمن تشکر از اقدامات انجام‌شده گفت: کار ویژه‌ای در حال انجام است و قدم بسیار بزرگی در بحث صنعتی کشور برداشته‌شده است. وی بابیان اینکه شعله‌ای که افروخته‌شده باید گسترش یابد ادامه داد: باید مکانیزمی برای تولید انبوه قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی و سایر تولیدکنندگان داخلی طراحی شود تا کار شروع‌شده به سرانجام رسد.

پروژه‌های جهاددانشگاهی در حوزه کاتالیست خودروی سواری و تولید باتری شارژ سریع

رییس جهاددانشگاهی همچنین در واکنش به سخنان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این بازدید پیرامون اقدامات در حوزه آلودگی هوا به دو پروژه در دست اقدام این نهاد اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌ها بحث کاتالیست خودروی سواری است که از طریق  تولید مونولیدهای سرامیکی و فلزی در حال پیگیری هستیم.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، وی با اشاره به اینکه در زمینه‌ی خودروی برقی موضوع موتورهای الکتریکی و گیربکس آن جای بحثی ندارد و مهم تولید باتری و شارژ سریع آن است، گفت: در پژوهشگاه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی این موضوع در حال پیگیری است تا مردم از این خودروها در سطح شهر استقبال کنند و این موضوعی کلیدی در این خودروها به شمار می‌رود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.