| کد خبر: 225064 |

سئول: مدرکی دال بر آلوده کننده بودن نفتکش وجود ندارد

دولت کره جنوبی مدعی شد که هیچ شواهدی دال بر اینکه نفتکش این کشور موجب آلودگی های زیست محیطی شده است، وجود ندارد.

تین نیوز

دولت کره جنوبی مدعی شد که هیچ شواهدی دال بر اینکه نفتکش این کشور موجب آلودگی های زیست محیطی شده است، وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری یونهاپ، چوی جونگ کان معاون اول وزیر امورخارجه کره جنوبی امروز (چهارشنبه) در اظهاراتی در مجلس شورای ملی (پارلمان) این کشور مدعی شد، دولت سئول بر این باور است که هیچ شواهدی که نشان دهد نفتکش کره ای طبق اتهامات ایران اقیانوس را آلوده کرده است، وجود ندارد.

چوی همچنین اظهار داشت: اگر این آلودگی دریایی تا حدی باشد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد، باید بتوانیم این موضوع را از طریق هلی کوپتر تأیید کنیم. اما چنین چیزی مشاهده نشده و کشتی با تجهیزات ایمنی کافی در حال تردد بوده است.

وزارت اورخارجه کره جنوبی در سندی که امروز پیش از آغاز نشست پارلمان در اختیار اعضا قرار داده، آورده است: صرف نظر از وضعیت حقوقی کشتی کره ای، تا زمانی که هیچ شواهدی مبنی بر "اقدامی عمدی و آلودگی شدید" که موجب رد صلاحیت عبور بی ضرر کشتی می شود، وجود نداشته باشد ما معتقدیم که نقض قوانین بین المللی صورت نگرفته است.

این مقام وزارت امورخارجه کره قرار است اوایل هفته آینده برای رایزنی درباره پول بلوکه شده ایران در حساب های بانکی کره جنوبی به تهران سفر کند.

وی در نشست امروز پارلمان توضیح داد که موضوع دارایی های مسدود شده ایران در مذاکراتی جداگانه از توقیف نفتکش پیش خواهد رفت، هرچند که آزای این شناور و خدمه آن باید اولویت اصلی دولت کره باشد.

همچنین در سند وزارت امورخارجه کره آمده است که در حال آماده کردن پاسخ های قانونی به مسئله توقیف نفتکش و بررسی حقایق مربوط به مسیر دریایی این کشتی و سایر مسائل مرتبط است.

در این سند تصریح شده است: وزارت امور خارجه در حال راستی‌آزمایی حقایق در رابطه با ادعاهای ایران مبنی بر آلودگی زیست‌محیطی، حرکت کشتی در آب‌های بین‌المللی یا آب‌های سرزمینی (ایران) و مطابقت نحوه توقیف کشتی با قوانین بین‌المللی است.

وزرت امورخارجه کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که تهران و سئول به توافق رسیده اند که دو طرف مسئله توقیف کشتی را از طریق دیپلماسی حل کنند.

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیه ای اعلام کرد که یک شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی به دلیل نقض مکرر پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شده است.

این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل هفت هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمه‌ دستگیر شده در این شناور نیز از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.

پیشتر کانگ کیونگ  وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی درباره توقیف این شناور گفت که به همتایانش در ایران واکنش نشان داده و وزارت امور خارجه کره در حال مذاکره با دیپلمات ها در تهران و سئول برای حل کردن مسئله است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.