| کد خبر: 225006 |

شهرداری وظیفه‌ای در حمل و نقل بین‌شهری و تاکسیرانی ندارد

خزانه دار شورای شهر تهران گفت: شورا و شهرداری تهران وظیفه و اختیاری در حوزه حمل و نقل بین شهری ندارند.

تین نیوز

خزانه دار شورای شهر تهران گفت: شورا و شهرداری تهران وظیفه و اختیاری در حوزه حمل و نقل بین شهری ندارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید حسن رسولی گفت: در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، تنها وظیفه‌ای که بر عهده شهرداری‌ها در حوزه حمل نقل درون شهری گذاشته شده، حمل و نقل مسافر و بار است. در هیچ کدام از بندهای ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها  مسئولیت حمل و نقل همراه با اختیار برای شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل برون شهری اعم از بار و مسافر دیده نشده است. لذا این دو حوزه از هم تفکیک شده است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل  چهارگانه هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای  وظیفه صفر تا ۱۰۰ مدیریت حمل و نقل عمومی حمل و نقل مسافر و بار را دارا است که شامل حمایت از ناوگان ها، صدور مجوز شرکت ها، تنظیم بارنامه ها، عضویت کشور در نهادهای تخصصی و بین‌المللی،  ایمنی راه و ایمنی بار و مسافر است. در مقابل شهرداری‌ها در حمل و نقل درون شهری بار و مسافر وظیفه دارند. روح این لایحه تعیین وظیفه همراه با الزام به تامین منابع مالی برای شهرداری است که اساسا مسئولیتی در این حوزه ندارد. مثالی که در حوزه می‌توان زد این است که تنها وظیفه شرکت فرودگاه‌ها در ترمینال‌های هوایی ارائه خدمات عمومی است مثل نظافت فضای سبز و ...

وی ادامه داد: بنابراین این تعیین تکلیفی که لایحه بنا است برای شهرداری انجام دهد شبیه این است که ما نوسازی ناوگان هوایی را متوجه شرکت  فرودگاه‌ها کنیم. ما در ترمینال‌ها و پایانه‌های پارک سوار شهرداری به جز وظیفه خدماتی هیچ گونه وظیفه و اختیاری نداریم. صفر تا صد وظایف اعلام شده در این لایحه به عهده وزارت راه و شهرسازی است و برای این کار سازمان وجود دارد. نگذاریم با این مداخله پیش دستانه شهرداری در حوزه‌ای که به او ربطی ندارد مانند همین بلایی که در حوزه آلودگی هوا به غلط متوجه مدیریت شهری است، اینجا هم بگوییم ما مسئول هستیم.۱۵ تا ۱۶ دستگاه در قالب  قانون هوای پاک مسئول هستند.بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع پایدار و استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع سنگین است. اما امروز اکثر روزنامه‌ها تیر می‌زنند وشهرداری و شورا را مسئول می‌دانند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این وظایفی که با تصویب این لایحه بر عهده شهرداری تهران گذاشته می‌شود وظایفی است که حق مداخله در آن را نداریم. مواردی نظیرنصب فیلتر دوده برای ناوگان اتوبوسرانی بین شهری، تامین لاستیک آنها، ضوابط درجه بندی صدور مجوز شرکت‌ها مثل این است که ما وظایف وزرات بهداشت و درمان را خودمان متقبل شویم. 

رسولی ادامه داد: حتی در حوزه تاکسیرانی هم مسئول نیستیم و فقط مسئولیت نظارت داریم. حوزه بین شهری به ما ارتباطی ندارد من خواهش می‌کنم با توجه به وضعیت اسفباری که در حوزه آلودگی هوا داریم به سمت وظایف وزارتخانه‌های عریض و طویل نرویم. منطقی و زیبنده نیست آنجا  که اختیاری نداریم، قبول مسئولیت کنیم و نباید در جایی که مسئولتی نداریم مسئولیت پیش دستانه بپذیریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.