| کد خبر: 224970 |

جزئیات واگذاری نخستین بندر صیادی مازندران به بخش خصوصی

بندر صیادی بابلسر که به طور رسمی با قرارداد یک ساله به اتحادیه کیلکاگیران مازندران به عنوان بخش خصوصی واگذار شده ، علاوه بر کاهش بار مالی دولت ، فرصت توسعه فعالیت‌های چند منظوره را فراهم کرده و باعث خوشحالی صیادان شده است.

تین نیوز

بندر صیادی بابلسر که به طور رسمی با قرارداد یک ساله به اتحادیه کیلکاگیران مازندران به عنوان بخش خصوصی واگذار شده ، علاوه بر کاهش بار مالی دولت ، فرصت توسعه فعالیت‌های چند منظوره را فراهم کرده و باعث خوشحالی صیادان شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بندر صیادی بابلسر که در انتهای مصب رودخانه بابل رود واقع در شهر ساحلی بابلسر واقع است ، ظرفیت تخلیه ۲۵ هزار تن صید کیلکا را دارد. این بندر که مالکیت و مدیریتش در اختیار شیلات مازندران بود ، ۴۵ فروند شناور ویژه صید کیلکا در اختیار دارد.

ساخت بندر صیادی بابلسر سال ۷۴با یک موج شکن ٩٥٠ متری آغاز شد و در سال های بعد اسکله های دیگری مانند اسکله مصارف انسانی ماهیان کلیکا به طول ٣٠ متر و یک اسکله ١٢٥ متری دیگر در مجاورت رودخانه بابلرود بنا شد . فاز دوم توسعه این بندر هم سال٩٠ با ساخت دیوار هادی و لایروبی حوضچه آرامش به مساحت بالغ بر ١٠ هکتار اجرایی شد و احداث اسکله ٢٠٠ متری نیز آغاز شد که در حال اجرا می باشد.

بندر بابلسر پس از ۲۵ سال فعالیت دولتی ، هفته گذشته با قرارداد یک ساله بر اساس ماده ۴۳ " قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت  " طی مراسمی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران و مدیر کل شیلات استان به اتحادیه صیادان کیلکا با یک هزار عضو به عنوان بخش خصوصی واگذار شده است.

ماده ۴۳ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به وزارتخانه و موسسات دولتی اجازه داده می دهد به منظور استفاده بهینه از ساختمان ها و امکانات موجود خود مشروط بر آن که به فعالیت ها و وظایف مستمر و جاری آنها لطمه ای وارد ننماید و تاثیر نامطلوبی نگذارد ، به صورت موقت به اشخاص حقیقی و حقوقی به قیمت روز به مدت یک سال یا کمتر اجاره دهند .

واگذاری بندر صیادی بابلسر در قالب طرح یک ساله به این معنی است که از این پس هر گونه تعمیر و نگهداری اسکله و لایروبی مصب رودخانه بابلرود بر عهده بخش خصوصی است. از سوی دیگر شیلات نیز همانند گذشته حقوق مالیاتی ، تعرفه صید و عوارض بندری را طبق مقررات دریافت می کند.

همچنین از این پس تامین سوخت و ذخیره آن برای شناورها در بندر صیادی بر عهده بخش خصوصی است و این بخش هر گونه امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای امنیت بندر صیادی را هم باید تامین کند و شیلات مسئولیتی در این زمینه ندارد.   

تا پیش از این دولت هر ساله مبلغ ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای لایروبی مصب رودخانه در منطقه بندر صیادی بابلسر هزینه می کرد، با این وصف باز هم صیادان از این که کار لایروبی درست و کامل انجام نمی شد ، گله مند بودند.

بسیاری از صیادانی که در بندر بابلسر رای صید کیلکا فعالیت دارند از این که این بندر با قرارداد یک ساله به آنها واگذار شده ، خوشحال هستند و می گویند که اطمینان دارند بسیاری از مشکلاتی که تا پیش از این در بندر و در راه صید و صیادی وجود داشت مانند تعلل در لایروبی رودخانه از بین خواهد رفت.

رویای واگذاری ۹۹ ساله 

یکی از اعضای اتحادیه کیلگا گیران مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اجاره یکساله بندر بابلسر را فرصتی برای پس دادن اعتماد و رونق اقتصادی دانست و گفت : اگر به درستی مدیریت کنیم می توانیم به سود قابل توجهی برسیم.

وی که به خاطر حساسیت روزهای نخست واگذاری بندر به شرط ذکر نشدن نامش در گزارش حاضر به مصاحبه شد ، افزود : افراد عضو اتحادیه کیلکاگیران شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری دارند  و معتقدند اگر به درستی مدیریت شود، می توانیم از این فرصت استفاده خوبی ببریم.

این صیاد با ذکر این نکته که دولت توجه خوبی برای فراهم ساختن زیر ساخت های بندر صیادی کرده است، گفت : این که شناور ها هر ساله لنگ ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای لایروبی رودخانه محل پهلوگیری شناورها باشند ، مشکلات را برای ما و صید وصیادی دوچندان می کرد ، چرا که همواره چشم دوختن به تخصیص اعتبار دولتی فعالیت ها را زمینگیر می کند و یا مشمول مرور زمان می شود و فرصت ها را از بین می برد.  

وی افزود : امیدواریم همه اعضای اتحادیه کیلکاگیران بویژه هیات مدیره به درستی شرایط را مدیریت کنند و از فرصت های زیر ساختی که دولت فراهم کرده است، استفاده بتواین بهترین استفاده را ببریم و زمینه را برای جلب اعتماد جهت واگذاری بلندمدت فراهم کنیم.

او ادامه داد : وقتی بدانیم مسئولیت امنیت ، تامین سوخت و نگهداری ها بر عهده اتحادیه است و اعضا نیز باید هزینه آن را متقبل شوند، به طور یقین شرایط مسئولیت پذیری دوچندان می شود و در نتیجه به درآمد و اقتصاد بهتری دست می یابیم.

این صیاد بابلسری سواحل و بندر بابلسر را فرصتی برای رونق اقتصادی شهرستان و ایجاد اشتغال برای جوانان دانست و گفت : امیدواریم با کارنامه مثبت و رعایت مقررات این واگذاری ، شرایط را برای واگذاری درازمدت ۹۹ساله فراهم کنیم.

وی افزود : از این پس پیشنهادهای چگونگی تردد و مشکلات شناورها به مراتب دقیق تر مورد رسیدگی قرار می گیرد.   

رئیس اداره شیلات بابلسر هم کاهش بار مالی بر دوش دولت را از مهم ترین مزیت واگذاری بندر صیادی بابلسر اعلام و در عین حال وضعیت زیر ساختی بندر صیادی را بسیار مناسب و توسعه یافته توصیف کرد و گفت : با حمایت ویژه دولت طی چند سال اخیر همه شرایط برای بهره گیری با هدف رونق تولید و اجرای طرح های توسعه ای در این بندر مهیا شد.

قدرت الله دهقان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، واگذاری این بندر صیادی را برابر ماده ۴۳  قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت  به اتحادیه صیادان کیلکا مازندران یک ساله دانست و افزود : اگرچه از ۲۵سال پیش تا کنون همواره تعامل خوبی بین شیلات و اعضای اتحادیه کیلکاگیران در این بخش وجود داشته ، اما ادامه هزینه های غیر ضروری از سوی دولت اصلا جایز نبود و امروز بخش خصوصی بار مالی بسیاری از این خدمات را متقبل شده است.   

وی با بیان این که شرایط برای ایجاد توقفگاه و ساخت کارگاه تعمیرات و نگهداری شناورها و همچنین  ذخیره سوخت در بندر وجود دارد ، بیان داشت: بستر زیر ساختی برای ایجاد رستوران دریایی و یا به کارگیری شناور های تفریحی دریایی نیز فراهم است.

برنامه ریزی برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی

رییس اتحادیه کیلکاگیران بابلسر هم واگذاری بندر صیادی به بخش خصوصی را امری ضروری و مبارک خواند و گفت : به طور یقین اتحادیه با همه توان کارشناسی اعضا و با انجام طرح های توسعه ای مدت قرارداد یک ساله را تبدیل به ۹۹ ساله خواهد کرد.

مهرداد قلی پور با ذکر این نکته که بندر صیادی بابلسر همواره طی سال های پس از انقلاب به دلایل مختلف مورد بی توجهی قرار گرفت و هر ساله علاوه بر کوچک شدن طرح های توسعه ای ، وضعیت تاسیسات آن در منطقه فرسوده تر شده است، افزود : اگر به نقشه ۲ دهه قبل و طرح های توسعه‌ای بندر صیادی بابلسر رجوع کنید متوجه خواهید شد که در این مدت چگونه از همه طرف به لحاظ وسعت بندر کوچکتر شده است.

وی با بیان این که توسعه بندر صیادی بابلسر از ۲۵ سال قبل شروع شد اما تا کنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ، گفت : طرحی که قرار بود در ۲ فاز فقط با ۴میلیارد تومان به اتمام برسد ، اما اکنون فقط برای تکمیل ۱۵درصد باقی مانده نیاز به ۱۳میلیارد تومان اعتبار است که در سفر تابستان امسال دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور به بابلسر به این بخش توجه شده است.

قلی پور یکی از مشکلات اصلی ماهیگیران در استفاده از بندر را استقرار شناور ها دانست و گفت : به دلیل رسوب گذاری بیش از حد ناشی از ورود سیلاب از طریق رودخانه بابلرود ، همواره مصب این بندر نیاز به لایروبی دارد که مسئولان دولتی نسبت به این موضوع به دلایل مختلف کمبود اعتبار بی توجهی می کردند.

وی ادامه داد: اتحادیه کیلکا در اولین گام ۸۰ میلیون تومان اعتبار برای لایروبی مصب بندر بابلسر  اختصاص داده است که کا لایروبی آن آغاز شده است.

رئیس اتحادیه کیلکاگیران بابلسر ، بندر صیادی را فرصتی سه منظوره یعنی صید و صیادی و افزایش تولید ، ایرانگردی و جهانگردی و پایانه صادراتی محصولات شیلاتی توصیف کرد و بیان داشت: اتحادیه برای هر سه بخش برنامه ریزی کرده است .

قلی پور با بیان این که قصد دارند تولید و صید کیلکا را از متوسط ۱۲ هزار تن به ۱۸ هزار تن برسانند ، بیان داشت : علاوه بر این ، با ایجا زیر ساخت های تفریحی در این بندر و با به کار گیری شناور تفریحی مقوله دریاگردی را در کنار صید و صیادی مورد توجه قرار می دهیم.

وی یکی دیگر از برنامه های توسعه ای اتحادیه را اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در کنار بندر صیادی بابلسر عنوان کرد و گفت : باید ثابت کنیم که بخش خصوصی واقعی همواره در فعالیت های اقتصادی می تواند سرآمد باشد .

او افزود : باید از هم اکنون تا یک سال آینده همه توانمندی های فکری و علمی و سرمایه گذاری را به درستی عملیاتی کنیم تا قرارداد این واگذاری به درازمدت تبدیل شود.

قلی پور گفت : معتقدیم معرفی ارزش غذایی کیلکا به جامعه و طبخ و عرضه آن به گردشگران در بابلسر به عنوان یک محصول و تولید بومی به تنهایی قادر است اقتصاد این شهرستان را متحول کند.

وی از پیگیری برندسازی و درآمدزایی از ماهی کیلکا در بابلسر خبر داد و افزود : طبخ  کیلگا به صورت سوخاری و ارائه آن در سواحل دریا و رودخانه ها و داخل شهرها ضروری است ، چرا که این آبزی به لحاظ ارزش غذایی در جذب پروتئین از گوشت قرمز بالاتر است و از طرف دیگر با قیمت بسیار پائینی که عرضه می شود ، می تواند در سبد مصرف خانواده ها حتی آنانی قرار گیرد که زیر خط فقر قرار دارند.

وی توضیح داد : طبق بررسی کارشناسان مصرف نیم کیلو ماهی کیلکا یک و نیم برابر گوشت قرمز انواع پروتئین را به بدن می رساند و در حال حاضر قیمت هر کیلو کیلکا در بابلسر کمتر از ۱۰ هزار تومان است.

قلی پور با اظهار این که بندر بابلسر می تواند به محل طبخ و عرضه انواع آبزیان بویژه سوخاری کیلکا تبدیل شود ، گفت : مسئولان شهرستان باید به این نکته توجه داشته باشند که دکه های سواحل خزر در بابلسر به جای قلیان با چای و نبات ، می توانند ماهی کیلکا ارزان قیمت مملو از پروتئین را به مردم بویژه گردشگران ارائه کنند.

وی افزود : طبق بررسی های صورت گرفته اکنون هر کیلو ماهی کیلکا سوخاری شده آماده مصرف در آمریکا ۱۳۰ هزار تومان و در ترکیه۲۵۰ هزار تومان به گردشگران عرضه می شود در حالی که در بابلسر به عنوان قطب صید کیلکا در استان های شمالی کشور هیچ توجهی به این موضوع نشده است.

رییس اتحادیه کیلکاگیران بابلسر با اعلام این که سالانه فقط حدود ۴۰۰ تن از حدود ۱۵ هزار تن صید ماهی کیلکا بابلسر برای مصرف انسانی به تهران و برخی از استان های شمال غربی کشور بویژه آذربایجان ارسال می شود ، گفت اگر برند سازی ماهی کیلکا بابلسر با همکاری مسئولان و مردم بومی به سرانجام برسد ، با گسترش عرضه این آبزی ، حداقل برای یکهزارو ۵۰۰ نفر شغل جدید در این منطقه گردشگری ایجاد خواهد شد.

مدیرکل شیلات مازندران  با بیان این که در راستای تحقق اصل٤٣ قانون تنظیم مقررات مالی دولت ۲ پست اسکله ١٢٠ متری و یک اسکله ۳۰ متری مصارف انسانی به اتحادیه کلیکاداران مازندران واگذار شد و از این پس به صورت خصوصی مدیریت می‌شود، گفت:  با وجود اینکه واگذاری بخشی از بندر صیادی بابلسر طبق قانون یک ساله است ، اما امیدواریم با مدیریت درست و همچنین بهره برداری مناسب اتحادیه بتوانیم شاهد واگذاری کامل و دایمی آن به بخش خصوصی باشیم.

حسن اسحاقی همچنین به طرح توسعه بندر صیادی بابلسر اشاره کرد و گفت : در حال حاضر یک پست اسکله ۲۰۰ متری در ساحل بابلسر برای صیادی در حال ساخت است که بنا داریم این قسمت را نیز به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه بندر صیادی بابلسر هنوز به صورت کامل به بهره برداری نرسیده است ، افزود : امید است واگذاری امروز مقدمه ای برای خصوصی سپاری کامل بندر بنا بر ماده ٨٨ قانون مقررات مالی دولت باشد.

اسحاقی گفت : در حال حاضر توسعه فاز دوم بندرصیادی ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود با اتمام آن صید کیلکا به بیش از ٢ برابر افزایش یابد.

وی یکی از مزیت های واگذاری بندر به بخش خصوصی را افزایش درآمد صیادان برشمرد و افزود : واگذاری بنادر صیادی به اتخادی تعاونی های صیادی سبب بازگشت سود حاصله از ماهیگیری به صیادان می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.