| کد خبر: 224872 |

‌مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی اعلام کرد

◄ هیچ واگذاری در کار نیست؛ قرارداد در قالب «اجاره» است

‌مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی با اعلام اینکه آماده‌سازی در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی با سرمایه‌گذار‌ است، گفت: برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها اعلام شد به هیچ سرمایه‌گذاری، زمین واگذار نمی‌کنیم، تنها بحث اجاره وجود دارد.

تین نیوز

‌مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی با اعلام اینکه آماده‌سازی در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی با سرمایه‌گذار‌ است، گفت: برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها اعلام شد به هیچ سرمایه‌گذاری، زمین واگذار نمی‌کنیم، تنها بحث اجاره وجود دارد.

هیچ واگذاری در کار نیست، فقط در قالب «اجاره»

به گزارش تین‌نیوز،  سعید عظیمی درباره تفاهم‌نامه امضا شده اخیر گفت: 15 سال است که این اراضی همینطور مانده است. در تمام دنیا بنادر نسل سوم و چهارم هستند و همه صنایع و کارخانه‌های تولیدی را در پسکرانه‌های بندر ایجاد کرده‌اند. چون مالیات نمی‌دهند، نیروی کار ارزان است، مسائل گمرکی ندارند و هزینه جابجایی هم ندارند.

او تاکید کرد: بحثی که که به اشتباه مطرح شده این بود که ما اراضی را فروخته‌ایم. این از اساس اشتباه است. ما حتی یک متر هم واگذار نکردیم و قراری هم بر واگذاری نیست. بندر زمین را اجاره می‌دهد. که اگر به تعهدات‌شان عمل نکردند هم باید پول اجاره‌شان را می‌پردازند. پس واگذاری در کار نیست که برخی خبرگزاری‌ها نوشتند واگذار کرده‌اند. بنادر طبق قانون اجازه واگذاری ندارند.

ضرورت تبدیل بندر شهید رجائی به بندر نسل سوم

عظیمی با بیان اینکه شرایط پیشنهادی به نفع سرمایه‌گذاری است تصریح کرد:  در کنار اراضی یک زمین متعلق به ایمیدرو نیز وجود دارد و برای مثال فولاد مبارکه معتقد است اگر در زمین ایمیدرو کارخانه تاسیس کند، باید یک بار هزینه گمرکی بدهد، از آنجا خارج کند و از آنجا ددباره وارد اراضی کند. پس به نفع‌شان نیست. اما وقتی در اراضی 2400هکتاری است، نه احتیاجی به گمرک هست نه مالیات. همانجا تولید می‌شود و همانجا هم صادر می‌کند. چون منطقه ویژه اقتصادی است.

آماده‌سازی اراضی به عهده سرمایه‌گذار است

‌مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری با بیان اینکه بندر شهید رجائی برای کشور ما مهم است و بالای 80 درصد صادرات و وادرات ما از همان بندر انجام می‌شود و قاعدتا باید بندر ما به بنادر نسل سوم ارتقا پیدا کند افزود: ما دیدیم اگر بخواهیم آنجا را آماده‌سازی کنیم باید سه تا چهار هزار میلیاردتومان هزینه کنیم. 10 سال دیگر هم باید بماند، مدام هم معارض پیدا می‌کند و همین حالا هم 300 هکتار معارض دارد. پس به این فکر کردیم که شرکت‌های معدنی که سهامی عام هستند، برند هستند و توانایی اقتصادی دارند، را وارد کنیم. چون تجهیزات آماده‌سازی هم دارند. شرکت‌ها هم همین نظر را داشتند. قرار بود بخشی را ما آماده‌سازی کنم اما یکی از شرکت‌های معدنی گفت استانداردهای من با شما کاملا تفاوت دارد. پس باید خودم این آماده‌سازی را انجام بدهم. اینطور شد که تصمیم گرفته شد آماده‌سازی را هم خود شرکت‌های سرمایه‌گذار انجام بدهند.

حضور در پسکرانه بندر شهیدرجائی هزینه تمام‌شده را کاهش می‌دهد

عظیمی گفت: حضور در این پسکرانه باعث کاهش هزینه تولید و در نتیجه افزایش تولید خواهد شد. این یک کار ملی است  و عزم ملی می‌خواهد. انشالله در فاز دوم فولاد مبارکه هم وارد شود تبدیل به یک بندر بین‌المللی خواهد شد. اما متاسفانه برخی خبرگزاری‌ها موضوع را طور دیگری جلوه دادند. تفاهم‌نامه‌ها هم اعلام آمادگی سرمایه‌گذار بود، بحثی از واگذاری نیست.

شرکت‌های بزرگی وارد اراضی خواهند شد

او تاکید کرد: به بسیاری از شرکت‌ها نامه زدیم و 15 شرکت اعلام آمادگی کردند. شرکت‌های کوچک را وارد نکردیم، چون امکان آماده‌سازی را ندارند. چون قرارداد به شکل اجاره است، هیچ رانتی نیز متصور نیست. این شروع کار است البته. واقعا نیازمند انجام این کار هستیم و اگر این کار را انجام ندهیم این اراضی از دست خواهد رفت. همانطور که 350 هکتار در این 15 سال از دست رفته است.

‌مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری درباره حجم این سرمایه‌گذاری نیز تاکید کرد: عددی که اعلام شده از ابتدا 25 هزار میلیاردتومان و 800 میلیون یورو بوده است. به دلیل اینکه فولاد مبارکه در فاز دوم وارد خواهد شد حدود 15 هزارمیلیاردتومان کم شده است. بر اساس طرح‌های توجیهی که خود شرکت‌ها ارائه داده‌اند. یکی از اعدادی هم که آقای راستاد اعلام کرده بود و برخی اشتباه اعلام کرده بودند این بود که آقای راستاد اعلام کرده بود از  ابتدا 130 هزار میلیاردتومان سرمایه جذب شده است، که عدد کل است.  همه شرکت‌ها هم شرکت‌های بزرگ هستند و نامه‌نگاری‌ها از 6 ماه قبل انجام شده است. تنها یک شرکت بود که به دلیل پاره‌ای مسائل به این شکل وارد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.